Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 26 december 2016

Av Kvasthilda - 26 december 2016 20:04

Saxat från facebook: 

Det är när man själv blir drabbad som man förstår hur långt det gått i Kiruna kommun.

Vi var på besök i kommunen och vår 2 åring börjar krampa. Han blir vit på hela kroppen med blåa läppar och fradga börjar komma upp. Vi ringer 112 och får meddelat att den ENDA(!) ambulansen är påväg till ett ärende i Mertajärvi. De kan inte lämna besked om när en ambulans kan vara påväg till vår 2 åring som fortfarande inte återfått medvetande.
De skickar en ambulans så fort det finns någon ledig. De kan inte lämna något besked på ett ungefär när det kan bli.

Problemet är att den ambulans som finns är i Övre soppero påväg till Mertajärvi och behöver den personen transporteras till Gällivare tar det flera timmar innan den blir ledig och kan hämta vår 2 åring.

Vi får besked om att en ambulans från Finska Muonio nått personen i Mertajärvi och den svenska ambulansen kan fortsätta till oss.
Vid den tiden är jag övertygad om att vi på julaftonen kommer förlora ett av våra barn. Den känslan önskar jag ingen.
Mycket kompetenta privatpersoner kring vår son gör det som de förmår och kramperna avtar. Han somnar av utmattningen och efter en tid kommer ambulansen. Ambulamspersonalen bekräftar att de kör den enda ambulansen för helgen. Ambulanshelikoptern hade inte kunnat starta på grund av rådande väderlek. Så hur var väderleken? Såsom väderleken är mesta tiden i Lappland under vinterhalvåret. Inte speciellt dimmigt eller blåsigt. En vinterdag.

Då ambulansen är 20 mil från Kiruna i denna stund får vi hoppas att ingen i Riksgränsen förolyckas. Vem av oss är beredda att jobba under dessa arbetsförhållanden? Att prioritera vems liv som har minst chans att klara sig utan assistans i ambulans. Oron för att ha prioriterat fel och att någon mister sin son, sin syster eller sin mamma. Att dagligen oroas över om liv kommer att gå att rädda efter lång väntan på ambulans för ännu två timmars väntan till närmsta sjukhus.

Vår son mår bra nu och vi sätter oss i bilen mot Luleå och andas ut för vi närmar oss en akutsjukvård som finns några minuter bort.
Men min fråga till er Kirunabor och övriga glesbygdsbor är, när andas ni ut?

/Lovisa, orolig för släkten i Kiruna kommun


Va??? Helt jävla vansinnigt. 

Av Kvasthilda - 26 december 2016 17:03

Det bidde inte ens en tumme... Satt ju X antal timmar i svappis igår utan mina hårddiskar med foton o teveserier, men det gick ju bra ändå med diverse kungligheter i  eterrutan. 

När det närmade sig hemgång traskade jag in på terminalen/ctc o hmmmm.... Loket i fel ände på tåget. Det blev inga malmvagnar hem, utan deras diesel. Nåt hade hänt med det under kvällen. Så det blev ett underhundrameterståg igår. 

Snurrade runt i stan en stund o hämtade lite pokisar o annat från stopen. Hittade två 10-ägg. Får se om den där jäkla Snorlax kommer nu då. Eller nån av Gen2-bebisarna. Som borde vara Gen0. Före Gen1. 

Eftersom jag är ledig har jag värmt mig med lite Blossa 16 och en julöl-..... Åsså insåg jag för en stund sen att min bil ska till Hälsan före morgondagen. Jäklar.... Men gubben tar den. O nu kom Kråk som också ska lämna dit sin bil... 

Jaja. Annandagen idag - o jag kan äntligen sitta ner o få mig nåt som liknar lite julkänsla. Lite svårare när teven snurrar, just nu med nåt program om klättrare i Himalaya.... *huff* Bidde ju inte mycket Kalle Anka heller. För vad hände när frun kom hem?? Jo, gubben planterade arslet i sin fåtölj o jag fick lik' förbannat göra allt i köket.... Ingen tomteverkstad, ingen Aaaaaskungen eller Musses semester. Eller Piff o Puff. Jo, slutet med "öppnas inte före julafton". *bah* Traditionerna håller i sig. När vi flyttar kan du ge dig jävulen på att det ska ändras på. Men det är många år dit. MÅNGA. 

Av Kvasthilda - 26 december 2016 09:54

Strax efter midnatt fick jag en blipp i mobilen. BBC meddelar att George Michael avlidit. Men fy fan. Det ÄR ett jävla år, detta Dödens år 2016. Jesper J Rubin pratade mycket om honom i nattens Vaken. Förvisso skönt att höra Jespers röst i etern o Vaken igen, men inte i det sammanhanget kanske. George Michael var en stor del av min gymnasietid. Videon kom o man såg dem i teven i alla dessa program som då gick, med Kaj Kindvall och Cia Berg, för att nämna några. Last Christmas är ett måste i mina jullspellistor. Careless Whisper är en sån där tryckare man direkt ramlar tillbaks till skoldanserna på Folkets Hus när man hör. Fast den kom faktiskt året efter jag slutade gymnasiet, så det är lite mixade intryck med skolan o alla kompisarna o musiken kring den tiden. 



Idag svämmar facebook över av alla notiser om George. Han var älskad av många i världen och jag har sett folk jag inte trodde hade ett uns av tanke över till honom, skriva en o annan rad om honom. Han har verkligen berört oss alla genom sin musik under alla dessa år, sen tidigt åttiotal. 53 år. Han var bara ett år äldre än jag. 

 

Vila i frid. Har varit ett tungt år. 


Av Kvasthilda - 26 december 2016 09:00


Eget tema nr 44 Rutor

361/366


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards