Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 16 november 2010

NIX

Av Kvasthilda - 16 november 2010 15:44


Tänk om NIX kunde funka på undersökningsföretag också? Det har nu ringt o ringt o ringt o ringt o ringt. Vi skiter i att svara om vi inte vet vem som ringer o vid en närmare titt har det varit än det ena än det andra jävla undersöknings- o statistikföretaget som ringt o trakasserat. De slutar aldrig o de ringer alla tider på dygnet o alla dagar i veckan. Snart låter jag den där telefonen självdö. Den går på batterier o finns ingen inkopplad ringer det inte. De flesta vi känner har våra mobilnummer om de behöver komma i kontakt med oss.


KAN MAN FÅ VARA IFRED????


Av Kvasthilda - 16 november 2010 13:55


Om jag tittar ut genom fönstret ser jag massor med mönster. De svarta björkgrenarna med sina vita snöhöljen skapar ett virrvarr av mönster. Dock, i jakten på andra foton fick jag syn på den här o valde dem för veckans tema. Kiruna stadshus. Varje våning har sitt eget tema och struktur. Hela hallen är fylld av olika mönster som harmonierar med varann. Hoppas ni ser det också :-)





Klicka upp bilderna för större versioner


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans Måndagstema:



Av Kvasthilda - 16 november 2010 13:24


Jag kikade in på Länsstyrelsens hemsida för att se vad vi har för byggnadsminnen i Kiruna o hittade några stycken. Ett av dem fotade jag passande nog i höstas. I november 2001 beslutades att "Jerusalem" skulle bli byggnadsminne.


Fastigheten byggdes 1927 och var tänkt som ett ungkarlshotell för ensamstående gruvarbetare. Många kom från byarna runt om och fick kanske ett härbärge här. Idag tjänar huset ännu som hyreshus och tillhör LKAB.



Den sägs vara ovanligt stor - för ett fristående hyreshus av trä i Norrbotten. Inga större yttre förändringar har gjorts sen den byggdes men en invändig ombyggnation gjordes på femtiotalet för att anpassa lägenheterna till familjer. Dess historia som unkishotell var då över. En ny renovering gjordes 1996.

Jag gillar dess flerfärgade fasad och älskar dessa gamla trähus! Nu är inte färgerna korrekt återgivna men hussidorna är målade i en ljus grön färg, en gulbrun nyans och en gråvit med rödbruna och vita detaljer.



Jerusalem? Som många andra byggnader i stan, sätter Kirunaborna sin egen prägel på husen och den fick namnet för att hyresgästerna sades föra ett liv som påminde om "Jerusalems förstörelse" och det har hängt kvar sedan.

En parentes... Jerusalem ligger i Sibirien.... Så kallas den här delen av Bolagsområdet.



Jag vet inte vad som kommer att hända med de här husen vid stadsflytten, de ligger inom första eller möjligtvis andra sprickområdet. Har letat en översiktskarta men hittar ingen för att verifiera.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


Av Kvasthilda - 16 november 2010 11:56


Ännu en klar och kall dag. Träden är vintervita av snö och frost. Frusen snö. Taggig och arg är snön men när det är så mycket av den ser den snäll o julgo' ut. Det glittrar i solskenet. Alla miljoner, triljoner o fler små snöstjärnor som glimmar och gnistrar. Vackert så det nästan gör ont.


E-pigan har varit ute o fotat på förmiddan så när jag vaknade (som vanligt efter en låååååång sovmorgon, ska jobba inatt så I am entitled) fick jag tillbaks mitt minneskort. Varför lånar hon inte mitt objektiv? Heheheee. Nog får hon låna min kamera :-)


Hoppas jag hittar lite av julstämningen inom mig idag o hinner baka ett par kakor innan jobbet idag. Tänkte mig mjukpeppisar idag. En månad till är vi kvar på vårt ställe i alla fall o stressen är mindre. Tagga ner!


Idag har Vibeke ochh Viveka namnsdag. Jag känner ingen Vibeke men en Viveka.


Av Kvasthilda - 16 november 2010 09:15


Eget tema nr 22 Stark

22/52


En liten rallarros kryper upp ur makadamet och tar sig genom utspillda malmkulor. En stark liten växt!




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 16 november 2010 09:00


Tema nr 316 Trädfällare

316/365


Ännu har jag inte sett innevånarna i den här bostaden. Trots att hyddan ligger alldeles intill en väg är de osynliga. Eller kanske därför? De kanske har bytt bostad o flyttat nån annanstans? Det finns lite spår av dem i markerna runt omkring. Bävrar förstås.

För att accentuera bäversidan av det hela hade jag tänkt fotografera en figur i Bjursås. Deras hockeylag heter Beavers (eller är det fotbollslaget?). Bjur betyder nämligt bäver på gammalt dalmål. De har en staty/skulptur av en bäver i korsningen in mot Bjurs men jag kom mig inte dit...





Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards