Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 12 november 2010

ABC Scandinavia - B

Av Kvasthilda - 12 november 2010 01:00


Bingsjö kapell



1792 byggdes det första kapellet i Bingsjö. Detta revs dock och ersattes med ett enkelt kapell i trä år 1864. Man använde virke från den gamla kyrkan och hämtade en del från en byggnad i Svabensverk. Tornet byggdes till två år senare. 1963 renoverades kyrkan och fick det utseende den har idag med det vita yttre.

Insidan har jag inte sett ännu.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.


 
 
Inge

Inge

13 november 2010 08:02

Meget smuk kirke.. den er sikkert også spændende indvendig.. Hav en dejlig weekend

http://bymarkend68.blogspot.com

 
kamelryttersken

kamelryttersken

13 november 2010 13:29

Litt bedehusaktig, tårnet gjorde seg, over taket.

Ha ei utmerket helg :)

http://karavanseraiet.no

 
Anette

Anette

13 november 2010 16:24

Flotte bilder av en flott kirke :)

http://www.anettesbokboble.blogg.no

 
Gunsside

Gunsside

14 november 2010 17:09

Spesiell , tårnet gjør kirken flott, lekre bilder ;)

http://gunsside.blogspot.com/2010/11/abc-scandinav

Kvasthilda

15 november 2010 01:13

Kyrkan hade nog varit lite tråkig utan sitt torn :-)
Får se när jag får chansen att komm ain i kyrkan. Har läst att de har visning vid gudstjönst. Kan bero på att präst (o vaktmästare) inte bor i närheten av kyrkan. Vet inte.

 
Melusine

Melusine

14 november 2010 17:55

Ganske spesielt med det tårnet,
men veldig passende :)

http://www.enjoydiary.net/melusine

 
Pysselfarmor

Pysselfarmor

14 november 2010 20:09

Hmmm...du har ofta bilder på olika kyrkor i landet...och jag tror mig veta att du bor i Kiruna...och arbetar på tåg - vad som vet jag inte riktigt, men är det när du reser runt i ditt jobb som du fotograferar just detta...en väldigt nyfiken fråga ju ut i cyberspacen...

Hur som så är alla dina kyrkobilder intressanta och fina...

http://pysselfarmorsbilder.blogspot.com/2010/11/bl

Kvasthilda

15 november 2010 01:11

Heheheee... Nejdå. Kyrkorna tillhör mitt alldeles egna liv långt och separerat från järnvägen o tågresorna. Fast å andra sidan har jag fotat kyrkor efter järnvägen, från lokhytten - o på sidan. Men då snackar vi norska kyrkor o en nere i södra Sverige.

Då jag har min familj o mitt ursprung i Dalarna har jag en hel del kyrkbilder därifrån. Jag är fascinerad av dessa byggnader :-)

De har en lång och ibland riktigt intressant historia!

Tack :-))

 
toraa

toraa

15 november 2010 12:47

Usedvanlig kirketårn

http://toraamusic.blogspot.com

 
bjorgnin

bjorgnin

16 november 2010 21:20

Heisann!

Veldig spesielt kapell!

http://viltogvakkert.blogspot.com

Kvasthilda

17 november 2010 10:28

Det är kul med alla kommentarer. Det verkar som om tornet är väldigt annorlunda mot hur de ser ut i Danmark eller Norge, eller så är det bara kombinationen mot de vita väggarna.
Sjulle vilja åka till Norge o se alla stavkyrkor! Eller åtminstone en... :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards