Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 13 november 2010

Av Kvasthilda - 13 november 2010 16:19


Itty Bitty Tiny / Ytte pytte små blommor. Små blommor som tillsammans bilder en stor blomma på växten.

Jag vet inte namnet på de flesta blommor i mammas trädgård men jag gillar att fotografera dem, när väderförhållandena så medger. Ofta är det så starkt solljus att bilderna blir "platta". Man har inte alltid chansen till motljusfoton :-) De här bilderna är tagna förra sommaren, mellan alla regnskurar.


I am not very good at most garden flower names but I do like to photograph them. These were taken in my Mom's garden last summer. I crawl around among her flower beds with my camera while Mom and Dad's neighbors silently sits and watch :-) Or not so silently. LOL!


Rosa älggräs, äk amerikanskt älggräs / Pink Meadowsweet

(Filipendula rubra)


Namn någon?

Vitpytta heter den :-) Eller Nysört.

/ "The Pearl" or Sneezeworth

Achillea ptarmica

En närmare titt....


Fläderblom / Elderberry

(Sambucus nigra)



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Den här veckans blommiga bilder

 Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

You need to activate Name/Address for me to be able to leave comments at blogspot.



Av Kvasthilda - 13 november 2010 15:30


En repris. Det är ett tag sen vår porslinsblomma fick blommor senast. Den behöver planteras om....



Mitt tema: Rosa lördag

Av Kvasthilda - 13 november 2010 11:08


Idag säger jag som Eldeman sa förra veckan. Så kort är en vecka..... Får se vad jag hinner med här, ska iväg o jobba o det är just jobbet som gjort att den här veckan flugit iväg. Min tredje helg på raken. Börjar kännas nu då vi dessutom har så korta turer att man jobbar alla dagar för att få ihop månadstiden.


Jaja, skit i de'nu. Nu kör vi (så långt tiden räcker).


Jag kom in mitt i första uppgiften och hörde Rasmus o Paradis-Oskar sjunga sin härliga Fri som en fågel. Rasmus på luffen, en av Astrids underbara böcker som filmatiserats o gjorts teater av. Bland annat har Allan Edwall spelat luffaren Oskar som unge Rasmus tar följe med, då han tror att ingen vill adoptera honom från barn-hemmet. "Alla vill ha flickor med lockigt hår", säger kompisen Gunnar.


Sen blir det buskis. I alla fall i den versionen. Kurt Olsson o hans Damorkester har varit ute o åkt bil respektive cyklat o medan tjejerna torkar håret i militärtältet sjunger.... (ehhh ja nåt sånt) Kurt Olsson om hur man fäster en man vid sin sida. Med Kärlek, nål och tråd.


En annan göteborgare som inte heller kan sjunga..... Fast eventuellt ett snäpp bättre än herr Olsson. O han var jävligt snygg på förra månadens omslag till KUPÉ, tidningen man får läsa på tågen. Håkan Hellström. Idag saknade han de som försvunnit "te havs". Den heter så, "Saknade te havs". Är man göteborgare så är man.


Mer svenska. Eller inte. Amerikansk country med Willie Nelson, On the Road again. En googling gav mig detta på wikipedia: "' Keith Almgren skrev en text på svenska som heter "Jag ser mig om" ". Så var det med det. Jag ser mig om. Det lät lite Mats Rådberg o Rankarna om den men de har inte gjort den. Vi har ju inte så många countrykillar här.


En annan skådis med stor röst är Stefan Ljungqvist som idag sjöng Lasse Dahlquist. En av Lasses otaliga visor; Morfar har berättat om Vinga fyr. Det är inte bara Taube som skrivit om den! Med sig hade Stefan Lennart Palm från Lerum! Se där. En Palmlåt med text :-) Fast sanningen att säga ackompanjerar han ju också o gör inte bara låtar till krysset som inte finns annat än just med text.

Solen i havet försvinner
Rodnande himmelen brinner
Stolt mot den flammande purpurridån ser jag Vinga fyr
.


Sen får vi Elvis på finska. Rauli "Badding" Somerjoki sjunger en text som jag inte kan återge ett ord av men Elvis original var ju Kiss me Quick o en lite "lättare o mindre allvarlig synonym" till kyss är väl en puss. Å andra sidan kan man lika gärna översätta kiss till puss. Sådeså.


Han brukade skicka brev, Elvis. Som ofta återvände till avsändaren. Nu vet inte jag om avsändaren befann sig på Adress Rosenhill, dit vi tog oss sedan.  


Efter nyheterna fick vi en ung trubadur till livs. Melissa Horn, hon låter väldigt mycket som sin mor Maritza o jag fick först inte fram dotras namn, då mamma fastnade på min näthinna. Men hon har ju gjort fler skivor än två :-)

Kom hem när du vill
jag är vaken hela natten
kom hem när du vill
jag är vaken hela natten

Säg ingenting till mig
jag ser allting ändå
säg ingenting till mig
det hörs på stegen när du går


En som förväntas inte vara vaken hela natten är den som tillägnas nästa melodi. Sover skriver vi i krysset. Har lite för ont om tid för att få fram rätt melodi här idag, men hoppas återkomma senare!


Ännu en klassiker. Sångaren då. O kanske teveserien den för alltid kommer att förknippas med.... Frank Sinatra med Love and Marriage. På svenska heter serien Våra värsta år, i original Married... with Children. Handlar om skoförsäljaren Al Bundy och hans überknasiga familj o deras grannar. Ed O'Neill har gjort många andra roller än pappa Al men jag älskar hans knasiga värld i serien.


Vi stannar kvar i USA. Jill Johnson i dagens andra countrylåt. Här gör hon en Dolly Parton, Here you come again. Den spelades förstås in i Nashville, Tennessee. SysterYster o Sambon var o lyssnade på henne i Stockholm för ett par veckor sen. En minisemester. Härligt för dem.


Sen får vi veckans dos av stålgitarrer - o hillbillysträngar och tillika dagens tredje qvist (fast en var med u). En av Owe Thörnqvists alla låtar, i stressen har jag inte hittat rätt titel o jag hinner inte lyssna om för att bläddra i min hjärnas vindlingar. Säger som nyss, det kommer senare! Kanske. 


Dagens sista uppgift är med ett dalaband. Grabbarna i Mando Diao drar av sin Dance with somebody. Såg ni IDOL igårkväll? Linneas galna dans o än mer galna sång. Vad jag gillar den tjejen!


Som sagt var. Lite hål här o där men kryssplanen är fylld! YAY! Eller var det kanske "Jay!"? 


Ha en skön lördag. Jag ska peta i mig lite frunch o dra på jobb.... Hinner precis. Börjar om exakt en timme när detta är färdigskrivet. 11.51


Av Kvasthilda - 13 november 2010 09:00


Eget tema nr 21 Sjöutsikt

21/52


En vy över Svegssjön. Alldeles andlöst kan man titta ut över sjön, på byn i backen av berget på andra sidan. Molnen agerar i ett stort skådespel på himlavalvet och lämnar tankar och funderingar i sin bana. Ska det bli åska? Blir det bara regn? Händer nåt alls? Sveper vinden bort de mörka molnen och lämnar fjäderlätta sommarmoln på himlen? Only time will tell.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards