Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 24 december 2016

Av Kvasthilda - 24 december 2016 11:22

...., o inget annat... Har fastnat i v52 av nån anledning :)
Ok. Skriver det här på mobilen o den är inte snäll att hantera. Behöver båda händerna om det ska bli nåt. Ni får ta stavfel o typos med en nypa salt.
Julaftonskryss. Så han jobbade idag, Eldeman? Som jag då.

Vi börjar med en av alla artister som lämnat oss, detta Dödens år 2016. Leonard Cohen. On the level heter låten från hans sista album, You Wanted Darker.

They ought to give my heart a medal
For letting go of you
When I turned my back on the devil
Turned my back on the angel too


I do I do I do I do I do. Ja, lite tjatigt blir det. Men tyvärr utan ABBA.

En av mina favoritlåtar med Malena Ernman. Hennes ljuvliga Counting Miracles som hon sjunger med Jerry Williams.

Counting miracles
one by one
everywhere are signs
there are miracles
and they come
to open hearts and minds
I could spend all my waking hours
counting miracles that fill my life


Tappade namnet o texten på Astrids melodi för nästa kryssadress, men vi hälsar på hos Emil i Lönneberga.

Jag väntar vid min stockeld medan timmarna skrida... Dan Andersson. Hade som säkerligen många andra en kolmila i huvudet med letade fram texten o slog mig i pannan.

White Christmas på det, med Westlife.

Sen djuret som fastnade nånstans ute i vida världen. Också en aha- o ärustupid-upplevelse när andra bokstäver ramlade in. Den är stor o maffig eller vad han nu kallade den, Eldeman. En Albatross.

Gränsöverskridare som ritar på ögonen. HAHAHAHAAAAA! Ja, så kan man ju beskriva en kajalmålad, eller bättre för dagen, -sotad sångare, bagare, dansare o vad mer. Körledare? Rickard Söderberg.

Here comes the sun. Nä. Inte än på nån vecka. Solen håller sig under horisonten i mina trakter till nån gång i januari. Sådeså.

Maritza heter sångerskan som sjöng på portugisiska. O just det är grunden till fado. En sångstil som är förknippad just med portugisiska. Får utveckla det närmare sen. Mobil... Fado är en sorts blues, fast av helt annat slag.

Wikipedia: Man brukar sammanfatta fadomusiken med det portugisiska ordet saudade vilket inte har någon direkt översättning men som kan beskrivas som hemlängtan, en nostalgisk väntan blandad med sorgsenhet, smärta, lycka och kärlek.

Nu har vi jul här i vårt hus...

Vi ska för sista uppgiften, öppna ögonen o se. Ser du stjärnan i det blå? Om nån timme får ni den "live" i teven. 

When you wish upon a star
Makes no difference who you are
Anything your heart desires
Will come to you

Benjamin Syrsas röst i engelskt "original". 

O där borde det vara fullt för idag. Har jag glömt nåt osv kommer det sen. Mer fyllerier kommer, om inte annat i morgon kväll när jag sitter på samma plats med betydligt mycket mer tid på händerna. Och Lapptoppen i ryggsäcken.



Av Kvasthilda - 24 december 2016 10:57

Skulle ha tagit Lapptoppen med mig idag. Hade lugnt hunnit skriva kryssblogg idag. Krysset klart, med visst trixande o pannveckande. Det löser sig alltid. Tar det absolut tvärnit har man alltid andra kryssbloggare att tjuvkika hos. Några löser det oftast ensam, liksom jag, andra har hjälp utifrån. Då är det roligare att läsa ensamkryssarnas blogg.
Hur som haver. Inlägg kommer väl framåt natten, när jag nu blir sen hem idag o det trots allt är julafton.
Go' Jul på Er!

Av Kvasthilda - 24 december 2016 09:00


Tema nr 273 Skuggad

359/366


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 24 december 2016 06:36

Go'Morron Världen. O Go'Natt för en stund. Uppe i ottan. Orkade inte se färdigt filmen igår. Maken härdade ut.
Gårdagen var vår bröllopsdag, den 26e i ordningen. Hav honom en pappåse med några öl/ale. Föll i god jord o varm strupe. Inte min favorit men han gillar dem av nån anledning. Innis & Gunn.

En kall dag idag, denna julafton 2016. O som brukligt är, ännu kallare i Svappavaara. Blir förmodligen sen hem. Glöm det där med Sannas ljuständning o Kalle Anka. Bra om man är hemma till Karl-Bertil. Huff. Är det en dag på hela året man inte gärna blir sen, är det väl julafton? Om man inte heter BoppeBen. Den token har nog varit ledig färre jular än du har fingrar på ena handen.



Nåja. Det är som det är. Får nog mat tids nog. Måste få nån att ta upp köttbullar, Jansson o prinskorven ur frysen bara. Var sjutton jag då la de sista.... Minnet.
Nu. Sova en stund. MelloX kommer väl så småningom.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards