Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 december 2012

Av Kvasthilda - 18 december 2012 11:00


Vi öppnar lucka nummer arton idag. Där hittar vi dörren till pepparkakshuset som syntes i gårdagens luckbild. Tomten har lagt sig att vila lite medan snögubben flinar åt honom... 



Av Kvasthilda - 18 december 2012 10:15


Drog borsten under byrån i hallen - efter noggrann dammsugning av resten av huset. Glömde den lilla detaljen. Under byrån fanns detta: 



Tre råttor i livscykeln. En högst "levande" som tycks ha både nos och svans i behåll. En gammal som numer är mumifierad bortom igenkännlighet (den som nu och då brukar kunna ligga i matskålen men efter den här bilden är förpassad till förbränningsugnarna på Värmeverket) åsså en tredje o väldigt mycket vanligare än de andra två, även om man hittar Tyras möss överallt... Hade den legat ett tag till kanske det blivit en sån som i mitten. Man vet aldrig. Som Buffy sa till sin lillasyster, "Ta reda på tallriken under sängen innan vi blir tvungen att döpa den". 


Av Kvasthilda - 18 december 2012 09:45


Fader Abraham, Fader Abraham... Ja, Abraham har namnsdag idag. Noterade det redan innan jag la mig inatt för givetvis hann klockan passera midnatt innan man ens närmnade sig sovrumsdörren på nattkröken. Tåget var ju inställt o jag väntade hela natten på att det skulle ringas ut på nån jour men jag har fått sova. Skönt. Har nu legat o läst lite Nora Roberts ett par timmar men tuyckte att det var dags att kliva upp o kanske få igårn nåt av julbaket. Ledig dag i morgon så då - eller idag kanske det blir lussebullar. Måste ju göra det. Fast jag tror det får bli ett fall för morgondagen. Måste röja köket från docklådor o annat först. O städa lite på skrivbordet. Även om det är halvröjt redan är det fortfarande för mycket bråte för att det ska vara nån form av julstämning där o det är ju ont om tid före julafton. Minns min mor som alltid satte upp tomtar o gran på julaftons morgon. O bonade golven dagen innan. Vi brukade titta på Beatrix Potters julbalett när hon skurade o vaxade. Minns den där bonvaxdoften från trägolvet i vardagsrummet. 

Peppar Peppar. Granen verkar ha fått vara i fred för vår Tyra-nn. Julpyntet på köksbordet har visst också fått hänga i fred, noterade jag när jag passerade för att sätta kontakten i perkulatorn. 

Däremot skramlade det i vardagsrummet igår o en duns o dunsdunsduns lät. Tyras kattassar låter som en hjord elefanter emellanåt - hon har lika hårda fötter som sin matte. Tittade in o eländeskatten hade rivit ner en låda som stod bakom datorn. Hon hade varit o klättrat. I kartongen ligger några riktigt gamla Barbiedockor som inte hunnits tas om hand än. Kattskrälle. Tyrann. Tyrorist. Älskade katt. Som sprider katthår överallt. Plockat femton strån från tangentbordet redan o ju mer jag skriver desto fler dyker det upp. Det är som om de bara kommer ur tomma luften. Dockorna klarade sig men det är ett par gamla ponytails, varav en jättefin o det vore lite jobbigt om hennes hästsvans på nåt sätt blev förstörd. Nåja, får väl skylla mig själv som lägger dem åt sidan med nyfikna (i singularis) och upptågsfyllda (uno) kattfröknar (fortfarande bara en) i huset. 

Skärmgadgetarna har fått spatt igen. Den har tappat Narvik och Kiruna. Falun syns än o där verkar det vara grått o ett par minusgrader. Drömde inatt att vi hade tio plusgrader o snöfritt. Till jul!?? Jisses. Nä, är det nåt man är glad över i den här delen av landet så är det att det alltid (med ett undantag under de år jag bott här) är vitt till jul. 

Nä, baka baka liten kaka. Eller en stor kardemummakaka kanske. 


Av Kvasthilda - 18 december 2012 09:00


Tema nr 82 Gardin

353/365


Det har tagit sin tid men nu är det julstökat o nya gardiner är uppsatta.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards