Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 21 oktober 2010

Av Kvasthilda - 21 oktober 2010 23:48


Mitt-i-natten. Bokstavligen. Är trött. Sitter i björkis o väntar på nån form av besked att mitt tåg är på väg. Än syns inget. Kanske inte ens gått från Narvik än. De ska testköra ett fullastat malmtåg också, sa LR som bytte av mig. Det tåget ska ner till Narvik, växlas om o vända upp igen. De vill se om strömmen fixar att köra ett fullastat tåg uppför alla de hysteriska promillelutningarna. Bådar ju gott inför långtågskörningarna....

Här i Björkliden är det väldans lite snö, jämfört med hur det ser ut inne i stan. Snöplums. Ett par tre decimeter har det kommit, o drivit ihop på sina håll. *suck* Nu väntar sju månader snöplums. Vintern är här.


Av Kvasthilda - 21 oktober 2010 16:10


Mose brinnande buske

Mammas trädgård augusti 2010

 

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Andra Macrobilder i veckan


Av Kvasthilda - 21 oktober 2010 14:00


Vår sista bokstav i alfabetet men näst sista i Norge. Vi har tagit oss till Ö. Bokstaven som är ett eget ord :-)

Annars har vi....:


Ö som i Östen. Ö as in Oscar Echo.


Filmer på Ö är också en utmaning. Det finns några men inte många. Av de jag hittat är det bara en jag sett själv. O den var jag på bio och såg med min storebror när det begav sig. En krigsfilm...! Hmmm.... Måste ha varit vid en rerun. Jag var bara fyra år när den hade premiär! En av Makens alla favoritfilmer. 


Örnnästet / Where Eagles Dare (1968)

 Med bland andra Clint Eastwood och Richard Burton i rollerna. Filmen handlar om allierade agenter som ska försöka rädda/ hämta upp en tillfångatagen General ur Amerikanska armén från Hitlers Örnnäste i alperna. Filmen är gjord från en bok av Alistair MacLean som skrivit många bästsäljare som blivit film.






   

Ödets makt / Forces of Nature (1999)

med Sandra Bullock och Ben Affleck i huvudrollerna. Ben (som han heter även i filmen) ska till att gifta sig men träffar virvelvinden Sarah vid en flygresa som inte går enligt planerna.

Önsketrädet / The Wishing Tree (1999)

med vackra Alfre Woodard som Clara som reser tillbaks till sina rötters Savannah där hennes mors gamla berättelser plötsligt får liv.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Som temafoton hittar vi Översnöad...

dagsfärska bilder....

Hmmm... det som är översnöat riskerar ju att försvinna!

Det som göms i snö, kommer upp i tö....

Till våren då!




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

ABC i ord og bilder Runde 3



Av Kvasthilda - 21 oktober 2010 12:42


Jisses. Här händer det grejer.


Neo sitter i fönstret idag igen o spanar på snöfallet. Eller fåglarna som passerar. Eller nåt annat intressant. Vet inte vad han fick syn på när han plötsligt spände sig o fäste blicken på nåt. Kan ha varit en närgången snöflinga. Eller en gren som vajade... 


Igår flög han som om han blivit stungen av en geting (ā la Ferdinand). Det har snöat i ett par dagar. Vrääääkt ner snö. Grannens unge huligan tar givetvis tillfället i akt o testar nya skotern som inte fått smaka snö  tidigare i år. Samtidigt kommer Affe med traktorn för att ploga upp vägarna. Plötsligt befinner sig Nisse Ett framför skopan o Affe tvärnitar o girar. Med den påföljden att han far in i väggen nedanför E-pigans sovrum o Nisse Två flyger ner ur fönstret med skräckslagen blick.

Så idag har pappa granne, aka Klumpfot, varit ute o hamrat fast de löst hängande foderbrädorna.... Allt emedan E-pigan o Lillkullen försökte sova innanför fönstret.... Hahahhaahaaa.... Nattugglor.


Vilda västern. Det skjuts vilt. Eller rivs hus med traktorskopor.


Av Kvasthilda - 21 oktober 2010 09:00



Tema nr 54 Ensam

289/365


En alldeles emsammen liten pippifågel längst ute på en stenbrygga. Den ensamme (jaja jag vet att det stavas så!) måsynglingen stog där på kanten i flera minuter och jag smög närmare. Så gjorde den. Vi smög lite mot varann o sen stannade den en bit bort o låtsades inte se mig och lyfte sedan och flög av kajen/bryggan för att landa intill mig, vid strandkanten i stället. Där stod den sen o spanade ut över nejderna.... ehh Siljan, en lång stund innan den flög iväg mot andra äventyr.





Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 21 oktober 2010 00:40


Så här såg himlen ut för ett par dagar sedan när jag väntade på mitt tåg. Loussajärvi är isfri ännu och här har snön inte kommit. Idag är det en dryg decimeter snö överallt.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans himmelska bilder



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards