Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 9 december 2012

pepparkakor o negerbollar

Av Kvasthilda - 9 december 2012 16:53


Men HALLÅÅÅÅÅ?!??? Vad håller ni på med? I en fjärdeklass i Laxå har läraren förbjudit pepparkaksgubbar i årets Luciatåg. De är bannlysta från att deltaga. Dessutom ska pepparkakevisan inte sjungas, ni vet den "Tre gubbar tre gubbar från Pepparkakeland". O vad mer, det ska inte ens serveras pepparkakor till fikat... Va?!???? Alltså. Hur fan är den där männ'skan skapt? Vad är det för rasistcrap?? Det blir ju rasistiskt! I en efterkonstruktion påstår läraren att pepparkakorna är borttaget från fikat pga allergier. Eehhhhhh... Chansen är större att någon faktiskt är allergisk mot lussekatterna. Nä, vänta nu. Saffransbullarna. Man får säkert inte servera lussekatter heller. O de är ju gula. Är inte det också rasistiskt? 


 

Vad är fel med den här bilden? En färgad Lucia? En svart tomte? Nä, det är väl inget fel med det? 

Men vänta nu. Det är ju en PEPPARKAKSGUBBE där! Bort Bort Bort. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Vi komma, vi komma från Pepparkakeland
och vägen vi vandrat tillsammans hand i hand.
Så bruna, så bruna vi äro alla tre,
korinter till ögon och hattarna på sne'.

Tre gubbar, tre gubbar från Pepparkakeland,
till julen, till julen vi komma hand i hand.
Men tomten och bocken vi lämnat vid vår spis,
de ville inte resa från vår pepparkakegris.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Att hon vågade skriva en sån text, Alice Tegnér. 

 

Det blev så uppmärksammat att verksamhetschefen fått bita i pepparkakan och ta itu med det hela och det kommer nu att finnas pepparkaksgubbar i Luciatåget. Fattas bara annat.... De ätbara är dock fortfarande bannlysta. 


 
 
Gubbfan

Gubbfan

9 december 2012 23:18

Jag läste om eländet. Rena skämtet.
Har du gjort pepparkakorna än?
Eller vänta, det är förstås din gubbe som bakar till julen.
Eller?

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Kvasthilda

9 december 2012 23:26

Nej, men Storpigan har bakat snabba peppisar när jag varit borta. Hon tog fram degen (köpes-) o en osthyvel o hyvlade skivor som gräddades. Smakar lika gött de', fast de inte ser ut som gubbar o gummor.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards