Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 14 december 2010

Av Kvasthilda - 14 december 2010 22:42


Är över-övertrött just nu. Går på restångorna av min energi. Sov ett par timmar igårkväll, innan jag gick på jobbet. Sov ytterligare ett par timmar mellan halvtre o halvfem i morse och en timme på eftermiddagen. Nu behöver jag tio timmar. *gäsp*


Hade en tur till Gällivare med två "elever", två av mina klasskompisar/kollegor som följde med för att åka linjekännedom. Väl i Vitå tog vi en taxi in till Gv för att sova - på två olika hotell. GC har ett par rum på Hotell Dundret och vi var ju tre. Tredje tjejen fick gå på Grand o lägga sig. Hade inte varit helt fel. Nåja, det dög väl "student"-rummen vi hade också. Fick då frukost på morgonen. Kaffe.... O superheta, nykota ägg. Fler bröd att välja på, mycket flingor, yoghurt och/eller fil, mjölk, juice. Ja, en hotellfrukost värd namnet faktiskt. Ett litet familjehotell som många kallade sunkigt men jag tyckte det var OK. Sov i alla fall en stund.


På väg i taxin tillbaks till Kos igen hamnade vi i en BILKÖ! Bilkö i Gällivare!? Jisses. Polisen har sina ljusa stunder, speciellt när de väljer dem till alkotest mitt i LKABs morgonrusning. Makalöst. Inte första gången, sa taxichaffisen.


Nä, nu måste jag hitta en kudde o ett täcke att krypa under. Ska försöka kliva upp på MORGONEN i morrn. Har jour ett par dagar sen, 5-15 så det är bara att ställa in klockan på förmiddagar.


Hoppas få upp granen i morrn!


Just ja, stjärnfall var det. Geminiderna rasar just nu mot jorden och vi såg en liten denl av den idag. Eller åtminstone jag. De ska visst komma i stora sjok efter midnatt ifall ni är vakna o har klar himmel ovan huvudena.


Av Kvasthilda - 14 december 2010 22:16


OK, blyinfattningar var det. Jag plockar fram ett par gamla foton jag haft i bloggen tidigare. I mitt förra inlägg finns ett stort blyinfattat kyrkfönster som jag tänkte ta till den här utmaningen när jag ändå höll på att klippa bilderna till det inlägget men struntar i det. Ni kan ju kika in här för att se det, längst ner.

Har ju massor med kyrkfönster men här är en liten del av annat:


Ett torpfönster i Dalarna.

Antagligen ligger blyrutorna utanpå fönstret men det är så fint så det fick vara med i alla fall.


 

Mammas hall och badrumsfönster :-)


Sjömanskyrkan i Gävle. Vill se den här inifrån nån gång!


Jag kommer att göra ett inlägg till, med en mix av olika kyrkfönster jag har, så kika in igen...


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


Av Kvasthilda - 14 december 2010 21:30


Forsmarks kyrka



Forsmarks kyrka, som den ser ut idag, byggdes under slutet av 1700-talet för att invigas år 1800. Tidigare hade Forsmark en träkyrka men samhället kring Forsmarks bruk behövde en stenkyrka i stil med herrgården. Kyrkan och herrgården ligger i varsin ände av en väg kantad av vackra vitpustade byggnader som hyste smedjor och annat.




Jag besökte kyrkan i somras och när jag nu letade information om den (har en broschyr som jag inte plockat fram) hittade jag en artikel på Upsala Nya Tidnings hemsida om att kyrkan släpper puts från taket så den är tillfälligt stängd för besök.




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

Av Kvasthilda - 14 december 2010 11:00


Bakom fjortonde luckan i min fotokalender hittar vi ett par små julälgar :-) Eller tre om man ska vara petig. En av de stora har brutit foten och har den lindad i paket.



Av Kvasthilda - 14 december 2010 09:00


Tema nr 128 Jord

345/365


En grav i kanten på en kyrkogård någonstans i Uppland med en massa jord(-bruk) i bakgrunden. Obrukad jord ser det ut som. Eller färdigbrukad - för året :-)

 

Av jord är du kommen, till jord ska du åter varda.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards