Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 5 oktober 2010

Av Kvasthilda - 5 oktober 2010 17:19


Sitter så i Björkliden igen. Det blåser. O blåser. O så blåser det lite till. Fast jag har sett blå himmel och blivit bländad av solen! Den finns där, ovan molnen nånstans. Fortfarande. I stan lyser den med sin frånvaro, åtminstone när jag lämnade Kiruna. Kan ju ha hittat tillbaks igen.

Det är ju något som är lite speciellt med vår järnväg och de tåg vi kör. Vi är ju tekniskt kvar i Kiruna hela tiden. Så här säger vi "hur är det i stan?" när vi pratar om vädret i Björkis kontra Kiruna. På andra ställen i landet lämnar man en kommun o far in i en hiskelig massa andra (på samma antal mil). Här är vi kvar i vår egen "stad". Om vi inte far till Vitåfors/Koskullskulle förstås. Det är Gällivare. Nåt heeeelt annat. Eller eljest som de säger neråt kusten, eller neråt landskapet. Eller kanske häruppe. Tror Gubben har lagt av det uttrycket. Som många andra av de piteuttryck han hade med sig i bagaget när vi träffades. Å andra sidan har jag nog tappat några av alla de typiskt för dalarna knepiga uttrycken. Utom möjligtvis "det står inte på".


Jag filar på en ny blogg förresten. Kände att mina kyrkfoton behövde en mer central plats nånstans. Nu får de det. Däremot inget sagt om att den här bloggen blir kyrkfri.


Apropå kyrkor ja. Hörde på nyheterna om SDs protest att lämna kyrkan när Stockholms biskop vad-hon-nu-heter (kan inte googla här, för kass dator) pratade om jämlikhet och antifrämlingsskap under gudstjänsten med nya (nygamla) regeringen o riksdagen. Å andra sidan har de rätt till sin åsikt också och om någon väljer att inte gilla de som hotat honom med kniv är han väl i sin fulla rätt. Att sedan andra hakar på är väl deras problem, eller rättighet för den delen. Fast jag vet inte. Jag tror på fria hellre än fälla o jag har ingen aning om vem som egentligen hade rätt - eller om någon hade fel.


Tack o Amen.


Ljus ja..... Har beställt doftljus av Svägerskans dotterdotter och igår hade hennes styvfar varit i Kiruna. Hmmmpppfffttt.... Bara sådär. Var är mina ljus då? Antagligen hos mormor (o SvågerEtt). Smidigt Britta. Nåja. Gubben får väl hämta upp dem när han far neråt kusten nästa gång - om sådär ett par veckor. Knappt. Mycket semester bliiire. Älgledigt. Ett par veckors brunstledigt sen är de på igen. Under brunsten är väl älgarna på.....


Av Kvasthilda - 5 oktober 2010 10:15


Att det finns så mycket vind kvar. Det har ju blåst oavbrutet i flera dagar och än tycks det inte lugna ner sig. Snarare tvärtom. Om det nu mot förmodan funnits några löv kvar i träden någonstans har de för evigt blåst bort. Idag tror jag det stormar mer än nånsin. Det rensar ut i grenverken i alla fall. Blir jättestökigt överallt med alla avbrutna och löst flygande kvistar och kråkbon. Häxtrassel.



Grannens loppistält fick stryka på foten!


Av Kvasthilda - 5 oktober 2010 09:00



Tema nr 355 Växthus

276/365


Tänk vad härligt att ha ett eget växthus! Min äldsta brorsdotter har just det. Här är hennes make ute o plockar tomater till middagen som han förtjänstfullt lagade. En mumsig laxlåda med purjolök, Halloumi (som både smakade och såg ut som svamp) och diverse annat, serverat till bandspagetti. Riktigt gott.







Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards