Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 15 december 2010

Av Kvasthilda - 15 december 2010 22:31


Här är ytterligare ett litet urval av "blyinfattade" fönster. Alla dessa kommer ur kyrkor. Har givetvis många fler men nåt ska man väl hålla på till andra gånger? Bra att ha en liten reserv. Rätt vad det är dyker det upp färgglatt eller nåt annat... Hehehheheee....


Lite överexponerat i övre delen av fönstren men de är ljuvliga.

Leksands kyrka, Dalarna.  


I Aspeboda kyrka (Dalarna) finns dessa fönsterdekorationer. Det är inte fönstren i sig som är blyinfattade utan varje fönster har en extra glasruta insatt innanför med målat glas där var och en är indelad i blyrutor. Tänkte lägga upp ett par av fönstren men det fick räcke med den här bilden just nu.


Långträsk kyrka, Norrbotten.


Här är det yttre rutorna som är blyindelade. Det är både blyramar och träspröjsar.

Bjursås kyrka, Dalarna.


En gammal bekant "glasvägg".

Envikens kyrka, Dalarna



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


Av Kvasthilda - 15 december 2010 20:31


Som sagt, det har varit en fantastiskt vacker dag idag. Inte så mycket snö kvar i träden. Det mesta har blåst bort. Dock har himlen visat ett av alla sina häftiga ansikten. När jag var uppe på vinden för att fotografera den brinnande himlen anade jag ett tåg på KMB. Ringde upp en av handledarna från Borlänge o mycket riktigt. De var uppe i Kiruna med Rd-tåget (hade redan läst det på Facebook men ville bekräfta att det var de o deras tåg). Ett par sprillans nya lok o drygt femhundra meter tåg med en massa olika laster o tomvagnar o fyra sorters bromsar. Allt för att testa.

Det hade varit ett par "mindre" missöden på vägen. En vagn de var tvungna att plocka ur tågsetet. Slag-i-hjul. Inget som fjärren blev glada åt.

Sen gick en strömavtagare åt tjottiho och de måste byta den.

Synd att det inte är trettio grader kallt just nu då. Det drar ordentligt om kinderna när man går ut men det beror mer på vinden o inte så mycket på temperaturen. Har varit runt tio kalla idag.

Gick ner för att kika på loket o surra lite med föraren. Han var den förste jag åkte med när vi började utbildningen!

Av Kvasthilda - 15 december 2010 19:53


Tänk vad passande det här temat var idag då! Jag har inte sett något Luciatåg men besökte en gammal handledare från utbildningen i Borlänge då de var i Kiruna på blixtvisit med sitt tåg. De är ute o testkör en ny loktyp och samtidigt olika bromstyper på lastade och tomma vagnar. Han sa att det var fyra olika typer av bromsar. Efter nyår ska även jag få utbildning på Rc-lok o köra godståg men det här tåget körs av ett par Rd-lok. De påminner lite om våra Iore med datorskärmar och ren o fin hyttmiljö.

Grabbarna tillbaks efter en efternatts vila och lunch.

Loken ska strax flyttas till södra änden av spåret och tågets andra ände.


Rd-hytt med datorskärmar. Rent o fint.


Kilometer 1414, Kiruna Malmbangård, strax innan tåget vände o for hem igen.



Av Kvasthilda - 15 december 2010 19:04


Det har varit en härlig vinterdag idag. Tog en sväng upp på vinden för att fota lite. Hann inte ta någon fotopromenad då jag blev upptagen av annat. Himlen var underbar med alla de rosa och orangea tonerna.

(jag har en ny skärm till datorn som inte funkar sådär superbra med fotoredigering så jag hoppas färgerna går fram ordentligt).


  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans himmelska bilder



Av Kvasthilda - 15 december 2010 11:00


Vi öppnar lucka nummer femton idag. I dagens lucka finns tre nya juldekorationer. Lika o ändå så olika.

Halva december har snart passerat. Oj.



Av Kvasthilda - 15 december 2010 09:15

Tema nr 258 Skatt

347/365


Jag vet inte jag. Kanske det är en skattkista? Nån skatt har jag inte hittat. Inga kantareller som är en av de största skatter jag kan tänka mig. Eller hjortron. Då fick det bli vår amerikakoffert i Härjedalen. Tror aldrig den varit i Amerkatt men det är en träkista. Kan vara fylld med skatter. Antagligen en del av pappas skolsaker. Minns inte. Länge sedan vi öppnat den!



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 15 december 2010 09:00

Tema nr 220 Pirat

346/365


Ett till sån't där knepigt tema. Visserligen har jag en docka nånstans av Jack Sparrow i Johnny Depp's gestaltning men jag hade hoppats få tag i nåt annat. O det gjorde jag :-) En liten fuling eller kanske full kuling på en stugvägg i Långträsk. En högtryckskännare.




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards