Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 22 oktober 2011

Av Kvasthilda - 22 oktober 2011 14:26


SÅ ska det vara! Tog fram en oöppnad förpackning av IKEAs vaniljljus igår o de luktar o brinner precis som de ska. Doftar sådär mjukt o mysigt vaniljigt så man bara njuter. De brann ur nästan hela koppen också. Nån jäkel eller liten hustomte måste ha stoppat Dollar-ljus i IKEAförpackningen. *tror* Äh. Ordningen återställd. De andra åker i återvinningen.... Eller inte. Hur fan gör man med ljusmassan?? Kopparna ska ju till metallen. 


Av Kvasthilda - 22 oktober 2011 12:37


Jag är lite sen med mitt inlägg men det har varit full rulle här sedan krysset slutade. Det är en härlig höstdag med solsken och några få minusgrader. Maken ringde o frågade om det snöar. Inte riktigt ännu, men det kan komma under dagen. Fjällhimmeln ser lite grå ut i söder. Men nu kryssar vi... 

Dagens kryss var enkelt :) Ett par sökningar för att hitta runtomkring-information men lösningen var klar i tid. 


Vi börjar dagens kryss med nåt som låter som en skolorkester, men Eldeman berättar att det är Kyrkslätts spelmän. De spelar valsen om gamla Nordsjön som svallar och brusar. 


Vi går i land o tittar på film i stället. Jag såg den här på bio en gång i tiden. I Göteborg. Eller nej, Scarborough. Lite skillnad. Göteborg kontra Scarborough? Gick i nian o vi var i England på klassresa och anledningen till min förvirring är att jag gick med min första pojkvän på båda filmerna, den andra var The Shining - o DEN såg jag i Götet. 

Filmen vi såg i den engelska kuststaden 1980 var Mandomsprovet med titelmelodin av Simon and Garfunkel, Mrs Robinson. I original hette filmen The Graduate och den innehöll en massa S-and-G-hitar. Dustin Hoffman. Eller vänta nu.... Men lite hindsight konstaterar jag att vi såg Kramer vs Kramer i England. Fortfarande Dustin Hoffman.... Mandomsprovet var ju så himla många år tidigare o jag vara bara ett litet barn. Ojoj, förvirringen är fullständig. Nå, skit i dé nu.


Vi tar nästa uppgift i stället. Ett annat litet barn, i ungefär samma veva, men större än jag, var lilla söta Anita Hegerland. Hon väntade på sommarlov

Mitt sommarlov
Vad jätteskönt mitt sommarlov ska bli
Med bad och sol och jordgubbar och glass
Tänk när man springer barfota i gräset
Och humlor surrar kring i solens gass

Edmundo Ross spelade i sambatakt. Eller nåt annat latinskt. Fjädrar o vickande höfter i Rio....? Inte riktigt det man förknippar med Anita Hegerland. Herr Ross var då allt annat än ett litet barn. Han fyllde hundra år i december! Enligt wikipedia gick han bort igår, den 21 oktober, 2011. Det visste nog inte Eldeman när han gjorde krysset. 


Goda grannar tar vi sen. Eller åtminstone bodde de grannar med henne. Alice. Nån bodde granne med en Alice, who the fuck is Alice? - fast det frågade de inte idag. Det var en liveversion av deras Living next door to Alice. Smokie förstås. Grannens favoritband. Jag har alltid gillar Smokie ockspå. Snart dags att plocka fram deras julplatta igen. 


Kanske det fanns fruktträd i Alice's trädgård? Ann-Christin Bärnsten frågade i Melodifestivalen 1975, Ska vi plocka körsbär i min trädgård?  Du o ja, waaaah-waaah-waaaahhhh... De där ljuden är aldrig lätta att skriva ut :) De fick vi inte höra idag. Eller njae... Jo. Lite. Nils Dackes partyorgel waaah-waaar lite. 


Vi flyttar partyorgeln nån annanstans o tar en svängom. I sällskap med David Bowie. Han frågar inte utan bara tar för sig. Let's Dance.

Let's dance
put on your red shoes and dance the blues


Let's dance to the song
they're playin' on the radio


Let's sway
while color lights up your face
Let's sway
sway through the crowd to an empty space

O heeeelt apropå musik- o danstävlingar med eller utan samma namn så har Niclas o Laila fått en son häromdagen. Hon satt inte vid IDOL-juryns bord igår - av förklarliga skäl :)  Grattis till dem då! 


De bor väl i en förort till storstan men en som inte gjorde det var überskåningen Edvard Persson. Han sa: Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv - o sett människor komma o gå


Han är kung, Nej, inte Edvard Persson utan en kille som Eva Eastwood gillar. Mer dans. Fast i annan tappning nu. Rockabilly på svenska. 


O med det efternamnet i minnet går vi på bio igen. Inte för att se nån underlig spagettivästern, men västern är det. Paul Newman och Robert Redford som Butch Cassidy and the Sundance Kid. Han skulle kanske behöva dansa lite soldans för att få regnet att sluta. Året var 1969. Jag måste nog försöka få tag i den där filmen. Har lite svårt att koppla just den låten till en film om två hårdkokta bankrånare till häst. Ser mer hög hatt o käpp i regndans ā la Bing Crosby :) Fast det var ju en annan regndans. Just ja, Raindrops keeps falling om my head, eller som Siwan sjöng den, Regnet det bara öser ner. Burt Bacharach skrev musiken. En annan Burt, men med ett e spelade. Bert Kaempfert. 


Nu ska vi vara, nu ska vi vara snälla. Caroline af Ugglas ber oss vara Snälla, snälla, fast kanske inte riktigt i den andemeningen. 


Sommarlov ja. Innan vi får sommarlov sjunger vi in våren. På valborg hörs denna över nejderna i Uppsala, Vintern rasat ut

Vintern rasat ut bland våra fjällar,
drivans blommor smälta ned och dö.
Himlen ler i vårens ljusa kvällar,
solen kysser liv i skog och sjö.
Snart är sommarn här i purpurvågor,
guldbelagda, azurskiftande
ligga ängarne i dagens lågor,
och i lunden dansa källorne.


När våren kommer börjar fåglarna låta och Bo Kaspers Orkester sjöng en melodi om en tidig Morgonfågel


Nästa låt låter som om Bellman hade skrivit den. Var meningen också. Bellman-pastischen skrevs av Povel Ramel, Torstigste bröder. Bröder var de inte men väl far o son. Ulrik o Mikael Neumann som spelade. 


O med det säger vi skål för idag (ja klockan har passerat tolv så det är fullt lagligt). 

Ha en underbar lördag! 

Av Kvasthilda - 22 oktober 2011 09:00


Tema nr 105 Hälsokost
297/365

Hälsokost är bra för hjärta och själ. Den här skålen gör mig oerhört glad. I den finns nåt som gör gott för själ och humör - tärningar av melon och ananas. Väntar på att ätas tillsammans med en underbart gräddig vaniljglass. Är inte det hälsokost, vet inte jag :)



Temalista

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards