Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 5 december 2016

Av Kvasthilda - 5 december 2016 12:09

Nåt helt annat. Om otäcka olyckor o död, så läs inte vidare om du tycker sån't är otäckt. Ville ta det i ett eget inlägg, delvis av den anledningen.  


Igår kväll kom en länk i vår förargrupp med frågan "ingen av oss va?". Vi vill veta att alla våra får är ordentligt på plats i hagen och ingen skadat sig. En otäck olycka. Kontaktade svågerns måg för att se att det inte var han. Nä, men han skulle ut o jobba senare under kvällen. Ringde Maken o han funderade om det var nån som tillhörde dem. En traktorkusk som krockade med "vårt" godståg. Fy fan. Nån timme senare hade nån idiot lagt ut en film som visade kaffeveden som var kvar av traktorn. Hur fan kan man göra det? Jag hoppas att de hade fått tag i anhöriga vid det laget. Vilket i sig inte var helt enkelt heller med olika bud om vem traktorn tillhörde. Fy fan. Fyyyy fan. O vad fan gör man som lokförare i det läget? Var nog tur att det var ett rejält godstågslok o inte nån löjlig liten plastpil. Man hinner inte tänka. Kastar sig på golvet o hoppas på det bästa? Kan ju inte ta sig in i maskinrummet. O där kan annat hända. Eller som ett timmertåg i högre hastighet än stillastående. Timret flyttar sig fortfarande när det tar stopp o far in i bakhytten när det tar tvärt stopp. Oerhört läskiga krafter i rörelse. 

En tjej har skrivit ett debattinlägg om folk som tar livet av sig på spåret - eller framför en lastbil o liknande. 

Hade tänkt lägga in länken här, men jag har inte letat fram den o sen glömt.... 


O farbror Egon har till slut fått göra sin hustru sällskap. I fredags somnade han in för gott. 94 år och 8 månader gammal. Sov gott gamle, goa man! 

Av Kvasthilda - 5 december 2016 11:43

Kubb. Mandelkubb. Smaka på ordet. Jag hamnar snabbt i farmors kök i SIksjön när jag hör det. Mandelkubb. Eller i stugan med köpesbröd. Gubben älskar kubb. Jag har bakat kubb några gånger genom åren. Med farmors recept. Så även i år. Var så sugen på kubb. Mmmmmmmm. Pärlsocker som far överallt när man tar en tugga. Kakan som smular sig. Mmmm. Nä, mindre roligt, men inte mindre gott. O vad händer? De kamouflerar sig till bittermandelflarn med socker på. Jag blir vansinnig på gamla recept som säger, lagom mängd mjöl. Eller bara mjöl. Farmor mätte aldrig mjölet. Säkert knappt det andra heller. Men mjölet. Det förbannade mjölet. Vill minnas nu, med facit i hand att förra gången jag gjorde det här, fick jag samma resultat. Vad är felet? Antagligen smöret. Det SKA INTE smältas utan bara vara rumstempererat och sådär lagomt mjukt. O sen mängden mjöl. Lagom. Har skrivit 0,8-1 l i mitt recept. Jag har bakat kubben med väl godkänt resultat. Det vet jag. R U M S T E M P E R E R A T. 


Av Kvasthilda - 5 december 2016 09:00


Tema nr 11 Att vinna

340/366


Lite mer hade det väl kunnat vara? Nåja, det är ju några dagar kvar av kalendern ännu.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards