Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 november 2009

Av Kvasthilda - 7 november 2009 20:31


Sitter o lyssnar på Körslaget och gråter tillsammans med Ola. Från pojkband till Lundakören med alla killarna/gubbsen. Underbart. Ronan Keatings When you say nothing at all. Som jag sagt tidigare, jag älskar Ronan Keating! Och med Olas gubbakör.... Myyyyysigt! Jag förstår att tårarna rinner på Lundapojken. Det är SEMIFINAL! Hur klarar de dansbandslåten månntro? O på Ettan visas just Dansbandskampen. Undrar hur många som ringer mamma o pappa nu igen då? Ser att numren är desamma som i fjol....

Hur kan de lägga Dansbandskampen samtidigt som Körslaget? Har inte de liksom samma publik?

    

Har köpt Marabous nya VINTER-kaka idag. Tar en bit till och lyssnar vidare.... 


Redigerat 22.30 Aaah. De är i final. Urläcker version av Leende guldbruna ögon. På bredaste skånska. Störtskönt! Synd på Team Pontare, men till slut can there be only one o nån måste ju ut.

Fast kan nån förklara detta för mig.....? ;


Leende guldbruna ögon

har jag förälskat mig i

just dina guldbruna ögon

så blå kan de aldrig mer bli


/ Vikingarna

Av Kvasthilda - 7 november 2009 12:59


Fick lära mig nåt idag. Tror jag. I Kossornas planet ställdes frågan

"Hur parar sig igelkottar?"

"Ja, hmmm.... Mmmm... Hannens...eehhhh. Den längsta taggen... eehhh sitter inte på ryggen. Om man säger så....."


Av Kvasthilda - 7 november 2009 10:06

Som alla lördagar när jag kan, lyssnar jag direkt och antecknar ledtrådar och annat eftersom krysset går. Konstaterar att dagens kryss handlat mycket om vatten i olika form. Det är fruset vatten, strilande vatten, stora oceaner av vatten, stillastående vatten och däremellan lite annat hämtat mellan himmel och jord.


Anders Eldeman går igenom förra veckans kryss och det har varit svårt. Yah, noticed.... Han har fått många samtal om Ronnie Ronalde säger han.

Dagens kryss börjar instrumentalt. Vi söker ett ord ur titel och inledande textrad. Evert Taubes skimrande var aldrig havet. Vackert.

På det följde en nyare kuplett. "Nyare" för den är från sjuttiotalet! Från skivan Levande på nya Bacchi hör vi Tajta Jeans (Förbannade Jeans). Det är förstås Magnus & Brasse. Brasse drar en del ekivoka skämt och får illtjut av publiken. Tiderna har ändrats då det skrattas högt åt ptv o pth... För att inte prata om korta dragkedjor. Vår mellantjej skulle inte ta på sig ett par jeans vars blixtlås är längre än sju cm.....

Nästa melodi ska leda fram till något man kanske får i samband med det som omsjungs..... Krystat, jaja... Låten är en instrumental (steel guitar.... *rys*) version av Cliff Richards gamla dänga Congratulations. Man brukar ju få presenter när man fyller år eller firas :-) Aladdin fick en pepparkaksbit....

På den följer musiken från en äventyrsfilm. En av pigans all-time favorites. De har sina Johnny Depp-maraton och gluttar på JD-filmerna nätterna igenom. Finns ju några att välja på nu - och inte minst av de långhåriga, svärd- och knivklädda killarna (o tjejerna) i karibiens övärld! Pirates of the Carribean med sin underbara suggestiva musik. Krysset vill ha pirater.

På stranden höll nästa gäng till också... Killarna som ett år tog över tevesommaren helt med jakten på wienerbröd med choklääääthe i och annat knas. Solstollarna med Per Dunsö och Ola Ström i spetsen. Vem glömmer nånsin deras Ulla-Bella, min sektererare?

Regnet det bara öser ner och överallt bildas det små eller stora vattenpölar.

James Morrison spelar och sjunger en duett, Broken Strings med en tjej vi vill ha förnamnet på. Hon har en egen karriär även om just denna skiva sålt 18 miljoner album! (enligt Eldeman). Nelly Furtado heter hon.

En kvinna, eller en hel delstat i minnet, Ray Charles sjunger Georgia on my mind.

Nästa melodi vet jag inte vad den heter, men det är svensk filmmusik och av ledtrådarna (saltstänkt musik/folk i uniform) och musikgenren att döma skulle jag gissa att det är ur Flottans glada gossar från 1954. Vidare gissningar med hjälp av kryssplanen säger mig att de antagligen är på väg ut från hamn vilket således måste innebära att de ankrat sitt fartyg vid något tillfälle innan det.

Sen kommer mer nederbörd. Här är det frusna vattnet... "Aktuellt lite varstans", säger Eldeman. Det har ju snöat över hela landet i slutet av veckan. Nej, se det snöar.

Killarna i flottan marscherar och här kommer en annan marsch, En brudmarsch från Delsbo och Eldeman undrar vem som "stod för fiolerna".... Humor på hög.... ehhhh... lördagskryssnivå :-) Brukar väl vara brudens far men här är det Orsa spelmanslag.

Sen byter vi genre completely... Eldeman nämnde rockballad och mitt hjärta började genast rusa. Såg direkt vad han sökte - ett gruppnamn, tillika mitt stjärntecken. Fast i flertal. Tyska gruppen Scorpions som gör världens bästa ballader och framför allt Still loving you. One of my all time favorites... Love, Love, Love it! Scorpions är powerballadernas mästare. Punkt o slut. Underbart. *fånigt leende*

Sen till nåt heeeelt annat, men i stil med pojkarna innan, Magnus o Brasse. Från samma era. Pappa hade några skivor med Bengt Sändh och man vågade knappt lyssna på dem, som det barn och yngre tonåring man var. Tiderna ändras som sagt. Mina barn skulle på sin höjd fnittra åt töntigheten i hans texter idag. Idag slog drängen ihjäl en dejelig mö med lien.... Inte en av hans ekivoka texter alltså. För krysset vill vi veta vad herr Sändh slog sig in i för bransch efter musikkarriären och han tillverkade och förordade ju snus. Kanske än idag förresten.... Från Spanien.
Från deras hemsida: "Vi säljer: Snusdosor, LP/CD-skivor, Böcker, Pluntor, Kortlekar, Kåtpiller m.m" Är inte snus förbjudet utanför Sveriges gränser? Nåt EU-direktiv? Har ingen aning men jag vill minnas nåt sånt.

Sista uppgiften för dagen gäller en svensk artist. Jag får liksom ingen ordning från nya albumet med Lars Winnerbäck, Tänk om jag ångrar mig och sen ångrar mig igen. Måste köpa den!

Dagens kryss var betydligt mycket lättare än förra veckan! Inte en googling, annat än för några extrauppgifter. Kul!

Av Kvasthilda - 7 november 2009 10:04


Aaahhh. trött, trött, trött. Min Make har varit en EXEMPLARISK pappa inatt. Fars Dag i morgon.... Vår mellantjej har varit ute på galej och pappsen har snällt tagit på sig skorna o jackan varje gång telefonen ringt, sen hon for ut igår. PUSS & KRAM på dig. Makens mobilsignal väcker döda så det är ett under att man (han) fått sova alls :-)

Idag ska han till el doktore och bli knådad. Hoppas han mår bättre sen. Har haft ont i ryggen ett tag igen nu.


Nä, nu är'e kryss!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards