Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 12 oktober 2013

Av Kvasthilda - 12 oktober 2013 17:00


Ni har fått vänta en stund igen. Arbetshelg! Hann faktiskt lösa krysset i direktsändning idag men har inte haft tillgång till dator förrän nu. O vårt alldeles nya barnbarn har tagit upp min första datortid här.... Nu måste jag bara leta fram mina noteringar. Nånstans på baksidan av en tidtabell :) 


Vi börjar lördagen i partystuk. Yes Sir I can Boogie. Spanska Baccaras vinstlåt från Eurovisionen för sådär hundra år sen. Noréns spelade en poppig version av den. 

Nåt annat poppigt. Eller konstigt. Eller nånting. Solvallavals. "Sjöng" gjorde Stig Järrel. 

Ett storlopp på Valla är alltid en fest
i veckotal före så snackar man häst
alla fantaster har sin favorit
till någon körsven man sätter sin lit


Gösta o Gunnar o Sören Nordin
Fisk-Olle Persson o Nisse Sundin
Vem som skall vinna vet nog ingen alls
Blott att det ska trådas en Solvallavals.

Hovkapellet under Gösta Theselius. Stallhumor? 


En evig sång,
just den om kärleken.
En evig sång
som hjärtan rör. 
En önskan om att hela jorden ska anammna den.
En evig sång,
som läker sår o ej förstör.

Thore Skogmans melodi spelades på trumpet. O gitarr. O annat. Bengt Hedins. 


Så lite genrebyte igen. O en helt annan text... Vill ha dig.... Ljuva ungdomstid! 

Vi har gått i samma klass i snart ett år
Jag har gömt mina känslor så gott det går
men när du tittar på mig ibland så river du muren
som jag byggt upp

 

Vi går i första ring, men jag fattar ingenting
Jag borde lyssnat bättre men vad ska jag ta mig till
när det enda som jag tänker på är din mjuka kropp
som kan bli min
Jag vill, åh!

 

Vill ha dig i mörkret hos mig
tiden den stannar när vi rör vid varann
Åh, jag lättar, jag flyger, jag svävar fram
låt det aldrig ta slut

Freestyle från tiden innan de blev Style. 


För att få till det i mörkret kan man ju alltid ta in på hotell. Jag vet ett litet hotell. En tango med text av Jules Sylvain. 

Jag vet ett litet hotell, 
som har ett wienerkapell.
Där ska vi drömma ikväll, 
till melodin. 
Du ska får höra hur sommarvindar, 
sjunga i parkens lindar, 
kärlekens sång som föddes en gång i Wien

The Steelmen spelade. 


Vi tar en helt annan dans och gör som Agnetha, Dance the Pain Away. Fältskog förstås. Hon har ju fått en rejäl comeback med sina nya låtar. Bra låtar! 


Åsså bli're klassiskt. Vår granne från Finlandia. Jean Sibelius


Det slår väl inte direkt gnistor om den musiken men den är maffig. Eller ja, det smäller på sina håll. Rätt maffigt är också slutnumret i Grease. För krysset spelade Eldman ett potpurri med John Travolta och Olivia Newton-John. You're the one that I want, Greased Lightning, Summer Nights


Om det nu inte slår gnistor kanske det i alla fall gnistrar lite? Beethoven skrev det stycke som kapades o blev Blinka lilla stjärna. András Schiff spelade för oss. 


Om du ser en stjärna falla är det garanterat inte en sådan - utan en Satellit. Ted Gärdestad spelade den i Mellon 1979 - året efter att Grease gick upp på biograferna! Idag hörde vi en finsk version, Tekokuu med Kari Mikkonen. 


Vi silar väl lite i stjärnfallet då och bereder en väg. Bereden väg för Herran. Janne Lindgren illustrerade detta. 


Ett Herrans liv. Den hette Life of Brian i original. Ett helt annat liv sjöng Anna Bergendahl om i Mellon 2010. This is my life. Med det livet gick hon vidare till ESC, men slogs ut i semifinalerna så Sverige fick kvala in igen. 


Anna fick dessutom ta av sig sina röda skor inför Eurovisionschlagersemin. Smygreklam göre sig icke besvär. Ulrik och Mikael Neumann avslutade dagens kryss med just Ta av dig skorna


O där var dagen nästan slut. Liksom jag efter några tidiga skift. 


Av Kvasthilda - 12 oktober 2013 15:30


Har bett Dotra att ösa över mig foton på Underverket. Hon har förstått det hela. De har besökstider på BB i Gälka men jag är för trött för att ge mig ut på vägen o besöka dem. Väntar nog tills de kommer hem igen så får de ta igen sig i lugn o ro o lära känna gossebarnet. O få igång amningen. Vilket tycks fungera :) 

Sen ska Mommo fotografera så pekfingret glöder ;) 


Foto: Den ömma Modern

Av Kvasthilda - 12 oktober 2013 11:50


Makalöst. Det var det där med 6th Grade of Separation. Hela världen känner varann inom sjätte led. Än en gång har det visat sig vara sant.
Jag har en kompis från min tid på bokbinderi som jag träffat igen via Facebook. Hon jobbar med min brors styvson (typ - de är på samma arbetsplats). Jag visade en annan kompis bilder från stationen i Abisko, där hans mamma växt upp. Binderikompisen bad då om bilder från KIA, för hon jobbar med den driftplatsen - på håll. Från Borlänge.
OK. Jag skickade några foton o när hon tackade, frågade hon samtidigt hur jag kände en viss T i min vän-lista. Funderade. Jag har just blivit vän med en T o anade att det kanske kunde vara han. -Vi har barnbarn ihop!
Själv hade hon gått i skola med honom i Västerås. *jisses*
Världen ÄR liten.
Lika liten som vår Herr Ollivander.
Som en annan kompis. Har aldrig träffat honom live, utan bara köpt och sålt dockor från o till honom. Vi samlar på Barbie båda två. Han har också ett namn på T. O han pratade en gång om en tårta till eller från sin sambo som delar samma namn men utan h. Th / T. De bor i Blekinge o jag funderade lite när jag såg att han (Tuh) var från Dalarna ursprungligen. T utan h är vän med en gammal klasskompis till mig, från lekis till nian. De har gått en journalistutbildning tillsammans. Makalöst.
Eller samlarkompisen från Stockholm som flyttade upp till Falun för att hon träffade (förra) kärleken på en MC-träff. Jag känner henne genom Barbie. Ett tag senare träffade jag ett par av hans (fdK)/ våra gemen-samma vänner på FFF (Falu Folkmusikfestval) o vi pratade. De nämnde honom (som jag OCKSÅ jobbade med på nyss nämnda bokbinderi) och jag i min tur pratade om HENNE. -Ehhh. Vänta nu. Hon är från Stockholm o du bor i Kiruna. Hur fan kan DU känna henne???
-Hahahaaa. Jag kände henne långt innan ni.
O så var det ju. Kärleken byttes ut men kompisskapet består.


Av Kvasthilda - 12 oktober 2013 09:00


Tema nr 10 Avslappnat

285/365


De kan de. Katterna.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards