Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 26 november 2009

Av Kvasthilda - 26 november 2009 10:19


Det blåser ute. Träden är vita, men inte så länge till. Snart har vinden vunnit över snön och frosten och träden står nakna och svarta igen. Det har kommit mycket snö de senaste dagarna. Vi har väl ett par dm nu i alla fall. Eller så.

Äter ett plommon. Det har överlevt X antal resor i min ryggsäck men behövde få lite omvårdad och utsättas för två rader tänder.... *evil grin*

På teven gör de just reklam för Blossa Lättglögg i smakerna Apelsin och Lingon. Årets starkvins glögg, Blossa 09 är ju beställningsvara och jag har ringt vår lokala butik och beställt, EN flaska. Clementin... Hmmmmm... Ja. Dock la jag in beställning på några andra flaskor också, bland annat Blossas X3. X5-an var tydligen slut och kunde inte beställas :( Trean innehåller dock några godingar :-)

Muddus Hjortron tillverkar en fantastisk Hjortronglögg och i år finns även en Vildmarksglögg. Den senare säljs endast i BD-län.

 


Maken o jag måste åka o handla lite mer senare. Gårdagens shoppingtur gjorde av med en stoooor del av börsen men då har vi faktiskt köpt skinkan och lite annat.

 

 Harry Potter VI följde med oss hem


Däremot var det en hel del som inte fanns i affären. Tänkte köpa lite fryslådor att ta med i ryggsäcken på kortare turer. Dafgårds hade fyra för 60 pix och Findus, var det sex för 95 riksdaler tror jag? Det enda som fanns kvar var Kålpudding från Dafgård och Pasta Alfredo från Findus.... Min smak är ungefär som resten av Kirunas. De är inte för mig. Hade det varit kåldolmar hade jag köpt, men inte puddingen. Vet inte vad det är för skillnad egentligen. Man är väl fjantig!

Dessutom ska jag försöka hitta på nåt vettigt att ta med som man kan lämna i Björkliden. Man KAN ju får bli sitta där om det blir inställt och inget kommer eller går på några timmar - eller helt enkelt blir försenat! Har man tur får man sitta på plats i Björkliden. Med otur i bagaget kan det bli efter linjen. Inte lika kul.


Av Kvasthilda - 26 november 2009 00:11


Oj vad svårt! I veckans Torsdagsfoto-tema ska vi hitta nåt med tidens tand som tema. Har massor med gamla foton - och redan där kan vi snacka tidens tand. Har dem dock mestadels på papper och att söka i källaren efter de foton jag vet finns där... nej det låter sig icke göras under tidspress. I stället letade jag i lite halvgamla digitala arkiv och fann ett tiotal bilder som lätt kunde platsa. Dock ville jag på nåt sätt visa upp nåt från Härjedalen och det blev till slut detta foto.

Det är en del av en stor ladugård som en gång i tiden varit faluröd. Eftersom tiden passerat och solen legat på har den röda färgen nästan helt försvunnit och ersatts av solbränt trä. Färgen syns delvis fortfarande i knuttimret.

Fönsterrutorna lever och rinner - även om man inte kan se det med blotta ögat. Däremot kan man se ränderna och prickarna - om man kommer nog nära. Väder och vind har torkat ut kittet som håller rutorna på plats och delar av det har för evigt ramlat bort. Det behöver verkligen förnyas!

 


Denna vecka är det tävling igen, i samarbete med TVspelsweb.se och vinsten är ett Gråfilter ND2.

Se fler bidrag som påverkats av Tidens Tand här.  


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards