Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 9 november 2010

Veckans Hus #39 - Balustrad

Av Kvasthilda - 9 november 2010 13:52


Jag har kikat runt på wikicommons en stund o sett lite olika balustrader på bild och det är vida variationer i utseende och form. Några av mina bilder är garanterat balustrader, andra kanske mer osäkert, dock utifrån alla de bilder jag googlat på o fått fram är alla just det, baluster/balustrader. Det vanligaste är att de är gjorda i sten eller svarvade i trä men det finns baluster i metall också. "Vanliga" staket med lite mer konstnärlig utformning. På ren svenssonska: "Stolpar som håller upp ett överliggande räcke". De hittas ofta i och omkring kyrkor men givetvis även på och runt andra byggnader.

So here goes:

Först en trio bilder från Göteborg (en repris, men vaddå, man tager vad man haver)....



"Bli vår gäst, bli vår gäst, bli vår gäst..."

Ja, jag ser alltid Molière ur Skönheten o Odjuret i den här gatlyktan...

Fast nu var det ju inte den som var i blickfånget utan "räcket" på var sida.





Orsa Stadshus

Kiruna Stadshus. Nedersta räcket är en form av balustrad


Åsså lite kyrkbilder:


Hedemora kyrka


Husby kyrka


Forsmark kyrka


 

Trapp i Valbo kyrka  |  Altarringen i Långträsk kyrka


Långträsk kyrka


Stora Skedvi kyrka


 

Krematoriet, Kiruna  |  Kiruna kyrka




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


 
 
Hedwig

Hedwig

9 november 2010 22:04

Vilka spännande foton, riktigt kul att få se.
Kiruna stadshus - så annorlunda med olika räcken på varje våning.
Tack och lov för kyrkor, där finns så många fina byggnadsdetaljer. Såg för ett tag sen ett TV-inslag om Kiruna kyrka, som är byggd så att den kan plockas ner bit för bit och monteras upp igen. Skall alla dessa tre byggnader flyttas ?
Tack !

http://veckanshus.stjernvall.se

Kvasthilda

9 november 2010 23:48

Jag vet inte vad de tänker göra med Krematoriet som just nu ligger i centrala stan - alldeles intill kyrkan (o bara därför en anledning till att det borde flyttas).
Kyrkan och Stadshuset är väl sagt att de ska flyttas för Kirunaborna vill ha kvar sina fina byggnader.

 
Birgitta - foto CHIP

Birgitta - foto CHIP

10 november 2010 18:51

Men wow så många fina balustrader du visar - imponerande! Bra jobbat :)

http://foto.rudenius.se/post/2010/11/10/Veckans-hu

 
Anni

Anni

12 november 2010 15:30

Vilken härlig samling av blustrader - jag tänkte inte ens på att kolla upp mina inomhusbilder!

Men du - nu kommer jag att gnola på ♫ Bli vår gäst ♫ resten av kvällen...

http://vardagsnjutning.blogspot.com

Kvasthilda

12 november 2010 21:23

Hahahahaa! :ppp

 
Pysselfarmor

Pysselfarmor

13 november 2010 21:34

Oj här var det många balustrader...och Kiruna rådhus har jag besökt - det är verkligen annorlunda och vackert.
Hos mig finns det också skiftande balustrader....ha fortsatt skön helg.

http://pysselfarmorsbilder.blogspot.com/2010/11/ba

 
Mona

Mona

14 november 2010 06:43

Åh, så många fina balustrader du hittat inomhus! När jag såg din första bild tänkte jag: Det liknar ju Göteborg. Och så var det det! Balustraden på andra bilden ville jag ha fotograferat, men när jag kom så långt på min promenad var det kolsvart ute.

http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se

Kvasthilda

14 november 2010 11:48

Är inte det typiskt?
Göteborg är enda stället varifrån jag har bilder som passar i många husteman - o ändå var jag där endast en kort helg med en paddantur (från vilken de flesta fotona är tagna). Hade en skolklass att hålla reda på o det där med husfotografering kom långt senare....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards