Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 8 december 2012

Av Kvasthilda - 8 december 2012 11:23


Lördag förmiddag - o jag glömde det! Kom ihåg vilken dag det var tio i elva, o satte mig vid datorn för att kryssa. Så kan det gå.


Vi började Under vinrankan tillsammans med Monica Zetterlund. 


I sydamerika finns det en o annan vinranka också. Om vinet de tillverkar fungerar vet jag faktiskt inte. Kanske det är så gott att änglarna gråter. Eller så vidrigt att ögonen tåras? Äh. Musikal var det. Evita. Och ur den, Don't cry for me Argentina. Cal Collins spelade på gitarr. 


Sen kan det bli lite problematiskt med stavningen. Vi söker två tevefigurer. Ett par som första gången dök upp i Halvsjus barnprogram när jag var barn. Senare fick de en egen programpunkt i Sveriges Magasin där de visade barnprogram tillsammans. En liten björn och en krokodil. Drutten och Gena. Eller Jena? Fast jag tror på det första. Det andra förekom i en serietidning. De är ryska från början :) 


Sen nåt som fick mig att gråta. Nästan. I hate jazz..... Även om melodin är vacker som en vårdag. Världen är full av violer

Världen är full av violer, vart än du går,

Om du har sol i ditt hjärta, så är det vår.
Gråaste vardag kan blomma,
om blott du ler och förstår,
att världen är full av violer, vart än du går.


Upp o ner är världen. Vi har väl inte violer nu? Om de inte är i formen av snö. För snö har vi överallt i detta land idag. Jazz i alla ära. Hon har hyllats för sina jazztolkningar. Men det är skillnad på jazz o jazz. Upside down var ett typiskt Motownsound o den som sjöng var förstås Diana Ross, tidigare medlem i The Supremes. De var jättestora på sextiotalet. 1970 blev Diana "egen". 


Sen går vi ännu längre tillbaks i tiden. En tid som dagens ynglingar knappt kan föreställa sig. På den tiden när världen var svartvit. Då fanns det telefonister som kopplade alla samtal. Det fanns det förvisso under "min tid" också men allt automatiserades ju snart. Jules Sylvain skrev Köp hjärtan, eller Mitt hjärtas telefon som den också kallas. I den får man höra dessa ord: 

Mitt hjärtas telefon inget nummer har,
du ringer utifrån och får ej något svar.
Men jag kan viska till dig,
om du vill ringa till mig
så är mitt namnanrop:
"Jag älskar dig!" 

Idag utan ord, med Sven-Olof Waldoffs orkester. 


Ännu längre tillbaks i tiden skapades vår näste huvudfigur. Redan i artonhundratalets näst sista decennium skrev Sir Arthur Conan Doyle böckerna om Sherlock Holmes. Dessa har filmatiserats om och om igen. Vad som är typiskt för mannen i rutig kostym och hatt är hans pipa. Pipan syns nästan alltid viftandes när han ska poängtera något för Mr Watson. 


Stockholms ström, Stockholms ström, Stockholms ström.... Om detta vattendrag sjöng Aston Reymers Rivaler. 


Julian Lloyd Webber tog sig an en svensk melodi. Everts Nocturne, som börjar med texten:  

Sov på min arm! Natten gömmer
under sin vinge din blossande kind.
Lycklig och varm snart du drömmer
flyr mig i drömmen som våg flyr vind

Det är så vackert, så änglarna gråter i alla fall! 


Allt som jag känner, och allt jag förstår,
vindarna vänder, drömmen består.
Vi håller varandra när stormarna yr,
finns här intill dej när morgonen gryr.

Det är refrängen till en låt som Tommy Nilsson och Tone Norum spelade in till filmen P.S. Sista sommaren. Ungdomarna i den kanske visste vad en telefonist var? De hade inte mobiler i alla fall ;) 


Så far vi ut på danska järnbaner o reser. Tuff Tuff Tuff. Jernbanegaloppen skrevs av Hans Christian Lumbye. Köpenhamns symfoniorkester spelade, som bara de kan. 


Mer teve. Vi tar oss till Globen och den stora finalen. Hon vann ju. Loreen. Med sin Euphoria. Melodifestivalen. Fast nästa års stor-stora ESC-final går väl i Malmö. Inte Globen. 


O i denna euforiska tanke slutar vi dagens kryssande. I kväll blir det annat kryssnde. Nån lär ju hamna lite kors o tvärs på promenaden hem. Hade'! 


Av Kvasthilda - 8 december 2012 11:00


Vi öppnar lucka nummer åtta och hittar en flaska god vinteröl. Vi försöker hitta en god öl till julmaten utan att nödvändigtvis köpa julöl. Det är alltid kul att variera sig lite och testa nya sorter och smaker. Ikväll väntar middag med jobbet och Maken och jag ska gå dit. Får se vad vi hittar på då. 




Av Kvasthilda - 8 december 2012 09:00


Tema nr 147 Krubba

343/365




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards