Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 3 december 2016

Melodikrysset v 48, 2016

Av Kvasthilda - 3 december 2016 10:56

Go'Morron Lördag. Eller förmiddag när jag börjar skriva då :) En svår fråga idag, men Google är min vän.


Vi började i Ljuva sextital. Björn o Bennys låt tillsammans med Stikkan. Brita Borg sjöng. 

Då var de gifta i par, ljuva sextital,
de flesta kände sin far, ljuva sextital
Man gick i kort-kort och mormor hon var vild,
tänk er hon, som är så mild

 

Barnen brukar be sin farfar att berätta,
om sig själv och farmor då, för länge sen
Vad de syssla' med som raggare och spätta,
och då rodnar farmor lilla fulingen


Modernare stavning sa han. Tur var det. Trodde Eldeman hade slagit huvudet. En av våra mest kända vandringsvisor. Vi gå över daggstänkta berg, fallera. Men i krysset skriver vi går. Lite modernare, ja. 


Och vilken väg du än tar kommer du fram till, eh Rom? Himlen? Som många artister gjort detta Dödens År 2016. George Harrison är inte en av dem, men hans album Brainwashed gavs ut postumt, i november 2002 - nästan på dagen ett år efter hans död. På den finns Any Road.

But oh Lord we pay the price
With the spin of the wheel with the roll of the dice
Ah yeah you pay your fare
And if you don't know where you're going
Any road will take you there

'Tidigare gruppmedlem'. Jo. Eldemans favoritgrupp, The Beatles. 


Sen kom den svåra. Hade han inte nämnt Glinka, skulle jag stannat där och då. Eller tja, och hade jag ju fått in, men inte vetat vilken opera det handlade om. Ruslan och Ludmila heter den, skriven av Michail Glinka. Hittade ouvertyren på YouTube sen. BBC Philharmonican Orchestra i Manchester spelade.  


Sen fick Nat King Cole sjunga om vår gröna granna sköna sanna sommar. Nej, Lazy, hazy, crazy days of summer men LillBabs sjöng på svenska. 


Granna Sanna, Ja, det var hon som tog över micken sen o sjöng så taket lyfte i B&W Hallerna i Köpenhamn. 

Undo my sad
Undo what hurts so bad
Undo my pain
Gonna get out, through the rain
I know that I am over you
At last I know what I should do
Undo my sad

Dock vann inte Sanna Nielsen ESC med sin Undo, utan Conchita Wurst tog hem segern med sin Rise Like a Phoenix


Som Fågel Fenix reser vi oss upp. Inte med Thorsten utan med Josh Groban. You raise me up

You raise me up, so I can stand on mountains;
You raise me up to walk on stormy seas;
I am strong when I am on your shoulders;
You raise me up to more than I can be


Sen en låt som gav mina värmländska vänner hicka igår kväll genom På spåret. Ack Wärmeland du sköna kallas för Dear Old Stockholm i Canada. Ack så tråkigt. Göteborgs symfonietta spelade i alla fall om värmländska nejder. 


Vi följer spåret vidare och möter upp med Lasse Winnerbäck.  

Möt mig på stationen
Och håll mig i regnet
Kom genom trängseln
Kom genom larmet


På annan plats hörde vi Ulf Elfving möter... Leif GW Persson. 


Han, GW trippar nog inte runt i vita sidenskor. CasjaStina Åkerström sjöng Fröding för oss. Just Min vita sidensko


Vi tar oss tillbaks till Mellon. Årets. Oscar Zia med sin Human


Dagen avslutas på Pepes Bodega. Eller kanske i letandet av densamma. Det var vad Berra och Robban gjorde genom hela Sällskapsresan. Den har blivit musikal och i rollen som Berra finns fortfarande Sven Melander, medan Robban får rösten av Stefan Ljungqvist. 


Skål o hej då! 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards