Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 10 november 2012

Av Kvasthilda - 10 november 2012 14:03


Så har jag då hittat tiden att skriva o fundera. Sån't är livet på en lokförarstol. 


Just det var första låten idag. Sån't är livet. Fast idag med Anne-Lie Rydé bakom mikrofonen. 


I stadslivet ingår lite av varje och en figur som bor i staden är sockerbagaren som förslagsvis håller till i ett bageri med sina degar och sockerkakssmetar. 


"O då hamnar vi nere i vågrätt elva vips". Borde det inte vara visp? Det är ju en synd att ljuga. Det sa i alla fall en annan stadsfigur. Boxaren. Ingemar Ingo Johansson sjöng It's a Sin to tell a Lie. Han hade väl inte en superpipa för sång. Eller nja, det var väl inte helt sant heller. Han sjöng väl betydligt bättre än hans engelska var, om man säger så. 


Nästa par som inte fick sjunga alls är riktiga schlagerrävar. Den ena för att hon varit med o den andra för att han inte vill vara med. Eller jo, det har han ju. Den här låten var en pauslåt o låg länge på Svensktoppen. Värsta schlagern. Markoolio o Linda Bengtzing, fast idag var det herr Palm i Lerum som spelade. 


Åsså över till nåt vi har mycket av. O det kommer mera. Hela vintern lång. Snö. Lalehs fantastiska sång hon skrev till filmen om Arn. Låten som de stora herrarna i England inte trodde att hon hade skrivit när den framfördes första gången tillsammans med Londons symfoniorkester. De ville träffa kompositören o det var ju lilla Laleh. Nä, kompositören sa de igen. Det är jag. Så var det. 


Bröderna Färm är nåt helt annat. Vet inte om man ska skratta eller gråta. Dragspel. Men det de spelade var i alla fall When you're smiling. Så för krysset blir det le


Vi byter genre igen o plockar fram en gammal åttiotalare. Filmen om ungdomar i trikåer och benvärmare. Den andra. Jennifer Beals som flera år senare var med i the L-Word. Hon spelade den unga Alex som ville komma in på balettskola. Ledmotivet What a Feeling sjöngs av Irene Cara. Givetvis var det Flashdance


Valkyriernas ritt skrevs av Richard Wagner. Maffig operamusik! 


Vi går till en lättare variant, operett. Viljasången som hämtades ur Glada änkan sjöngs av Zarah Leander för tre kryssadresser. De andra två tas upp av kompositören till den, Franz Léhar


Eldeman gav mycket hjälp till nästa svar. Vi söker en svensk rappare och som illustration spelades hans Like a Punk. Adam Tensta heter killen. Eller är hans artistnamn. Lite svårt att använda sitt eget i den genren. Det är lite långt. Adam Momodou Eriksson Taal. 


Sen blev det inga ord alls. Lennart Karlsson spelade gitarr för oss och det som rullade ut i etern var Tell Laura I love her


Om Laura fick en miljon rosor vet jag inte med vi fick oss en ny bekantskap på 80- o 90-talet genom Jacobs stege. Också en superb ledtråd. Hon var ju lite av Jacobs skötebarn. Алла Пугачёва. Eller Alla Pugacheva då med västerländska bokstäver. Миллион алых роз heter låten. Million roses


Vi slutar med ännu en tjej. Susanna. Spotnicks. Vi måste ju ha en gitarrgrupp med. Oh Susanna.

Oh, Susanna,
Oh, don't you cry for me,
I've come from Alabama
With my banjo on my knee.
Oh, Susanna,
Oh, don't you cry for me,
'Cause I'm goin' to Louisiana,
My true love for to see


O med det är ännu en kryssplan ifylld. Har jag missat nåt får jag säkert veta det :)

Hadebra till next time! 


Av Kvasthilda - 10 november 2012 11:52


Är så trött! Ställde mobilen på väckning men snoozade igenom tre omgångar innan jag stängde av o sov vidare. Vaknade med samma nackspärr och molande huvudvärk som jag tog med mig till sängen i morse. Försökte mota bort dem båda med medduciner men det lyckades inte.
Nu funderar jag på om jag ska ta det lite lugnt en stund o läsa ett kapitel i boken jag börjat på, eller om jag ska försöka hitta ett par hörlurar vid sängen o lyssna på X-snabben. Eller om jag helt enkelt ska kliva upp o starta upp burken, koka kaffe, fixa frukost (frunch nu då) och lösa krysset där innan jag drar igång återstoden av dagen. Om tolv timmar hägrar en säng med tjockt täcke o fluffig (kanske) kudde i Narvik.... Mitt huvud säger nåt av de första alternativen. Somnade ju med den där nackspärren som uppstod nån gång under dagen i Narvik igår. Den är lite småjobbig.
Go'Morron. Även om tuppen sagt det för flera timmar sen.


Av Kvasthilda - 10 november 2012 09:00


Tema nr 170 Läskande

315/365


En butik i Narvik. Läskigt värre. Men om man nu är sugen på nåt annat än vanlig brus måste man vänta till efter tolv när de drar upp gardinen till ölen. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards