Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 1 november 2010

måndag o flera m?

Av Kvasthilda - 1 november 2010 12:18


Mittåmånda'n o strålande solsken. Jag ska strax iväg på jobb igen. Femte dagen i rad nu. En dags vila, så fem dagar i rad igen. Känns lite mycket men det är sån't man får ta för att få vara ledig när man vill.

SysterYster o Sambon är i Kungliga Huvudstaden och roar sig. Eller så. De har varit o sett Jill Johnson igår kväll. Sambon verkar nöjd. Det var en present från SysterYster till honom. Mycket välkommen present :-) Jill är en av hans favoriter bland all rockabilly han normalt lyssnar på. Hon (syrran då, inte Jill!) ringde i morse i väntan på att få komma in i restaurangen för lite hotellfrukost. Var knökafullt när de gick ner så de tog en varsin kopp kaffe o gick ut o satte sig. Kallt. Ja, inte ens första november i Stockholm kan vara nån höjdare. Blåsigt...

Tar nog kameran med mig idag. Såg två rävar igår efter spåret och en hiskelig massa renspår - o rumpan på en som försvann in i buskagen. Hörde att det varit "massaker" i Rensjön igår/inatt. Sån't är inte kul.

Annars är det "dött" i spåret.

Såg ett par lämmlar medan jag väntade på att få komma ut på sjöbangår'n igår också. En kom trippandes upp vid signalen o följde rälen mot mitt lok. Plötsligt växlade den spår o tog det andra.... Så kom en till upp vid samma signal o följde andra rälen mot mitt lok, vände o gick mot det andra spåret. De var en bra bit ifrån varann. så sprang de mot varann o POFF... ett jäkla tjatter o två sorkar alt lämmlar hoppade högt o sprang åt varsitt håll. Lite konkurrens om spåren?

Hur fan stavar man lämmlar förresten?? Är det ett eller två m?? Man har ju fått lära sig det att en dubbelkonsonant tillsammans med en tredje vid böjning blir en ensam. Kanske det ska vara lämlar?

Nåja. Det är en värdslig sak.


 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

1 november 2010 14:08

Strålande solsken har vi här också, men ingen snö än. Men solen ger ju ljus så länge det varar! Men är ju helnöjd med tanke på att det är 1/11./ Mysiga naturupplevelser du får vara med om./ Mina föräldrar ser rävar ibland men lämmlar finns nog knappst här skulle jag tro, ev. norrut i landskapet./ Jill Johnson är bra tycker jag.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Rondine

Rondine

1 november 2010 22:59

Tror (är säker på) att det bara ska vara ett M.
Svar på din fråga.
Avundas dig snön och lämlarna.
Snön, för att vi inte fått någon ännu och för att
jag längtar efter den. Både för att det blir ljusare och trevligare och för doften av snö, som jag saknar.
Lämlar har jag inte sett sedan jag gick på mellanstadiet, många år sedan nu.
Det var väl lämmelår då.
Min kompis D (han är konstnär och bor i Luleå)
brukade fånga lämlar och ha dem som husdjur, nåt dygn eller så. Men, de blev ganska stressade så han fick lov att släppa ut dem.
Söta, är de i alla fall.
Skulle dock inte vilja ha dem som husdjur.
Är ganska rädd för möss, råttor etc.

http://rondine.blogg.se

Kvasthilda

2 november 2010 00:27

Jag antar också att det är så. Ett m.
Vi har lämmelår i år med. Överallt är de.

 
Hasse A

Hasse A

2 november 2010 19:08

Morrn.

En läMMel är ok, men flera läMlar ska man akta sej för....

Ha de bra

Hasse A
Hasse A

http://08-i-exil.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards