Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 20 oktober 2012

Av Kvasthilda - 20 oktober 2012 10:48


Idag har jag lyssnat på krysset direkt från första tonen :) Eller första ordet kanske? Fanfaren kom från SF film om jag minns rätt. O nä, det gjorde jag ju uppenbarligen inte.... Måste lyssna bättre om jag nu ska kommentera det  ;) 20th Century Fox säger Gunnar så då säger jag också det. 20th Century Fox.

Näst sista uppgiften spelas för fullt o krysset är klart. Nästan. En bokstav kvar. O där kom den också. Jaha, hur såg det ut idag då? 


För första uppgiften sökte vi en plats. Calle MORA-eus (mowahahahaa) o hans Orsa Spelmän sjöng och spelade Calles fantastiska Underbart. Underbart! 


En annan stad sjöng Tommy Körberg om, fast på engelska. Stad i ljus. Unchained Light är den engelska titeln som vi hörde idag. 


Det nästa melodi handlar om måste, om vi fortsätter temat stad, vara modelejon? The Lions Roar. First Aid Kit heter systerduon som gör den. 


Vi tar på oss modestassen o går på teater. Dockteater. The Muppet Show. Kermit sjunger om Lydia med taggarna. Lydia, the Tattooed Lady. Groucho Marx gjorde visst den här en gång i tiden. 

Oh Lydia, oh Lydia, say, have you met Lydia?
Lydia The Tattooed Lady.
She has eyes that folks adore so,
and a torso even more so.
Lydia, oh Lydia, that encyclo-pidia.
Oh Lydia The Queen of Tattoo.
On her back is The Battle of Waterloo.
Beside it, The Wreck of the Hesperus too.
And proudly above waves the red, white, and blue.
You can learn a lot from Lydia!
La-la-la...la-la-la.
La-la-la...la-la-la.


Ungar ja. Barn är ett folk och de bor i ett främmande land... Fast idag var det text på engelska sjunget av Cilla Black och då heter melodin Mysterious People. Beppe Wolgers skrev den fantastiska svenska texten och Olle Adolphson gjorde musiken. Jamenjahaaaaaja. Det föll ju helt bort! Tack Gunnar! Det gåtfulla folket. Får ju inte glömma det viktiga... ;) 


Beppes Godnattstund. Underbara teveserie. Den utspelas ju i en jättestor säng med sagor och berättelser. En vagg- eller barnvisa är Sov du lilla videung. Fast den har ju inget med Beppe att göra :) 


En annan barnvisa, som inte heller har nåt med Beppe att göra, är Jag är en astronaut. Inspelad av en av Wahlgrens ungar en gång i tiden. Han drömde om att flyga ut i rymden. Det gör en fd kollega till mig också. Hon har skrivit en bok som heter Framåt Mars och har varit med om exkursioner som ska efterlikna ett liv på Mars. Finns det liv på Mars? Den frågan ställde sig David Bowie. Life on Mars

Sailors fighting in the dance hall
Oh man! Look at those cavemen go
It's the freakiest show
Take a look at the Lawman
Beating up the wrong guy
Oh man! Wonder if he'll ever know
He's in the best selling show
Is there life on Mars?


Sen trodde jag vi skulle skriva Loa men han blev ju inte direkt känd i en tävling häromåret. Nä, det var en tjej jag hörde på radion häromdagen. Som veckans redaktör i Musikguiden i P3 spelade hon en massa bra musik och berättade om allt möjligt om tiden före och efter IDOL. Moa Lignell. Hon berättade bland annat om vilka låtar hon önskat att hon hade skrivit :) Whatever they Do heter låten hon skrev och sjöng idag. 

It kinda hit me yesterday
That you’ll grow up like me someday
But we’re not yet there
It comes a time when you don’t know
Only you know better
You make decisions on your own
but we’re still here


Whatever they do,
Whatever they say,
Leave it tonight and go your own way
And then you’ll sing, you’ll do your thing.
Believe me when I say so,
I want you to know how things can feel
Keep you away from what is out there,
I wanna prepare you on for what’s real
You’ll get by and get it your way,
Whatever they do
Whatever they do


Who's afraid of the Big Bad Wolf? Ja, inte De tre små grisarna i alla fall. Åtminstone inte Bror Duktig som byggde sitt hus av tegelsten. Smart gris det där. Stickor o strån står ju inte emot en hungrig varg. 


Andra hus handlar en svensk teveserie om. Eller invånarna i dessa hus. En serie som jag som enda svensk inte sett ett avsnitt av. Solsidan. Sura Ove o andra karaktärer. Salem al Fakir har skrivit titelmelodin, I'm so Happy. Han trallar o lallar sig igenom texten i den. Såg ni hans bror på teve igår? Det är en serie jag hellre ser. Doobidoo. Nassim var med igår o tävlade. Gick väl sådär :) 


Så far vi till ett annat land igen. Leendets Land. Franz Léhar skrev operetten från 1929. Var ett tag sen. André Rieu dirigerade skickligt sin wienerorkester medan han själv spelade violin. 


Nästa huvudperson rörde sig väl knappast i leendets land. På något sätt. Möjligtvis under täcket i en båt eller nåt. Carly Simon gjorde titelmelodin, Nobody Does it Better. O det finns det väl ingen som gör? Förför sina damer som han gör? Bond, James Bond. Älskade Spion. Fast för krysset ska vi ha agent


Så småningom landade väl förhoppningsvis den där guppande båten (av fler orsaker än vågornas rörelser kanmantänka) vid en strand o en brygga nånstans. Men nu pratar vi ju James Bond och han lägger säkert till o säkrar båten vid bryggan lika smidigt o tjusigt som han gör allt annat. Inte som klantarna (inte) gjorde i filmen Att angöra en brygga. Fast jag tror inte Bond hänger sig åt det de skulle i den svenska filmen, kräftskiva med allt vad det innebär. Ingen shaken not stirred där inte. 


Så vi kliver väl ur kryssningsfartyget för dagen då och gör nåt annat. Nästa vecka tar vi en barkbåt och styr stäven över kryssplanen för då blir det bara för barn. Barn är ett folk....

Ha en skön lördag!



Av Kvasthilda - 20 oktober 2012 09:00


Tema nr 107 Husbyte

294/365


Som två skepp som möts i natten - fast mitt på ljusa dagen närmade de sig varandra. 



~ Snygg hydda du har! Ska vi byta? 


  

~ Din är ju lite större - o har en snygg färg! Jag behöver byta upp mig. 


  

~ Ditt hus ser riktigt bra ut! 

~ Nä, sorry Grabben. Jag är inte intresserad....


  

~ Hmmm. Äh, vandrar väl vidare då.... Får försöka hitta mig nåt nån annanstans. 



~ Fast.... Visst är jag rätt snygg ändå? Det kanske duger ett tag till? 



~ MOT NYA MÅL! 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards