Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 25 oktober 2014

365

Av Kvasthilda - 25 oktober 2014 17:31


Har en del att ta igen. Fantasin tryter. Tiden tryter. Igen. Har hoppat några nummer men de kommer. Bara jag hittar nåt att fota o att döpa det till. Har ett par ämnen i rockärmen men det går lite trögt att få till dem. 


Nu är jag sugen på pizza!!! 

Av Kvasthilda - 25 oktober 2014 17:03


Gjorde ett halvhjärtat försök att lösa krysset på hemvägen men det var omöjligt. Tillbringade hela krysstiden live i Norge och att ladda ner nåt gick inte. Så då fick jag minsann göra det när jag kom hem. Så här har jag löst det idag: 


Ja, just det, hemma igen... Elton John gav ut ett nytt album i fjol, The Diving Board och från den skivan hörde vi hans Home Again


Hoppbräda. Det kan det finns i gamla hopptorn. Jodå. Länge sen jag sett ett. Carl-Anton han har gjort en melodi som heter Maskros och tjärdoft

För hela året drömde jag.
om vår korta sommar drömde jag.
Och äntligen kom den
och jag fick rå om den.
Då gömde jag,
små sommarminnen gömde jag:
Maskros, som tändes
i solen, som brändes,
gömde jag.


Efter det hörde vi Nick Lowe som sjöng om Switchboard Susan. När Per Gessle satte tänderna i låten o spelade den med sina Gyllene Tider sjöng han om Marie i växeln. Ja, Susan var väl inte ensam om att jobba där? 


Svenska gruppen Jazzin' Jacks spelade en Edith Piaf-låt. Förra veckan hörde vi låten om Janis Joplins liv. Filmen som inte handlade om Janis Joplin. Egentligen. Edith Piaf hon sjöng också om rosens liv, La vie en Rose. Fast nä... Ett liv i rött. Bakom rosa glas kanske? Hahhahaa. Livet på en pinne? En rosenkvist? 


Nä, vi struntar i franska sånger o lyssnar till Katy Perry i stället. Ni vet, hon som kysste en tjej medan pojkvännen såg på. Eller gjorde han det? 

I kissed a girl and I liked it,
the taste of her cherry chapstick.
I kissed a girl just to try it,
I hope my boyfriend don't mind it.
It felt so wrong,
it felt so right.
Don't mean I'm in love tonight.
I kissed a girl and I liked it (I liked it).


Gävle symfoniorkester tog oss sen rätt in i sagornas värld. Eller en julafton med Disney. Min familjs favoritmelodi. Både min gamla och min nuvarande familjs. 

Vi ska sy och vi ska klippa,
vi ska göra, ska vi tippa
För den stora galakvällen
Så ska vi sy modellen,
[Muskör:]
vi syr och släpper i den
och ett skärp av siden,
och Askungen på bal
bland gästerna i hundratal
den vackra flickan blir i slottets stora sal


Nåt annat omtyckt är Allan Edwall. Eller nån annan kanske. Han har skrivit en del texter och Östen Eriksson har gjort en skiva som heter En rektig kär. En riktig karl alltså. Östen är normalt sett rösten i Östen med Resten

Kom ska vi tycka om varandra
kom så får du kärligt kyssa mig
så som du plägar med dom andra
när dom brukar hälsa på hos dig.

 

För det är rent på tok vad människan är snål
med att dela med sig utav sympati
i denna värld som jagar amorösa mål
medan kärlekslösa skaror drar förbi.

 

Kom ska vi tycka om varandra
kom så får jag kärligt kyssa dig
strunt i dig själv och tänk på andra
och detta gäller inte minst om mig.

 

För det är jämt på tok för lite utav det
som vi människor har skäl att glädjas åt
och alltför mycket utav sorger och förtret
och för lite av ursäkta och förlåt

Han var ackompanjerad av en massa dragspel. 


O vem gillar inte Harry Brandelius och hans käcka visor? Veiko Ahvenainen heter killen som spelade en sjömansvisa så det skvalade i högtalarna - också på dragspel. 

Han hade seglat för om masten,
som en man uti många år.
Han hade seglat med förskjutning i lasten,
från Frisco till Singapore.
Han hade seglat med fransmän och britter,
och med dem som betalt honom bäst.
han hade slungats mot sydjyllands klitter en gång,
i en storm från nordväst.


På sjön träffade sjömännen en del folk kanmantänka. Även om de i början var en Främling för varann så kanske de lärde känna dem. *äh* Carola kom i alla fall trea med den när hon tävlade i stora ESC, då 1983. 


Hon var inte helt LOST. Många tycker annars det om henne. Hon har gått upp o ner i mina ögon men idag är hon större än nånsin och jag gillar henne. Igen. Lost var ju namnet på serien vi sökte. 


Om man är lite vilse kan det vara skönt att ha en liten teddybjörn att kramas med. Kanske inte Fredriksson, men väl en annan gammal teddybjørn berättade Alf Prøysen om

Jeg er en gammel teddybjørn
så snill som bare det
og hver gang jeg skal brumme litt
begynner jeg å le
Det har jeg lært av Marian
d'er hun som eier meg
og ingen kan vel tøyse slik
som Marian og jeg. 

Alf föddes för hundra år sen och det firas ju som sig kanske bör. 


O ibland är det allt som behövs. All that she wants. Det var vår egen storexport Ace of Base som spelade. O sjöng. O avslutade dagens kryss. 


Snart ser vi Carola igen. Ikväll är det Orups dag. Så mycket bättre. Får se om det kommer upp i Ola Salos fantastiska dags kvalitet. Var ett underbart första avsnitt i år! 


Av Kvasthilda - 25 oktober 2014 10:35


Sitter i Narvik o väntar på att gå till mitt tåg o fara hemåt. Får hoppas jag tar mig hela vägen och i någorlunda vettig tid. Om jag kommer mig ända hem, dvs från sista stationshållet, hänger väl på vem som styr signalerna på terminalen.

Northland begärs i vilande konkurs.

Olycka på E10. Halt o dålig sikt. Mmmm. Snörök o skit i all ära, lägg på saltklegget på det, med allt vad det innebär av igenkloggade rutor o snorsträngar. Fy fan. Om ett par dar ska jag ut o köra de där tio milen. Kulihjul.


Nä. Ta sig ut på loket o se om man kommer iväg.
Melodikrysset får vänta till kvällen.


Av Kvasthilda - 25 oktober 2014 09:00


Tema nr 213 Ordspråk

298/365


Ja, inte ser jag nån. Det är ingen ko på isen..



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards