Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 17 oktober 2011

Av Kvasthilda - 17 oktober 2011 22:37


Måste skriva nåt mer. Kan inte sluta sådär deppigt. 

Kråkan o jag for o handlade idag. Träffade en fd granne.

~ Var har du gubben? 

~ I älgskogen. 

~ Hur kommer du hit då? Jag har ju läst att du inte har körkort. 

~ Mowahahahahahaaa... Jo, åker med Dotra. 

O en annan kompis drog upp ärmen när jag träffade henne. 

~ Får jag en autograf? 

Ja, men visst :)) 

Knaskorvar. 


O apropå korv. Det var ju det. Vi hittade en Falukorv i kyldisken o jag stannade till. Som den falukulla jag är, är falukorv basföda för mig. En kall skiva nu och då sitter inte fel. Eller jo, egentligen gör det väl det... Kanske inte den mest hälsosamma mat att stoppa i sig. Men skitsamma. Falukorv från Jokkmokk är inte helt fel den heller. Eller från Piteortens chark. Fast Jokkmokkskorven heter ju så, inte falukorv. Den är mer rökt. 

Men den vi hittade idag nu då. För femton spänn fick man en inplastad 800-gramsring. Femton kronor?? Var tvungen att kolla lite extra. Tillverkas i DANMARK.... Kan det verkligen löna sig?? Först ska köttet levereras till Danmark (för den görs av svensk kött enligt deklaration på baksidan) där den "föräldas" med kryddor o annat o puréas o stoppas in i korvaskinn o skeppas tillbaks över sundet för att sedan levereras till COOP-butiker runt landet. Ja, COOP. Det var en COOP-märkt falukorv. Femton kronor?? Var tvungen att köpa en för att testa. Vem kan kolla om falukorven är värd sitt namn om inte en kulla från Falun - o nästan granne med Melkers varifrån korven en gång kom, i original? Man ser (nästan) Melkers fabrik från mammas köksfönster. Nästan. 

Plockade upp korven när jag kom hem o skar en skiva. Sonen tiggde också en bit. Tog en tugga... Men OJ....! Det var ju skitgod! Kanon. Bra kryddad o lagom fettig. Kniven blev förvisso kladdig när man skar många skivor men korven lämnade ingen konstig klisterkletig konsistens på tungan o gommen. Nej, bara en angenäm känsla av... mmmmm... Gott! 

Sonen gillar inte Scans falukorv. Jag tycker kryddningen är helt OK, men inte om den varit fryst. Vi har ett par andra tillverkare vi brukar köpa men de är sådär. 

Grattis COOP. Den här kan vi köpa igen. 

Plockade fram Bruna bönor och ägg för att koka o steka till, men bestämde mig strax att ta fram pasta att stuva i stället. Undan med bönorna o äggen och skära korven i skivor o sen "rutor" (dela den två gånger till). Gott med hederlig svensk "husmanskost" för en gångs skull. Fast Kråkan blev sur att jag stuvade Penne. Hon vill ha "vad som helst UTOM Penne". Jag gillar dem. Sonen fick skruvar. Han gillar inte stuvade mackisar. Som tur är, är inte det nån större uppoffring. En extra kastrull. Ibland tar jag ur hans pasta o kokar klart på sidan. Får försöka komma ihåg Kråkans önskan nästa gång jag stuvar mackisar då. Pinnen skulle alltid ha "Korta makaroner". Hon kunde ringa mormor (Svärmor) o önska sig stuvade makaroner, men det skulle vara Korta makaroner. Det är raka pastabitar med hål i. Spagetti med hål i. Fanns för många år sen. Tror inte jag sett dem i butik på ett par decennier nästan. Kungsörnen. Blå kartong. O Svärmor kunde stuva mackisar. Trots att hon inte hade någotsomhelst smaksinne. Som Kråkan. Hon har ärvt Farmors tunga. I alla bemärkelser :)

Av Kvasthilda - 17 oktober 2011 22:31


Sitter o läser en kompis blogg och gråter inombords. Hennes pappa gick bort i cancer för lite sen och hon skriver så fantastiskt om det hela. Hon har många långa mil hem till sina föräldrar, nu "bara" mamma, för pappa bor under en kall gravsten någonstans.

Min mammas tvillingsyster gick bort i cancer för några år sedan. Mamma har knutor i magen. Hon kommer aldrig iväg till läkaren för att undersöka dem. Det kan vara cancer, som moster hade men det kan lika gärna vara "ofarliga" fettknölar. Men tanken på det förra skrämmer mig. Liksom kompisens bor mina föräldrar alldeles för långt borta. Alldeles. Har inte pratat med mamma på några dagar och just nu längtar jag efter hennes varma kramar. 

Träffar dem först i december nästa gång. Just nu känns det långt borta. 


Av Kvasthilda - 17 oktober 2011 09:00


Tema nr 95 Handarbete
292/365

-.




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson


 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards