Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 oktober 2014

Av Kvasthilda - 4 oktober 2014 10:52


Lördag igen. Sista låten spelas just o jag är klar med krysset. Letar texter men många finns ju inte att hitta. Hur såg det ut idag då? Kan ju säga att det var mycket månsken... 


Det börjar stort o kaxigt. We are the Champions. En av Queen's största hitar. Hank Marvin spelade. 


I just called to say I love you
I just called to say how much I care
I just called to say I love you
And I mean it from the bottom of my heart

En av mina första brevvänner bodde i Kanada (minns ni att man hade såna? Man skickade brev i formen av papper med kuvert o frimärken till verkliga bostadsadresser...!) o hon älskade Stevie Wonder


Thorleifs spelade en av Arja Saijonmaas huvudnummer, Högt över havet. Mr Acker Bilk tog sen över o spelade nåt helt annat som skulle, enligt eldemanskt manér kopplas ihop med föregående låt på nåt sätt. Var det Moonlight Tango? Var lite för distraherad när sändningen gick o missade den i snabben. Den är inte igång än, så jag kan inte verifiera. O nä, det var ju Moon RiverHur som haver. Lasse Holm. Han skrev Arjas festivalbidrag och Lasse Holm var en gång med i en grupp som kallade sig The Moonlighters och hans artistnamn då var, Larry Moon. Sådeså. 


Where do we go now, Mon Ami? Underbara underbara Kim Larsen o Kjukken. Fast originalet gjordes med gruppen Gasoline. Hva gør vi nu, Lille Du? O visst hörs det att Herr Larsens originalspråk är danska, även i den engelska versionen. 


Kramas lite kanske? 

Kom i min famn och låt oss dansa
här en vals min Rosmari.
Natten är ljuv, le blott och dansa!
Lekfullt och lätt du svävar,
än som fjäril väckt av sommarvind,
än som den skygga hind.
Stödd mot min arm, du böjer nätt ditt huvud
och ditt gyllene hår
lyser av ungdom och doftar vår,
tvekande ler du åt de bevekande tonerna,
lätt och lekande valsen går.

 

Fönstrena öppnas mot sommarnatten,
blommorna dofta och fjärdens vatten
speglar den stigande månen
som röd över Ingaröskogen står.Vinden har somnat i båtarnas segel,
ut över Baggensfjärdens spegel tonerna ila,
måsarna vila tysta i månens ljus.

Mats Olssons orkester spelade Evert Taube. 


Jörgen Elofsson och Niklas Strömstedt har skrivit en av sommarens bästa låtar. Solglasögon & Sommarbil. Första gången jag hörde den, trodde jag att Pugh gjort en ny låt. Den var alldeles för poppig för honom, men vad vet man efter Så ska det låta? Han kan ju ha slagit om. Nu var inte fallet så, utan det var hela Sveriges goaste Mas som sjöng och efter ett tag hörde man ju Björn Skifs röst i det där. 


Från björnar till delikatare varelser. Vi går på balett o ser Tjajkovskijs Svansjön. Tjejen som blev förvandlad till en svan i månens sken. Nej, tvärtom. Hon levde som människa på nätterna och svan på dagarna. 


Åsså över till nåt helt annat. Svanenmärkt... Finns inte ett tobakspaket i världen som är det. Mannen som slutade röka. Det är en komedi av Tage Danielsson. Inferno, Purgatorio och Paradiso. Det är vad han kallade akterna och det anspelar på Den gudomliga komedin av Dante. O Dante heter just huvudrollsinnehavaren spelad av Gösta Ekman. 


Han var inte från Skåne. Det var däremot Edvard Persson. O han red på en gås han. Eller egentligen inte. Det var ju Nils Holgersson.  

Jag är en liten gåsapåg från Skåne.
En skåning som Ni vet är alltid trygg.
Och fast jag är så nära sol och måne.
jag sitter säkert på min gåsarygg
Långt under mig det ligger som en tavla.
Det vackraste i världen man kan se
Både skogar, sjö och strand
blir ett enda sagoland
när man ser det lite grann så här från ovan.

Lite grann från ovan.  


Om man tittar från andra hållet blir det grodperspektiv. O just det får man väl tillstå att han har, Grodan Boll


Love Story. Vet inte vad jag ska tycka om det. Måste nog se om den o skaffa mig en ny uppfattning. Musiken är smäktande och fylld av känslor. Texten fick vi inte idag. Den tillkom ett år senare. Musiken skrevs av Francis Lai


Al Jarreau. Han sjöng titelmelodin till teveserien Par i brott. Den hette Moonlighting i original. Den med Bruce Willis och Cybil Sheperd, om ni minns. 


Trollkarlen från Oz. Tommy Körberg kör duett med Lisa Nilsson, Lyckans brunn. Salem al Fakir och Pontus de Wolfe har skrivit den svenska texten till föreställningen som framförs av Glada Hudik-teatern. Myspys! 


 

Av Kvasthilda - 4 oktober 2014 09:00


Tema nr 145 Kreativ

277/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards