Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 26 november 2011

Av Kvasthilda - 26 november 2011 19:54


Som sagt var. Har varit på jobb i Boden hela dagen o inte hunnit med krysset - annat än att lösa det. Nu måste jag gräva fram mobilen o se vad jag har noterat - inte mycket för det är supertjorvigt då jag måste stänga radion på mobilen när jag ska in på en annan Internetsida (o googla). Mycket besvärligt o jag har inte en halv susning om det går att på något sätt komma förbi det... Dock löste jag krysset utan större mankemang - bara en googling på en fråga som gav mig lite huvudbry. 

Vad var det idag nu då? 


Vi började dubbelt (o det enda dubbla jag var medveten om just då var insidan av mina ögonlock för jag iddes inte vakna förrän tio minuter senare). Poeten Lars Forssell sjöng själv en av sina texter, En fransman i Stockholm. Den här löste jag i snabben - annars hade det blivit en googling till :) Hoppsan Kerstin. Hon ombads sätta sig intill honom.... 


Första ordet i titeln. Jaha. Blåsinstrument av olika slag illustrerade melodin med text av Nils Ferlin. Den ena den är vit och den andra den är röd... Jaja, den börjar ju inte så. Får jag lämna några blommor heter dikten och melodin. 


Geografisk frågesport. Ja. En lokförares favoritserie är tillbaks i teverutan. Vi hörde dess signaturmelodi för att svara på frågan "vad mången fortskaffningsmedlet passerar". Danske Lumbyes stycke heter Jernbanegaloppen. Teveserien är förstås På spåret och deras och mina resor företas oftast per järnväg och de och jag passerar en o annan perrong på resorna genom landet och världen. Jag missade premiären o kanske måste titta på reprisen. Gillar den där serien! 


På teve ja..... Har inte sett en enda säsong av denna hysteriska "Fifteen Minutes of Fame"-dokusåpa. "Som ett fängelse" eller hur han nu uttryckte det, Eldeman. Ja, de är ju instängda i huset under den tid de tävlar och världen skulle kunna försvinna utan att de hade en aning. "Huset". Big Brother. Från början var Adam Alsing programledare. Vad melodin heter o vem som gör den har jag ingen aning om... 


Vi skiter i det o går på bio i stället. En Officer och en Gentleman. Signaturmelodin till den heter Up Where We Belong och sjöngs av Joe Cocker och Jennifer Warnes. Idag var den dock instrumental. Julian Lloyd Webber spelade för oss på sin cello. 


Sen kom min googling. Jag var först övertygad om att Orup och Beppe efterfrågades :) Dock blev det snart klart att det var nåt annat - o förnamnen var omkastade förstås. Mauro Scocco sjöng en av Olle Adolpsons texter från DubbelTrubbel - albumet som hyllade Olle med olika svenska artister. Världen som var min heter melodin Mauro sjöng. 


Sen avslutade vi första halvlek med en av förra veckans låtar, fast utan ord. Roger Pontares Vindarna viskar mitt namn. Melodin gjorde ju inte ens det. Dock har det blåst som fan ute idag. Stormvindar. Snorhalt i Boden. Fick hjälpa en gammal farbror ta sig fram. 


James Blunt sjöng sedan sin hit, You're Beautiful. Underbar :)) 


Melodifestival då. Vi måste ju ha med minst ett bidrag varje vecka :) Lili & Susie tävlade 2009 med sin Show me Heaven. "De är av naturen detta". De är finska så de är säkert blonda alldeles på egen hand men kanske inte så ljusa? Dock är de inte riktigt så blonda som håret förtäljer. Nu var det ju inte deras hårfärg som efterfrågades. Nä. Det är nåt mer familjärt. Systrar är de, flickorna Päivärinta. O nio skriver vi då förstås. Malena Ernman vann det året. 


Så en repris. Vi ramlar in i en eldring o bränner oss lite... Ring of Fire. Det är väl inte så länge sen den var med i krysset? Johnny Cash. Eldeman nämnde filmen som gjordes om honom häromåret. Walk the Line heter filmen. Har inte sett den! 


En sjungande skådespelare. Ja, de har gjort en ny skiva igen, Cue. Fast idag efterfrågades bara Niklas. Ja, Hjulström. Med syster Carin o pappa Lennart som Eldeman också nämnde som ledtrådar. Fast utan namn då. Hans låt idag går halvt om halvt under samma genre som Pontares. Jag tycker mig höra en indian emellanåt. Nästan. Låten handlar bland annat om livets källa. Han har bland annat spelat Annika Bengtzons man, Thomas. Ja, Annika är ju en roll i filmatiseringarna av norrbottniska Liza Marklunds böcker och det har kommit en ny bok, den åttonde i ordningen om journalisten Annika, hittills spelad av Helena Bergström. Guds källa har vatten till fyllest. Det var titeln på melodin Niklas sjöng. Hoff. Det blev nästan en Lisa-monolog av det där.... 


Vi slutar med en sjungande göteborgare. Eller nä. Det är noga det där med varifrån man kommer på västkusten. Grebbestad är det. Kjell Kraghe med Flickorna på Lyckorna, vilket väl är en annan grupp öar i Bohuslän. Fast i snabben hörde vi Ålefeskarns vals. Så kan man ju också göra för att vara övertydlig... 


O nu är kvällen här. Hoppas ni fixade krysset på egen hand idag :) 

Av Kvasthilda - 26 november 2011 10:44


...kommer senare. Befinner mig i Boden (jobb) o lyssnar på mobilen - o löser krysset via appen :) 


Redigerat

Så ser den ut, X-appen (för iPhön). Snabbgenomgången finns med när programmet börjat. 


Av Kvasthilda - 26 november 2011 09:00


Tema nr 59 Fira
332/365

Gänget på Western Farm underhöll lite grann medan vi åt och här sjunger de för en tjej i publiken. Eva, åååh-ååh-åhh Eva.... (ni vet, den som Larz-Kristerz gör). Killarna tog henne tillome på en liten svängom nedanför scenen. Hörde inte vad som firades men antar att det var en födelsedag. 




Temalista



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson


 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards