Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 12 december 2009

Melodikrysset v50, 2009

Av Kvasthilda - 12 december 2009 14:41


Har lyssnat igenom krysset, lite hastigt och det var väl inga större svårigheter idag. Lite googlingar för att kolla upp artister och deras verk men inget för att hitta rätt svar! Jo ett. Operor eller klassisk musik o jag är inte alltid överens, även om jag räknade ut vad rätt ord i krysset skulle vara. Dock ville jag ju veta vad operan heter!


Det börjar med en snabb dubbel. Magnus Uggla sjöng sitt Melodifestivalbidrag från 2007, För kung och fosterland.


Nästa melodi letade jag texten till men den finns inte att finna! Att det var Änglamark som Roger Hinchcliff sjöng i en engelsk version kunde inte missas, men jag hade gärna velat hitta hans översättning av den underbara texten. Rosenknoppar och blåbär tyckte jag passerade. Herr Hinchcliff har gjort översättningar av många svenska klassiker och den här heter visst Gardeneden - i ett ord....


Från en klassiker till klassisk musik. Herbert von Karajan dirigerade här en symfoniorkester utan namn i Barcarole och vi vill veta ur vilket verk det är hämtat. Här kom min googlesökning. Hoffmans äventyr. Som sagt, äventyret hade jag, men inte vems äventyr det var! Skrevs av Jacques Offenbach 1881. Det är ett tag sen. Faktiskt hela sju år innan min farfar föddes...


Lotta Engberg sjöng sedan i en duett med Jarl Karlsson och vi vill veta vem som skrivit den fina texten. I folkviseton var ursprungligen en dikt av skalden Nils Ferlin som sedan fick en vacker tonsättning av Torgny Björk.

Jag skrev ett författarporträtt i gymnasiet om just Nils Ferlin. Pappa kopierade bilder ur böcker o jag klippte o klistrade sent en natt före inlämning... och skrev givetvis en himla massa... Enda gången min svenskalärare faktiskt gillade mig. Fick en stark fyra minns jag. Han o jag kom aldrig överens annars.... Jag har kvar skrivhäftet jag fyllde med information om Nils Ferlin :-)


Nästa uppgift är dagens Beatles. Eldeman återkommer ständigt till Beatles, Bond och Melodifestivalen.... :-) Beatles har ju en stor "visskatt" så det är kanske inte konstigt. Let it be var dagens bidrag och det spelades på tvärflöjt av Hubert Laws.


Apropå Bond. Nästa uppgift är filmmusik, svensk sådan. Vi vill ha namnet på sångerskan och en del av filmtiteln. Helen Sjöholms ljuva stämma hörs i låten Skenbart. Melodin är hämtad ur en Peter Dalle-film som heter just Skenbart, en film om tåg. Har inte sett den!


Nästa melodi var helt instrumental och framfördes här av Göteborgs Symfonietta. En text till den gjordes av Cornelis Vreeswijk och den superlånga titeln är Visan om herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind... Puh, tar på krafterna bara att skriva hela titeln! Ett av alla orden räcker till krysset...


Mycket sportsnack är det, trots att jag lyssnar på internetreprisen! Bra att man kan spola framåt :-)


Vi tömmer rummen på "sportreferatare" och lyssnar till Sanna Nielsen och hennes Melodifestivalbidrag Empty Rooms.


I nästa uppgift vill vi veta operans namn ur vilken Toreador-arian är hämtad. Robert Merrill mfl framför den idag. Operan är ju förstås Carmen.


O apropå Helen Sjöholm.... Jag trodde jag skulle slippa undan - NÅN GÅNG! Bara melodin till den här låten, som var allt vi fick höra idag, ger mig rysningar..... Du är min man.... *rys-rys* Dansbandet Bennys (Bennyz?), spelar. Mer blåsande... eller saxofonerande vid en närmare titt... eehh lyssning? Eh ja. O det är Bennys. Med S.


Nästa uppgift är dock skön, både i original och i den danska version vi hörde här. Søs Fenger sjöng Inderst inde som Uno Svenningsson skrev med namnet Under ytan.


I näst sista uppgiften tjuvstartar julen. Det är Lucia i morgon så Eldeman tyckte att Ave Maria kunde passa idag. Mer blås! Valter Scholz trumpetade ut den i etern.


Sista uppgiften är också instrumental och här blåser det som attan. "Lite karaokeläge" kallade Eldeman det... Carolas Fångad av en stormvind brassar ut i hörlurarna, fast utan hennes skrikande. Förlåt. Hon skrek inte då. Det kom senare.


Ja jisses. Inte mycket kött på benen idag, men många av låtarna har jag inga relationer till och då är det svårt att sväva ut och brodera in lite extra... O mycket "uppgifter" blev det idag. Är för trött för synomymer känner jag. Ha lite överseende, va? Som jag alltid har. Mwahahahahahaaaa!


Nästa vecka är det 100% JUL!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards