Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 6 november 2010

Av Kvasthilda - 6 november 2010 14:49


o det är vitt vitt vitt... o det kommer mera! Det vräker ner snö as we speak. Har snöat oavbrutet sen igår morse - eller längre. Nån måtta kan det väl vara.

Maken lagar mat idag - o jag får inget!  Tjuvsmakade på köttet innan jag gick. MUMS! Han har tinat skavbitar men det såg så fint ut att det nästan dugt som stek. Nästan. Antar att det är skav för att muskeltrådarna går åt alla möjliga håll. I en stek ska de alla gå åt samma håll.

Jaja, får smaka när jag kommer hem inatt.


Av Kvasthilda - 6 november 2010 12:55


Jag hade ju kunnat göra det skitenkelt för mig o fota nån av mina Disneydockor eller hennes dvärgar men det gör jag inte. Jag lägger in färgerna i stället. Med en hy vit som snö, o rosenröda läppar. Hennes svarta hår får väl symboliseras av björkens svarta fläckar då :-) Brevlådan och hinken sitter vid ett hus intill vår närmaste mataffär.



Show me Yours @ WTFdotCom


Av Kvasthilda - 6 november 2010 12:09


Jag löste krysset i direktsändning men har (haft) ont om tid att blogga så det får bli det det blir idag :-)


Vi började dubbelt idag. Vad gööör människan? frågade Eldeman o vilken färg har djuret? Ja, pållen heter inte Grålle utan av titeln får vi ana att havremaskinen är svart. Gamle Svarten heter melodin som gnälldes fram på ännu en stålgitarr eller tre idag, så hästen man rider på är väl just det, svart. Spotnicks höll i gurorna.


Nästa gäng kanske också har hästar som attribut. De håller till i en svensk motsvarighet till den amerikanska västern. Åtminstone musikmässigt. Rednex spelade sitt Melodifestivalbidrag från 2006, Mama, take me home. Vem kan sitta still till den?


Så en dubbel igen o jag har febrilt letat texten till den här. Vad svaret är vet jag, men jag vet inte hur textsnutten vi söker går. Så'n Ernst Rolf-kännare är jag inte att jag kan alla texterna utantill. Vad han inte ville, eller kunde spela eller som ens passade till en gammal vals, är saxofon, eller saxofoner då vi skulle ha flera av dem. Bondkapellet spelade och skrattade.


Efter Rolf o hans saxofoner tar en annan stor man med ett annat blåsinstrument vid. Louis Armstrong spelar trumpet o sjunger på sitt oefterhärmeliga sätt. Mack the Knife, som i original är en tysk musikal/filmtitel o på svenska heter den Mackie Kniven. "Take it away Satch".


Veva Veva Positiv...

Veva, veva positiv, se vad här är brokigt liv!
Se vad unga, gamla sig till spelman samla!
Spelman har en apa med, som är bunden med en ked.
Apan heter Jocko, kommer från Marocko.
Lille Jocko hoppar kring, klädd i tröja, hatt och ring
dansar om på backen, kliar sig i nacken.
När han kan så gör han spratt: Rycker av en gosses hatt,
drar en tös i håret, fast han inte fårét.

Det var en barnvisa, idag spelad av Kjell Öhman. Nödrim....


Efter det kommer en engelsk melodi vi ska hitta svenska namnet på, o närmare bestämt namnet på en tjej. Den låg enligt Eldemans uppgift på Svensktoppen i fjorton veckor. Fortunes låt Freedom Come blev på svenska Hörru Rut. Typiskt sjuttiotal. Vem som låg på Svensktoppen med den vet jag inte men Sten Carlsson o hans Salta Mandlar har gjort en version o på senare år har Rolandz också lagt den på nån form av plast. Inte vinylspår då, utan en CD-version.


Så tittar vi på teve igen. Tre kronor. Långköraren från större delen av nittiotalet som bokstavligen slutade i en smäll. Lasse Holm gjorde musiken.


Aptricks kan höra hemma på en cirkus och nästa uppgift kommer från cirkusens värld. Eller åtminstone från en operett om en dansande tjej får man tro. Per Grundén sjöng Två mörka ögon. O nä, inte i Sven-Ingvars version.... Hämtad ur Cirkusprinsessan.


Under operetten och eventuella pauser kanske det serveras champagne men efteråt  tar vi en snaps. Som finns med i Nya Psalmboken! Fast inte riktigt med den texten som Bosse Österberg sjunger idag. Nu går sista gästen heter i Carl-Antons original Nu går sista visan.


Är man inte mätt på intryck kan man ju ta barnen o gå på bio. Eller plocka fram en DVD. Mariah Carey och Whitney Houston sjöng tillsammans huvudtemat till Prinsen av Egypten, Dreamworks tecknade film om Moses. When you believe heter låten.


Efter de två popdivornas walande tar Lars Roos över etern och spelar en låt av Björn Skifs om andra historiska figurer.

Vi bygger oss en båt och alla går ombord
Vårt segel fylls av vind och vi far ut runt våran jord

Vi bygger oss en båt och seglar vind för våg
igenom tid och rum
I dröm och fantasi bygger vi vår båt

Vi kryssar med Odysseus på hans långa färd
passerar Röde Orm vid någon hamn
Vi ser Columbus när han han når sin nya värld
och undrar om han nån'sin kan förstå vad han fann


Till slut ska vi ha en del av ett gruppnamn. "Förstärkt med dragspel"  spelar Orsa Spelmän för sista uppgiften (nåja, de är ju faktiskt några dragspelare i det stora spelmanslaget i Orsa).


O med det avslutas veckans kryss.


Av Kvasthilda - 6 november 2010 09:45




Mitt tema: Rosa lördag


Av Kvasthilda - 6 november 2010 09:00



Tema nr 182 Missnöjd

307/365


Baileys rullade runt på stenplattorna efter en promenad. Han ser rätt nöjd ut, missen :-) Vem som jag kan tänka mig inte är så nöjd, utan kanske mer missnöjd med hans rufsiga päls fylld med björkpollen och annat skrot är hans matte, min brorsdotter.




 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 6 november 2010 02:01


Blått eller vitt. Hos oss är det båda delarna - om himlen är molnfri, vill säga, vilket den var häromdagen.



Tema fredag hos sinneskatten


Av Kvasthilda - 6 november 2010 01:44


Rudbeckia eller Solhatt, med gäst(er) :-)






~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Den här veckans blommiga bilder

 Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

You need to activate Name/Address for me to be able to leave comments at blogspot.


Av Kvasthilda - 6 november 2010 01:01


Så börjar vi om igen - nu med ABC Scandinavia :-) Jag har valt ett helt nytt tema den här gången som ni kan se (ni som följt mig tidigare). Jag vurmar för kyrkor o fotar så många jag bara kommer åt :-)

Nu har inte jag kyrkor för alfabetets alla bokstäver men så långt de tar mig, kommer jag att vara med.


EN SUPERVIKTIG notering! Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.



Amsbergs kapell



Amsbergs kapell ligger strax utanför Borlänge (o min lillebrors svärföräldrar bor inte långt härifrån). Det är ett litet o falurött träkapell med separat klocktorn. Kapellet byggdes redan 1683!


Altarskåpet, som ärvdes från Stora Tuna kyrka och tros vara ett krigsbyte som så många andra kyrkinventarier, härstammar från slutet av 1400-talet. Kapellets predikstol byggdes 1620. När vi var där o kikade höll det precis på att förberedas ett dop. En ung familj kom med en baby i barnvagn och gick in i sakristian med prästen. Kapellet används ofta, just till dop och bröllop.




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC


 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards