Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2013

vinter o kläder

Av Kvasthilda - 23 oktober 2013 11:46


Gudars skymning. Har spanat runt lite på Pernilla o Lailas bloggar o sett att de har samarbete med en firma som just öppnat butik i Stockholm. Tittade in på hemsidan, vilket är det sätt de sålt saker, tills butiken öppnade. LillRåtta behöver ju vinterkläder om han ska vistas utomhus mer än tre sekunder. Än är han så liten så att sova ute i barnvagn är ingen hit - o det värsta är att de har världens bästa balkong att ställa ut vagnen på men de håller ju på att bygga nya hus kring där de bor så det är ett jävla liv. Om det vore konstant oliv vore det väl inga större problem men det blir tyst en liten stund innan bullret o bankandet börjar igen o det kan ju störa sömnen på Gosebarnet. Gossebarnet. Hur som haver. Har tittat på overaller. För att ligga i barnvagnen räcker det ju med lite goa o mjuka kläder o en varm åkpåse men om han ska ut o åka bil måste nämnda åkpåse ha hål för bälte - eller ben. O det är inte lätt till en liten prematur. Den där firman Pernilla samarbetar med har overaller - med fina dragkedjor eller omlottknäppningar (HUR leker barn i såna?!) men vem fan slänger ut 700 spänn o uppåt på en babyoverall som växes ut på en månad?? Eller två. Eller som han drunknar i under en månad innan han vuxit I den?? 

Ska kika i Narvik. De har en fin babybutik där med men jag tror jag väntar med att köpa overall till nästa vinter o satsar på en åkpåse eller nåt i år. Det funkar ju för stadskörning med en tunnare overall och en filt men om de ska ut på nån längre tur behövs nåt vettigt för gud förbjude om nåt skulle hända på kalla vintervägar. 

Har lite kläder från när Gossens Mor var barn som ska in i tvättmaskinen - o en av dem är en liten overall vi köpte åt Kråkan innan hon föddes. Det är en tunn höstoverall, just att ha under täcke i barnvagn eller i bilen om man har en extra filt eller båt. Som Kirunavinteroverall duger den INTE. Ska i alla fall tvätta den o se om den duger åt Herrskapet sen. 

Kanske skulle ta tag i det nu då innan jag måste sova igen inför nattens skift. 

 
 
BatongAmanda

BatongAmanda

23 oktober 2013 12:28

Hade själv en Fårskinnsåkpåse till mina som var supergo! Finns det inget i renskinn som är varmt å skönt för de små som inte är bra på värme!
Har just fått tillbaka deras åkpåse som två barnbarn använt men nu behöver den fräsas upp och det verkar inte vara lätt om den fortfarande skall behålla värmeeffekten! Den nya medlemmen som kom nyligen fick en varm hemstickad filt av sin mormor och första promenaden fick han värmechock av den hörde jag! Då var det värt att sticka den och det var rätt färg utan jag visste det vid val av garn!!!
De där kläderna från P har nog priser som är flera gånger mot det du föreslog! Testa Narvik för de har skojiga lösningar och vi handlade mycke där på vår tid!!! Kram ;D

http://batongamanda.blogspot.se

Kvasthilda

23 oktober 2013 14:26

Overallerna började på 700 pix..... O gick rätt långt uppåt från det.
Narvik har mycket kul :)
Vi hade ju en barnbutik i Kiruna en gång i tiden där det såldes finska vinterkläder. Dyrt. För dyrt för oss med en inkomst när barnen var små. Jag var tacksam för allt man fick ärva o plocka i. Idag har vi i alla fall de billiga kedjorna. Lindex, Kapp-Ahl, H&M där man kan hitta barnkläder i den där absolut-inte-slit-o-släng-åldern. Växa-ur-o-lägga-på-hög-åldern, snarare.... Den väldans oekonomiska åldern.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards