Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 8 oktober 2016

Av Kvasthilda - 8 oktober 2016 10:36

Drygt halvtid och jag börjar skriva. Vet att jag inte hinner få ner just nåt på pränt innan jag blir avbruten av fortsatt kryssande, men för att få igång det här idag... :) 


Vi började dagen i Disneys härliga värld, där SnowWhite sjöng sin melodi om prinsen och hans ankomst. Anna-Lotta Larsson fick göra den svenska versionen av Snövit. En dag är prinsen här


Sonya Hedenbratt gjorde nästa låt känd på svenska, Låt hjärtat va' me'! Lasse Ström och Barkvintetten spelade utan text. 

Som du bäddar illustrerade nästa kryssadress. Vi sökte sångerskan, Petra Marklund och hennes jobb på Allsångs-scenen på Skansen som i sin tur ligger på Djurgården


Milos Karadaglić spelade gitarr för oss. Lill Lindfors brukade sjunga Du är den ende


Kikki Danielsson tävlade i Mellon 1985 med Bra vibrationer och den skrevs av Lasse Holm och Ingela Pling Forsman

Du ger mig bra vibrationer
Varje gång du tar min hand i din
Och varje gång du ler

Så får jag bra vibrationer
Som kan leda till nåt mycket mer
Och jag tror kärleken är på väg
Med stora steg


Medevi Brunnsorkester spelade för nästa adress. 34. Vilken gata var det? 

Ja, nu är det slut på gamla tiden
nu är det färdigt inom kort.
Nu ska hela rasket rivas,
nu ska hela rasket bort.
Så jag tar farväl
och stora tårar rullar på min kind.
Nu är det slut på gamla tider,
nu går trettifyran i himlen in

O räknar vi till ord nummer nitton hamnar vi på rivas. O hela rasket ska ju ner i backen. Lärarna på ungarnas skola brukade skriva om den melodin till alla ungdomarna i avgångsklassen, de var en enparallellig skola i många år, framför allt i högstadiet. 


Strövtåg i hembygden kanske inte alltid är så roligt, om man växte upp nånstans på 40-50-talet. Just pga rivningar. Men Mando Diao strövade i alla fall runt i sin dalabygd, de. 


Bengt Arne Wallins orkester spelade en barnvisa. 

Har du sett Herr Kantarell bort I enebacken?
Han kom dit i förrgår kväll, med sin hatt på nacken.
Den är gul, och den är grann, passar just en sådan man.
Passar åt Herr Kantarell, bort i enebacken.

Mannen med den gula hatten. Nä, det var en annan herre det. 


Melissa Horn sjöng sin melankoliska Du går nu. Man kan bli deprimerad för mindre. Men vackert är det, som allt hon gör. 


La Cetra barockorkester spelade ouvertyren ur Figaros Bröllop


Ja Hallelujah. Hard Rock Hallelujah. Finlands roliga bidrag som vann över hela europeiska schlagereliten för tio år sen. 2006 knockade Lordi hela schlagervärlden med sina skräckinjagande monstermasker. 


Vi slutar med Irving Berlin och Alexander's Rag Time Band. Den har hängt med länge. 1911! Eddie Bruner och Sveriges Jazzband fick avsluta dagens krysseriöveningar. 


Väl mött till nästa vecka. 


Av Kvasthilda - 8 oktober 2016 09:00


Tema nr 276 Skördelycka

282/366


Det är rätt häftigt att plocka sockerärterna direkt från plantorna och äta, som de är... Mmmmums! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards