Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 13 december 2009

tidig, tidig söndagsmorgon

Av Kvasthilda - 13 december 2009 08:21


Har just anlänt hemmet efter nattens skift. Jobbigt med dessa nattliga turer. Började strax före 3 inatt. Dimmigt. Eller snarare snöigt. Stora flingor dalade ner. Det är precis som att köra bil i snöfall, jättejobbigt och man vet inte om man ska köra med helljus eller dra ner till halvhalv. Vi har tre körlägen på strålkastarna så jag kan inte säga bara halv, även om det väl är rätt benämning.

Kom tidigt till Svappavaara. Eller snarare, kom ner enligt tidtabellen men mitt tåg var inte lastat och fick sen höra att de "mer erfarna" ser till att komma ner till kvartisju... Ja, men då har min avgång FRÅN svappis redan passerat....?? Hmmm...

Min söta ins tog över tåget när jag kom till kmb. Skönt att höra att han får sina egna turer till slut.


Tredje advent och min julstämning har inte infunnit sig än. Var är den?? Har letat julgranar efter svappabanan. Finns en del tänkbara kandidater. Har inte haft en riktig julgran i huset sen innan barnen föddes! Vi köpte en plastgran innan vi flyttade från Falun för arton år sedan och den har varit vår julprydnad sedan dess. Saknar doften av en riktig barrgran. Dock ställer djurburar o innehav av katt, till det lite....


Igår är det ju exakt arton år sedan jag stängde dörren i vår fyra i Falun för att flytta till Kiruna. Flyttlasset kom upp dagen före julafton. Maken hade redan flyttat upp. I oktober? Vi bodde i kappsäck sista julveckan och plockade sen i flyttkartonger till E-pigan föddes ännu en vecka senare. Fast vi hann komma i ordning före nyåret. Nåja, en sanning med modifikation!

Vi firade nyåret i fjällen med goda vänner o Maken sa att "Kommer bebisen ikväll, är den född första januari och inget annat!!!!" Men det dröjde till den fjärde innan hon kom, vår andra dotter. Ett par av våra vänner hade fått en dotter i mitten av december och vi visste inte ens att de väntade barn! Deras tjej föddes några månader för tidigt och tillbringade sina första veckor i Umeå... Det är vårt stora regionssjukhus. För att någorlunda ge en bild av avstånden, kan jag berätta att vi som numer bor 120 mil från min hemstad, hade lika långt till bebisen som barnets far... Umeå ligger prcis halvvägs mellan Falun o Kiruna! Och det är "längre" från Falun.... Allt är så mycket närmare i söder... O vi hade närmaste IKEA i Sundsvall.... Dit är det trettio mil från Falun. Desto fler härifrån.... Nu har vi fått ett IKEA i Haparanda och det är jättenära! Bara trettiofem mil härifrån! ;)

O nu vill de göra en enda stor jävla landstingsregion av allt norr om Dalälven. Typ. Regionssjukhuset föreslås ligga i Östersund! Va?!? Har skånska vänner som åker till "Norrland" när de drar till Transtrand. Himmel o plättar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards