Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 oktober 2014

Av Kvasthilda - 18 oktober 2014 11:02


Hade kunnat jobba fortfarande. Egentligen har inte min ankomsttid infallit än! Kom hem lite tidigare o har nu löst färdigt krysset. En del av de försvann under logistiken från jobbet o hem men det var inget svårt. Nog är det väl bra om man kan lösa krysset tillsammans i familjen som han önskar Eldeman men jag är oftast ensam för ingen annan är intresserad i min familj. Det mesta fixar jag ju själv men en del måste jag googla. O vaddå fusk? Musiklexikon har ju varit en vinst i krysset tidigare. Visserligen behöver väl kanske inte den ett lexikon, som vann det, men ändå. Enn Kokk är en av de vinnarna... Joråsåatt. Som vanligt kryper låtarna in i varann på ett eller annat sätt - om man googlar får man veta en del annat och hittar andra länkar o vindlingar och kopplingar. Alltid kul. 


En av de som kan kopplas ihop till flera av dagens låtar är första sångaren. Håkan Hellström. En gammal klasskompis till mig (jo, iofs gammal, hon är äldre än jag, född i februari o jag i november - men före detta, är väl kanske mer korrekt?) är ett stport fan av herr Hellström och hon sprang på honom på gatan häromveckan och fick en härlig bild tillsammans med honom. Hennes lyckligaste dag, möjligen efter GAIS olika matchvinster. Håkan sjöng idag Ted Gärdestads Äntligen på väg... O jag får väl säga det då. Äntligen på väg, in i krysset.... 


O fixar man då att lösa det blir vi väl glada, kanske rent av lyckliga? Räkna de lyckliga stunderna blott. Dennis King styrde sin orkester genom alla lyckliga stunder. 


Maria hon dansade runt i alperna hon o sjöng om Edelweiss. Som även Håkan Hellström sjungit om... Idag var det dock en annan blomma vi sökte. Eller inte ens blomman men melodin var Alpens ros. Tror jag. 


Andra berg. Där bor Jätten Jorm o andra underliga figurer. Underbara underbara Beppe Wolgers och Per Åhlin som slog sig ihop o gjorde Dunderklumpen. Våra barn gillar inte riktigt filmen o jag kanske inte heller gjorde det när den kom 1974, fast jag var o såg den på bio, tio år gammal. Eller nio. Gillar den betydligt mer idag :) Vi brukade säga åt ungarna när vi passerade Höga Kusten och framför allt bergen kring Skuleberget, att här bor Dunderklumpen. Nu var det egentligen inte så, då han är från Strömsund, men vi åkte aldrig den vägen och Skuleberget är så häftigt med sin brant. Halvar Björk gjorde rösten till både Dunderklumpen och Jätten Jorm. 


Ja, det börjar verka kärlek banne mig. Jag gillar Dunderklumpen. Här missade jag låten men jag tyckte att jag hörde herr Hederström nånstans i närheten när jag klev ur loket. O så var det ju. Claes-Göran Hederström


Mer rosor. Eller en speciell ros. Den rosen. The Rose. Filmen om Mary Rose Foster. Eller Janis Joplin. Fast den inte handlar om henne. Acker Bilk spelade på klarinett. 


Janis Joplin och Mary Rose Foster levde ett oerhört självdestruktivt liv och till slut orkade kroppen inte längre. Nu sjunger de i änglarnas kör. O Martin Stenmarck tävlade i Melodifestivalen i våras med låten När änglarna går hem


Åsså plockade Eldeman fram en gitarrgrupp igen, The Spacemen spelade Owe Thörnqvists Ett litet rött paket. Annars har vi väl mest förknippat den med Sven-Ingvars. 


Är du kär i mig ännu Klas-Göran? Fast det var ju inte alls den vi hörde. O inte heller Lill-Babs, fast det var henne vi sökte. Barbro Svensson. Hon gjorde en video redan 1961 i bikini. Eller i en "filt" under vilken man anade hennes bikini. 

Hon bar en itsy bitsy teenie weenie
yellow polkadot bikini,
en prickig baddräkt där midjan var bar,
en itsy bitsy teenie weenie
yellow polkadot bikini
Men ack, hon ville i tältet bli kvar

Vem som sjöng den för krysset idag vete sjutton. Det berättade han aldrig. En poppig version. 


Hett om öronen. Det hade hon. Kanske inte hela 800 grader men varmt blev det, så hon kröp tillbaks in i tältet igen. Inte Ebba Grön, men Lill-Babs alltså. Du kan lita på mej. 


Fast jag sjunger inte. Det görs det däremot ikväll. Så mycket bättre sätter igång igen. Nya kryssuppgifter kommer. Nästa låt var från en äldre serie. Lill, inte Babs men väl Lindfors sjöng en något ändrat text av Bo Sundströms Hon är så söt när hon sover. I Lills version var det en han som sov. 


Out of the game. Det känner sig Rufus Wainwright. Han kanske sov för länge. 


Så då lämnar han henne med orden So long, See you Honey. Eller nä. Det var ju ABBA. Just det. 

So long, see you honey
You can't buy me with your money
Tracy, Daisy, they may be crazy
But I'll never be your girl

 

So long, see you honey
You can't buy me with your money
You know it's not worth trying
So long, so long, so long


Så, då säger jag de'samma. So long. See you next week. En dryg timme har det tagit att skriva o nu skulle jag varit hemma. Blir en kort helg. 


Av Kvasthilda - 18 oktober 2014 09:00


Eget tema nr 30 Rusk

291/365


burrrrr....



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 18 oktober 2014 07:21


Fy fan. Har sovit för länge. Somnade redan vid åttasnåret igår. Vaknade igen vid ett. *blech* Somnade om o vaknade igen ett par timmar senare. Sådär höll det på. "Hon" höll på att lägga mig i en korridor på plan 2 men kom på att det skulle dit ett fotbollslag. Jodutack. Nä. Fick ett av de nyare rummen på femman i stället. Skönt! O skön säng. Nytt o fräscht.
Har hunnit äta frukost i lugn o ro o sitter nu i orderrummet o väntar på Petter. Blir lite tidig idag. Börjar först om tjugo minuter men on jag får komma hem lite tidigare är det bara bra.
Ont? Jo. Ryggen (inte korthögen!!) tar livet av mig. Studsade upp o ner i loken igår vid klargöringen så nu är den slut. Kan ha berott på nåt annat men när man är lite för kort o måste svinga sig upp o hoppa ner till/från första steget blir det påfrestande för ryggen o det blev några jävligt onödiga turer upp o ner. Åsså gick växlarna hem så det blev några till vid bromsprovet o när jag skulle kolla om nycklarna var på loket för jag skulle låsa högspänningen igen. AjAjOnt.
Nu ska jag ut o köra malmtåg. Skönt. Får väl gå hem om jag inte får tag i avkommorna. En o hennes sambo.
AjAjOnt.
Go'Morron!

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards