Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 oktober 2011

Av Kvasthilda - 7 oktober 2011 16:00


... o nästan käken av allt gäspande. Fy för Sören vad jag är trött. Blev för kort vila. Alldeles för kort. Men nu är jag ledig o kan vila bäst jag gitter. 

Det värsta med morgonens jobb - var att det inte höll på att bli nåt jobb. 

Jag stod i godan ro o kollade att tåget var tätt (bromssystemet) o skulle precis släppa på handtaget när det small till. Blev tyst. Lampa Linjespänning lyser ilsket rött. Trycker på brytarknappen. Inget händer. 

Pratar med Lokledningen o får tipset att nolla hela skiten o börja om igen. Njet o Nada. Snart visar det sig att vad jag än gör kommer inget att hända i alla fall. Finns ingen ström i tråden där ovanför. Poufen kom sig av att en annan kontaktledning gått av. Strömavtagaren på persontåget stod tydligen o hoppade under snötyngden o svetsade till slut av tråden som for i backen med en smäll. Jag hade ju passerat där några minuter tidigare.... 

Det var bara att ta ner o stänga av allt i loket o ta sig till "orderrummet" igen, Dvs växlingens kontor. Drack kaffe o snackade goja med killarna där. 

I flera timmar. 
Kom överens med Psf att de skulle skicka upp en kille från dagjouren i Boden med persontåget o jag skulle möta upp.



Så småningom hade VR knutit en rosett på tråden o strömmen återvänt o jag kunde fortsätta där jag slutade. Eller inte. Inte alls. Fick inte upp strömavtagarna hur jag än betedde mig. Föraren på Ptåget tog upp sin stat med handkraft. Tänkte att jag gör väl samma sak. Men hur i hela helvetet ska jag nå dit upp?? Eller se att nåt. Kort i rocken. Spelar ingen roll att den där "pinnen" är utdragen. Når inte i alla fall. Vår arbetsledare dök upp så småningom med en gammal erfaren Rc-förare. Han gjorde samma saker som jag o lyckades inte heller. Skönt. Fast trist. Han tog stången o konstaterade att den var för kort.... Han bänglade med den en stund o fick till slut ut en del till. Plötsligt var den de fyra meter den ska vara. Han petade upp staten o jag fick till huvudbrytaren. YAYYYY! Resten var en kakbit. Kompressorn gick igång o luften började ladda. 

Det var bara att fara. Tog mig till Gällivare för att vänta in P-tåget. Psf glömde skicka en biljett så jag liftade med föraren. Trevlig tur. O kul att få åka Rc6-hytt för omväxlings skull. Rent o fint. O tyst. Vilket var en fördel för föraren var en tyståten herre. Mycket trevlig men lågmäld. 

Hemma i snön igen. 

Av Kvasthilda - 7 oktober 2011 10:32



Ja, inte kommer man långt inte. Grinfärdig idag. 

Av Kvasthilda - 7 oktober 2011 09:00


Tema nr 279 Stolt
282/365

Nog ser han väl rätt stolt ut, den spelande tjädertuppen skapad i ett stycke trä med motorsåg?



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson


Av Kvasthilda - 7 oktober 2011 05:32


Ja, den har kommit. Snön. Ett par dm säkert sen jag somnade igår, eeehh inatt. 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards