Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 11 december 2010

Av Kvasthilda - 11 december 2010 20:36


Jag har ju inte hunnit lyssna alls på krysset idag så det här blir ett hastjobb. Har lite annat att göra ikväll :-)


Nästa vecka blir det hundra procent jul i krysset men Eldeman tjuvstartade lite redan idag o spelade en skiva med Christer Sjögren. Ave Maria No Morro på svenska, från nya albumet En stjärna lyser inatt.


Sen blev det dragspel för nästan hela slanten. En Taube-Vals, inte i julottan men väl i gökottan.


Mer underlig musik. Blås av olika slag, Här är polisen som mitt i gatan står.... För krysset skulle vi ha ett slangord. Snut då....


Ring of fire. Kan det vara en rondell med burnande raggardäck där snuten står? Näää. Äh. Men Johnny Cash var det i alla fall. It burns, burns, burns....


Från en karlakarl till något helt annat. Vi fick höra  en instrumental låt som bland andra Peter Jöback sjungit in, vem "hon" är vet ingen men låten heter just det, She. Det var väl Charles Aznavour som gjorde originalet? Som var en av låtarna i den underbara, underbara Notting Hill. Julia Roberts o Hugh Grant. Mmmmmmmmm.... Fast det var väl Elvis Costello som gjorde den där? Äh. Många har spelat in den i alla fall :-) O filmen drog in många cash.... mwahahahahaaaa....

She, may be the beauty or the beast
May be the famine or the feast
May turn each day into a heaven or a hell

She, may be the mirror of my dream
A smile reflected in a stream
She may not be what she may seem
Inside her shell


En annan artist som definitivt är en She-ila är Helen Sjöholm och hon var euforisk idag. Åtminstone heter hennes nya album och titelspåret från densamma det, Euforia. Helene sjunger Billy Joel och det gifter sig fint :-)


Om man nu inte blev euforisk av piankoklinket i nästa bidrag var det i alla fall många som hade nåt att säga om den. Charlie Norman gjorde om Edward Griegs stycke Anitras dans till ett helt annat stycke.... Anitras Dance Boogie... De måste ha tinat med åren på andra sidan gränsen, för den spelades jämnt av Charlie när han satt på scenen vid sitt piano.


Grilla Grilla Hela sommarn.... Marinader, kött i rader.... Kolbricketter, huggen ved... Ja, jisses... 25-årsjubilerande Östen me resten tog oss tillbaks till sommaren för en stund. Å andra sidan plockar inte Kirunaborna in grillen förrän vi når den absoluta nollpunkten.


Så gick vi på bio. Eller teater. En musikallåt var det hur som helst. Tea for two, and two for tea med Doris Day. Den förekom i No, No Nanette. Doris Day finns i min samling av klippdockor :-) Förstås. Från Hemmets Veckotidning och femtiotalet.


Eldeman dricker te, det vet vi. Han sa att dagens fanfar var två klunkar lång. Om nästa artist dricker te har jag ingen aning..... En sprillans ny singel med Lisa Miskovsky. Lover.


Nästa artist.... eller ja skådespelare... sjöng om en annan Lover. Kanske samma She som Jöback ovan? Fast det var ju inte Jöback.... Jaja. She is my lady love, She is my dove, my baby love. Gamla tiders Robin i huvan. Mannen i trikåer. Erroll Flynn. Lily of laguna heter visst låten. Hade väl inget med trikåerna att göra men ändå. ;)


Om nu Errolls She var en duva hittade vi nåt helt annat i sista uppgiften... Vi går i mål med en riktig tjej. En riktig puma. En shaking She-ila som ylade hejvilt idag. Jag läser ju om weres i parti o minut just nu (senaste boken är en were-katt av nåt slag) men Shakira har en She-Wolf i garderoben. "Aaah-wwooooooooo"


Ja, men se där. Då var det klart!


Av Kvasthilda - 11 december 2010 20:02


Så har man parkerat sista loket i stall. Gjort sin sista klargöring o långt senare ställt av sista loket. Nåja, lite melodramatisk får man väl vara?  Lämnade över mitt tåg till snygglo-Ole. Mmhmm.... Det var ju lite kul. O mössa hade han köpt sig. "Ja, men det är ju så j*a kallt!" Första gången nånsin jag sett en mössa på hans rufs.

Hade med mig en norsk förare tillbaks "hem". Förste att köra hela sträckan inatt. Så första tåget är norskt? (vi kör ju varannat) O han är svensk btw :-) Han bor i Enköping o jobbar i Narvik. Geeeezzz... Fast å andra sidan bor Maken i Kiruna o jobbar i Malmö. Ibland. Men herr Persson är stationerad i Narvik. Det är inte Gubben. Inte ens i Malmö.... hehehheeee...

Har nu tömt skåpet i Björkliden o värmt sista matlådan. Känns lite konstigt. I morgon blir det låååååååååååååångskift till svappis. Ser jag inte fram emot. Har ju mycket att göra med det faktum att vi inte klargör loken längre, utan börjar strax före avgång - som så många andra gör runt landet.



Mina kollegor o arbetskamrater sitter just nu o äter julbord. Vi jobbar varannan helg men nästa helg när jag är ledig var det bara jag o en kille till anmälda. Normalt får vi inte ens julbord men det är inte vår arbetsgivare som fixat det, utan våra fack. "Vi fixar nåt åt dig". JA VADDÅ??????? En papptallrik med korv o skinka ā la smörgåspålägg??? Jag vill ha riktig skinka. Jag vill ha revbensspjäll. Jag vill ha Jansson. Jag vill ha sill o lax o köttbullar. O INTE på en färdig tallrik. Hur jävla kul är det?? Shit. Femtioårsfesten förra helgen kom ju precis i vägen för Gubbens julbord... Förra året fick de inget för han var i Malmö. De hade också kunnat få en tröööökig jultallrik. Jamenvafaaaaan.

JAG VILL HA JULBORD!!!!!!! Med snaps o julöl. O gott sällskap. Tompi. Tror du vi får gå ut o äta?

*bäh*


Av Kvasthilda - 11 december 2010 11:00


Vissa traditioner ska man vara rädd om. Bakom elfte luckan hittar vi en av mina. Varje år åker flickornas tomtar upp på varsin plats i lägenheten. De gjorde en varsin spratteltomte, antagligen på fritids, för en herrans massa år sedan och trots att båda tomtarna har tappat sina ögon är de jättecharmiga. Ögonen å andra sidan... det gör inget att de har försvunnit, om man säger så. Det var såna där plastögon i bubbla, med en svart prick som for omkring.... Nu är de mycket sötare :-)

E-pigans tomte ser ut som att han bär glasögon (fast det egentligen är ett litet barns miss i att göra cirklar) och Storpigans ser bara glad ut - som om han stänger ögonen (vilket egentligen är ögonbrynen) i ett nöjt smil. Eller hur? Me love :-)



Av Kvasthilda - 11 december 2010 09:57


Lördag morgon. Det är alltså dags för Melodikrysset igen. Börjar om sisådär ett par sju minuter.... O jag har inte tid! Jag ska iväg o jobba. Har min apselut sista björkistur idag. SistSista. Blir aldrig fler. Nånsin. Eller åtminstone inte under den närmaste tidtabellperioden. Antagligen inte sen heller. O jag kommer inte ens att passera Björkliden. Om jag inte får en utryckning för att köra iväg ett tomlok - max till Riksgränsen, för längre får jag inte köra. Sen gäller norska signalsystem o det får jag inte utbildning på förrän nån gång nästa år.

O varför i hele håvete jag alls går ut o jobbar idag övergår mitt förstånd. Finns inte en jävel som tackar mig för att jag går ut o kör tåg fast jag inte är hundra. Frisk alltså. Det andra kan vi diskutera en annan gång. Har tryckt i mig en tallrik, stryk det, skål med iskall fil o flingor. Gjorde undervärk för mitt huvud. Jaja, underverk. I know. Men det var lixom poängen med det hela. Nä, det är bara att bita i det sura äpplet (o varför i andra hela håvete skulle jag bita i ett surt äpple, gillar inte sura äpplen), klä på sig o försöka lomma iväg över nejderna till jobbet. Tänkte säga för sista gången men det vore lite väl dramatiskt. Vi får vara kvar på Kumla ett tag till. Sådär ett par dagar i alla fall.... Sen blir det över sjön snarare än nejderna innan man är på jobbet. UrrkBurrk....

O i morron fyller Pelle år. Har jag hört.


Av Kvasthilda - 11 december 2010 09:00


Eget tema nr 30 Solros

30/52


En av bullarna som tillkom under bakningen häromdagen. En bulle med saffran. En solros. Såg namnet i en mattidning för flera år sedan och anammade det till mina bullar som är en mix av mammas recept och diverse andra lussebullerecept. Den är rullad med mandelmassa och russin och degen innehåller mandel och bittermandel. Inte supergod när den kommer direkt ur ugnen, men när de fått legat o svalna en stund är de fantastiska :-)

Redigerat: hittade just en torr lussebulle vid datorn. Glömde äta den igår innan jag stapplade i säng... Så dumt. Slöseri.




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards