Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 11 oktober 2014

Av Kvasthilda - 11 oktober 2014 12:23


Kalaset blev senarelagt (för min del) så jag hinner skriva lite innan jag åker upp o pussar mitt barnbarn. Här har det snöat inatt... Basånivet. 


O när första snöfallet kommer (nåja, inte det första för vintern om rätt ska vara rätt) blir det lätt halkigt. Thorsten Flinck, han ramlade omkull han. Men sa också att Jag reser mig igen. Melodifestivalen 2012. 


Då fick vi en ouvertyr i stället. Jacques Offenbach har gjort en del musik. Var det ur Orfeus idag? Sköna Helena? Hann inte riktigt notera musiken o tuba efter den. YouTube alltså. Jo, 1858 sa han ju. Då var det Orfeus i Underjorden


Walter Wanderley spelade för óss sen. Paul Ankas Diana


Paul är född i Canada. Ontario. Det är inte Thor Modéen. O han är sjuttsingen inte född i Mexiko heller, fast han påstår det. Eller åtminstone att han är en äkta mexikanare. 

Jag brukar säga caramba, när ni i Sverige drar till med fan
och när jag druckit nam-namba, så gör jag utbrott som en vulkan
och därför vill jag bara varna're, om du tar hand om flickan som är min
jag är en äkta Mexikanare och gör jag det som mig faller in 

Hämtat ur Pensionat Paradiset


Där kanske gamlingarna tar in emellanåt. Den norska gitarrgruppen (huff, Eldeman!) Sunbeams kastar sina strålande gitarriff över oss o proklamerar att Jag ska ta morfar med mig ut ikväll. Ja då "luftar man ju en äldre släkting"... 


Tom Jones sjöng sen om hur härligt det gröna gräset kan vara på hemmaplan. 

The old home town looks the same as I step down from the train,
and there to meet me is my Mama and Papa.
Down the road I look and there runs Mary hair of gold and lips like cherries.
It's good to touch the green, green grass of home.
Yes, they'll all come to meet me, arms reaching, smiling sweetly.
It's good to touch the green, green, grass of home.
The old house is still standing, tho' the paint is cracked and dry,
and there's that old oak tree that I used to play on.

Jan Malmsjö gjorde en svensk melodi av densamma. Nä, han skrev inte, han sjöng En sång en gång för länge sen (o ja, "Titti", det ska vara sen :) )


Från en old dude till en annan strong going sångare. Cliff Richard. Hans hundrade album heter The Fabulous Rock'n Roll Songbook och ur den hämtade Eldeman Chuck Berry's School Days


Ulla min Ulla, säg får jag dig... Nä. Stryk det. Ulla Winblad vid fiskartorpet. Så var det. Bellmans musa. Hon illustrerades av Monica Nielsen idag. 


Bellman. Han levde under det glada 1700-talet han. Herre guuu'. Det var ett tag sen. Om han nånsin gick i frack o hög hatt vet jag inte. Låter inte som nåt man bar på Stockholmskrogarna på 17000-talet. Mer parfymerade peruker o kråsskjortor, om man får tro alla målningar. Fred Astaire, han är väl dock andemeningen med Puttin' on the Ritz. Vad sjutton(hundratal) då det betyder? Egentligen. 


Peter und Alex sjöng på tyska, en amerikansk låt som vi på svenska hört med namnet Jag hade en gång en båt.

Jag hade en gång en båt
med segel och ruff och köl
men det var för länge sen
så länge sen.
Svara mig du, var är den nu?
Jag bara undrar, var är den nu?

Härliga Cornelis. 


Vi har nosat på Melodifestivalen här - o lite Danmark. Läste på wikipedia att Cliff Richard fick sitt hundrade album inklätt i is under ett besök i Danmark. Danmark har vunnit ESC. Ett par gånger... Olsen Brothers kallade sig en av vinnarna. O det är vad Jönssonligans original heter. Nästan. Jönssonligan var inte först. Olsen-"bröderna" var. Olsen-banden. 


Vi åker hem till Sverige igen. Till Mellon 2010. Elin Lanto tävlade med Doctor Doctor


Av Kvasthilda - 11 oktober 2014 09:00


Tema nr 301 Sötsugen

284/365


När mommo blir alldeles för sötsugen måste man stävja det.

O vad är väl bättre än att hälsa på hjärtegrynet? 

Får se om "moster" Benke har bakat några Drakmuffins till honom :) 


Idag fyller han ett år! 


G R A T T I S!



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards