Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 2 oktober 2010

Av Kvasthilda - 2 oktober 2010 22:14


En nytt fotoutmaning.... Härligt! Jag fotograferade några "prästkragar" idag. Inte vanligt att se blommande växter i oktober i Kiruna-trakter! Fantastiskt. O med veckans blomstertema Höst blev det klockrent. Höstfärgerna med de rostiga lövträden o de löv de släppt ifrån sig i bakgrunden gör bilden höstig o grann.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Den här veckans blommiga bilder



Av Kvasthilda - 2 oktober 2010 21:27


Har ju jobbat en stor del av dagen gu'bevars. Har som vanligt haft med mig kameran och en av de saker jag fotat idag har varit rallarrosor. Eller mjölkört. Bilden jag visar idag är dock från i somras. Idag ser de inte alls ut så här o det finns inte ett uns av rosa i dem :-)



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Mitt tema: Rosa lördag


Av Kvasthilda - 2 oktober 2010 20:45


Veckans bokstav är Y.


Y som i Yngve. Y as in Yankee.



Att hitta filmer på Y är hopplöst. Vi äger inga. Det finns teveserier, The Young and the restless, The Young ones osv men inga filmer. Har försökt hitta nåt på engelska eller med svensk översättning men kommer tomhänt. Nä.

Goddag yxskaft sa Storpigan. Ja, det är en filmtitel. Tror jag. Jo!! En svensk titel av What's Up Doc med Barbra Streisand och Ryan O'Neill. :-) Har dock inte sett den så jag kan inte säga nåt om den!




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


För min "andra" Y-bild blir det nåt jag eventuellt har i bakhuvudet för ett nytt/nästkommande ABC-tema.... Nåja. Den får gå för nu. Kan ju bli nåt annat tills dess. Eller inte.


Ytterhogdals kyrka, augusti 2010



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

ABC i ord og bilder Runde 3



Av Kvasthilda - 2 oktober 2010 18:29


Jag slog på radion medan jag bromsprovade mitt tåg i morse o där var han ju, herr Eldeman med Herrey's Gyllene skor. Hade skrivit ut kryssplanen så jag kom ihåg att plocka upp den ur väskan.


Skulle visa sig att hela krysset kunde lösas utan alltför mycket tankekraft idag. En del svar kunde jag inte men bokstäver runt omkring hjälper ju till. Får googla varför svaren är de de är på de uppgifter jag inte kan. Fixar inte att få upp dagens kryss i den där jävla onlineradion så jag får köra ur minnet o de få anteckningar jag rafsade ner sålänge. SKITGREJER!!!!! Hatar teknik som inte fungerar (eller om det är cookies o gamla sidor som ligger lagrade -sån't ska försvinna av sig självt om det fungerar som det ska!). Länken "senaste sändningen" leder till förra veckans kryss. *grrrrrrrrrrrrr*


Då börjar vi då... O det har jag redan gjort. Första uppgiften var just Herreys med sina Gyllene tennisdojjor från Melodifestivalen o Euroschlagern 1984. Killarna i pastelltröjor i piké. En blå, en röd o en lila om jag minns rätt o mina klippdockor visar rätt :-)


I andra uppgiften söker vi ett ord i titel och text.... Räkna de lyckliga stunderna blott - i Smoke Rings-stuk....


Sen ska vi ha namnet på ett av våra nya stjärnskott. Vi hör Från och med nu med Oskar Linnros.


Efter nya stjärnan Oskar vandrar vi tillbaks i tiden för att hitta namnet på en grupp. De har ju några år på nacken, killarna i Hootenanny Singers. De sjöng en Taubevisa idag. Gruppen är sedan länge upplöst men killarna är still going strong med Svenne o Björn som fortfarande väldigt aktiva sångare och låtskrivare - o allt vad de nu sysslar med. 


Efter de hootande sångarna hör vi ett dragspel illustrera nästas uppgift men vad vi söker för krysset är ett annat instrument.... Här kommer en av de låtar jag inte vet vad det är idag. Instrumentet är inte ett dragspel även om det finns dylika med tangenter snarare än knappar, utan en orgel. Vad låten heter får jag googla på snarast.....


Last look at Eden hör vi härnäst och för krysset ska vi ha gruppens namn i svensk översättning..... Jomentjeeena. Det är Europe o vi byter ut e-et mot ett a. Europa. I love Europe.... Inte Europa. *bäh*


O i kärlekens tecken avslutar vi första delen med en teveserie. En serie som alla följde. Tror jag. Mot alla odds. Men hallå.... VINDAR! (Tack Gunnar.... Skrev det i mitt papper men när jag plitade ner det i bloggen blev det fel...) Ja, det var ju svenska namnet på serien... För krysset blir det alla.


Efter nyheterna tar Robert Palmer över etern med I got rhythm (I love music), en låt skriven av ett brödrapar o för krysset vill vi veta vem av bröderna som skrev texterna. Av bröderna Gershwin var det Ira som skrev texterna. Så får det bli. Ira.


Sen blir det barnteve. Från Fem myror är fler än fyra elefanter hör vi 1-2-3-4-5-6 och så vidare.... En annan saknad skådis, Eva Remaeus sjunger nummerramsan varenda unge kunde utantill när det begav sig - och även idag. Sju-åtta-nio-tio..... Elva tolv o tretton fjorton....


Så över till något heeeelt annat...... Finlands svar på Ella Fitzgerald... Eller? Nä du Anders. På skönaste (eeeh) finlandssvenska hör vi Allt om mig...... (All of me) med MA Numminen....


Mamma Miiiiia säger jag då. Nä, det var ju svaret på nästa fråga. Mamma Mia. Fem skådisar sjunger om deras sista sommar. Our last summer. Jag ÄLSKAR Mamma Mia. Filmen med musik av Björn o Benny. Mumma. Nä Mamma var'e.


Vår första sommarmånad är juni. Nä, inte landets, Kirunas. En kväll i juni. Lasse Berghagens underbara melodi. Han tog av sig sin kavaj o sparka' av sig båda skorna. Den börjar ju med Det var en kväll i juni....

Ja det var en kväll i juni
Då när sommaren är som bäst
Hon dansade för morfar
som hon gillar allra mest
Hennes morfar satt och nynna
på en sommarmelodi
plötsligt spratt det till i gubben
Han blev ung och han blev fri

 

Han tog av sig sin kavaj
Sparka av sig båda skorna
och så spotta han ut snuset
Sa "min sköna får jag lov"
Hon var vacker han var stolt
rak i ryggen som en fura
Det var sommar det var glädje
och dem dansade och sjöng

 

Lalalalala...


Såååå... "perioden" vi söker är alltså juni.


Sista uppgiften idag är dubbel. Vi vill veta vem som sjunger Samba Sambero och NÄR hon sjöng den i Melodifestivalen.... 200-sju var det. Anna Book förstås.


Av Kvasthilda - 2 oktober 2010 13:43


Sitter i björkis o väntar på tåg. Får se om mitt är i tid. Föregående var sent. Kan inte slita mig från filmen för att sätta mig vid datorn så det blir ett messinlägg bara.


jobb · sms
Av Kvasthilda - 2 oktober 2010 10:24


Jobbar o kör Iore. Det innebär Melodikrysset i radion.


krysse betyder möte på norsk....


i radion · jobb · sms
Av Kvasthilda - 2 oktober 2010 09:00


Eget tema nr 12 Streck

12/52


Ja, egentligen heter det ju sträck när det handlar om fåglar men de flyger där på ett långt och lite vågigt streck. I den här vinkeln ser det ut så fast det faktiskt är ett V. En stor flock kanadagäss flög skränande över kyrkogården i Rättvik när vi var där och de landade i Siljans blå vatten nedanför kyrkan, bara sekunder efter att fotot togs.




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 2 oktober 2010 07:45


Igår förlorade Sverige en av de största scenkomiker vi nånsin haft. Martin Ljung avled i hemmet. Han hann med att fylla hela 93 år.

Martin som en gång jobbade på SJ innan han övertalade Povel Ramel att ta med honom på turné. Född i en by utanför Luleå. Min svåger älskar att citera Martin Ljung ur någon av hans oräkneliga monologer från Knäpp Upp-revyer o annat.

Vem minns inte Fingal Olsson?

Men se, är det inte Fingal Olsson som sitter därborta?

Nej, han är ju död.

Ja, men han rör ju PÅ sig...

För att inte tala om den galna dialogen med Hasse Alfredsson och sagan om Guuben i Låddan.


Högst älskad och mycket saknad.

Nu har han till slut fått en egen kupé. Vila i frid!



Denna underbart talande bild av Martin hänger på vårt dass i Härjedalen sedan en massa år tillbaks. Ungarna är livrädda för hans galna blick. Jag älskar den. Och honom.



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards