Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 9 december 2012

Av Kvasthilda - 9 december 2012 16:53


Men HALLÅÅÅÅÅ?!??? Vad håller ni på med? I en fjärdeklass i Laxå har läraren förbjudit pepparkaksgubbar i årets Luciatåg. De är bannlysta från att deltaga. Dessutom ska pepparkakevisan inte sjungas, ni vet den "Tre gubbar tre gubbar från Pepparkakeland". O vad mer, det ska inte ens serveras pepparkakor till fikat... Va?!???? Alltså. Hur fan är den där männ'skan skapt? Vad är det för rasistcrap?? Det blir ju rasistiskt! I en efterkonstruktion påstår läraren att pepparkakorna är borttaget från fikat pga allergier. Eehhhhhh... Chansen är större att någon faktiskt är allergisk mot lussekatterna. Nä, vänta nu. Saffransbullarna. Man får säkert inte servera lussekatter heller. O de är ju gula. Är inte det också rasistiskt? 


 

Vad är fel med den här bilden? En färgad Lucia? En svart tomte? Nä, det är väl inget fel med det? 

Men vänta nu. Det är ju en PEPPARKAKSGUBBE där! Bort Bort Bort. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Vi komma, vi komma från Pepparkakeland
och vägen vi vandrat tillsammans hand i hand.
Så bruna, så bruna vi äro alla tre,
korinter till ögon och hattarna på sne'.

Tre gubbar, tre gubbar från Pepparkakeland,
till julen, till julen vi komma hand i hand.
Men tomten och bocken vi lämnat vid vår spis,
de ville inte resa från vår pepparkakegris.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Att hon vågade skriva en sån text, Alice Tegnér. 

 

Det blev så uppmärksammat att verksamhetschefen fått bita i pepparkakan och ta itu med det hela och det kommer nu att finnas pepparkaksgubbar i Luciatåget. Fattas bara annat.... De ätbara är dock fortfarande bannlysta. 


Av Kvasthilda - 9 december 2012 11:00


Andra advent och vi öppnar lucka nummer nio. Anna-dagen innebar förr att man lade lutfisken i blöt denna dag. Bilden visar nåt annat gammaldags. En gammal kaffepanna, just här fylld med glögg, fast det syns ju inte :) 

Granen i bakgrunden ger lite julstämning med sina snöklädda grenar och lysande lampslinga. 



Av Kvasthilda - 9 december 2012 09:00


Tema nr 191 Månförmörkelse

344/365


Den syns ju inte under snötäcket. Kung Bore har mörkat månljuset. Dolt den. I snöfallet här, besöks en julbazaar i Dalarna. Inte ett spår syns av fullmånen som fanns där, ovan molnen! Han är lite klurig den där, Kung Bore! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 9 december 2012 00:44


Snacka om problem. Drog igång jobmobben för att se vad som pågår. Njet o nada. Eller, nja. Två missade samtal från SpfE. Men se där. Kollade almanackan o jag har visst B-dag på måndag. Dvs Jour 8-15.12 om inget annat meddelats. Kanske det hon ville då. Eller få mig att gå ut o jobba fast jag har (extra) frihelg.... Nähädutack. Är jag ledig så är jag ledig. Återkommer på måndag kl 8.00 SÖM. Punkt. Varför ska jag svara under min semesterdag? Naeh. Just det. 

Anna idag. Lutfiskens dag. Måste vara nåt norskt. Mina föräldrar är från Härjedalen, vilket var norskt en gång i tiden o många traditioner följde med därifrån. Idag ska lutfisken läggas i blöt enligt gammal Bonde-praktika. Eller nåt. 

Eller, så är det som The Mentalist, där Kråkan just insett vem "The Red" är. Eller inte. Är inte Mentalistens öde att se om han får reda på vem The Red verkligen är? *bah* 

Nä, Nu ska jag se om några av mina teveavsnitt kommit. Go'Natt.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards