Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 9 november 2009

Av Kvasthilda - 9 november 2009 22:54


Fotade lite idag, som redan är avslöjat. Har inte haft kameran med mig på länge, men idag fick den följa med. I morse var det en urläcker dimma i dalgångarna längs spåret (nåja, "längs" är väl en överdrift, det är miltals eller åtminstone kilometrar till dem) och med soluppgången bakom oss... Underbart.

På hemresan liftade vi med en annan elev och hennes handledare så jag hade lite mer fria tyglar att kunna fotografera. Dock är det trångt i en Rc-hytt - med fyra personer....!


Dimma i dalgångarna / soluppgång i backspegeln.

Fjällen i fonden "står still" men björkarna bredvid spåret flyger förbi.  


Nakeri. Undrar hur många foton man tagit på detta, Kirunas "första fjäll".

Dvs det första man passerar på nära håll efter E10.


 

Hemresa. Dimma vid Stordalen.

Det snöade på Bjørnfjell när vi kom ut ur en tunnel på norsk sida.

Fotade strax innan ett galleri för att få snöflingorna att visa sig mot den mörka öppningen.

Riksgränsen i ymnigt snöfall.


 

Aftonhimmel - sådär vid halvfemtiden....

Loussavaara till vänster i bild.



Av Kvasthilda - 9 november 2009 22:36


Strax norr om Bergfors såg vi ett gäng korpar bredvid spåret. Antagligen nån död ren vid sidan. Handledaren pratade om att han sett örnar häromdagen - fast vid vägen (E10) som går strax intill just där. Plöstligt ropade han till. "DÄR, Där är en!" Jag hade redan kameran uppe men fick ingen bra bild ändå. Fel objektiv o halvtaskigt batteri. Åsså är ju min kamera vaaaaansinnigt långsam (just nu/på senare tid). Men det fastnade nåt suddigt på fotot i alla fall... 

Högra bilden är från den vänstra, men beskuren och lite mer kontrasterad (*urrk*) för att bättre kunna se örnen. 'Vinkeln' ovanför är en korp i flykt. Skygga rackare. Om örnen sitter, hinner man få en hyfsad bild för den tar sån tid att fälla ut vingarna o lyfta. Den här var på väg in och landade när vi for förbi. Korparna däremot, bara skvittrar till o försvinner åt alla håll.


    


Av Kvasthilda - 9 november 2009 21:21



Veckans port byter tema varje måndag och denna veckan handlar det om detaljer. För en person som alltid lever med beslutsångest när man har fler än två saker att välja mellan hade jag lite svårt att välja min port - och detaljen på denna. Vi ska även berätta historien bakom detaljen eller porten och i det här fallet är det inga större frågetecken om vad det handlar. Porten - och årtalet är en del av Falu Kristine kyrka. Den gamla porten är märkt med året kyrkan invigdes, då med namnet Falu stads Nya kyrka. Enligt de infoblad jag har om kyrkan, sattes bygget igång 1642. Tornet byggdes under åren 1658-1660. Väggarna är byggda av tegel från Rankhyttan och pelarnas kalksten kommer från Rättvik.

Kyrkan stod alltså stod klar för invigning 1655, som mitt foto berättar enligt de romerska siffrorna på en av portdörrarna i brons eller kanske till och med ärgad koppar, som antagligen i sin tur kommer från Falu Koppargruva.

Jag är konfirmerad i Kristine kyrka :-)

  

Andra detaljerade portar finns här.

Fler bilder av Kristine kyrka finns här, och här.


På begäran: bild av hela porten!


    

Av Kvasthilda - 9 november 2009 15:42


Ja jäklar. Här ska det firas!!!!! Passåkte med kompisarna hem från Narvik o i radion höll Lotta låda som vanligt. Plötsligt hörde jag ljuv musik. Lotta började prata om 278 veckor. Nästan fem år. O i samma andetag Helen Sjöholm.... Är det sant?!??? Hörde jag rätt?? YAYYYYYYY!!!!!!!!!!!!! Äntligen har folket släppt iväg nåt redan dö'fött. YAYAYAYAYAYAYAAAYYYYY! Kvasten är överlycklig... Vaddå? Äh, behöver jag säga det? Du é min man har lämnat Svensktoppen, Frid vare med dig. O låt den aldrig uppstå igen. Murar rives. I Berlin firas tjugoårsjubileet av murrivningen, i Sverige kliver BAO ut ur Svensktoppen......!

Fridens liljor som en jobbarkompis till mig brukar säga. Liljor är bra gravblomster. Bye Bye...!!!

SKÅL!

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards