Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 27 oktober 2012

Av Kvasthilda - 27 oktober 2012 16:43


Ja, det gick ju fort. Laddade ner snabbgenomgången o löst krysset. Besvärligt att hinna med att skriva samtidigt bara. 

Dagens kryss handade alltså om barn. Vad i fridens tider hittade de fanfaren? I nån Pippifilm? Himmel. 

För ovanlighetens skulle for han inte kors o tvärs över kryssplanen idag utan fyllde en sida innan andra togs i besittning. 


Vi börjar i alla fall att sjunga en honungssång. Dunderhonung. Bamses favoritföda. Den som gör honom så stark. "För med Dunderhonung, får jag kraft". Farmor är bra hon, däruppe på Berget. 


Vi går från björnar till andra ulliga gulliga djur. Bä bä vita lamm


Ulliga o gullig alamm rustar runt i hagar - om nätet håller. Vi har haft lamm i vårt kvarter o de rymde allssom oftast. Fårstängsel håller inte små utbrytningsbenägna o rymningssugna lammungar på plats. O gräset är ju grönare på andra sidan. Markoolio ville ha sommar med allting på, han. Fiolmusik, dragspel och dunkadunka. Dubbla det o gånger två. Svensk sommar extra allt heter den. 


O fioler då. Det var instrumentet vi sökte sen. För omväxlings skull, inte Orsa Spelmän men väl Dalarnas Spelmansförbund i Gärdebylåten


Jag såg Jonas Gardells teveserie Torka aldrig tårar utan handskar och skrattade och grät. I den serien blinkade en teveruta förbi och i den var han, vars röst vi hörde för nästa adress. Olof Palme. Jag minns DDs framsida från den dagen nyheten om skjutningen kom. Svart var den. Mamma var i chock. Det var vi nog alla. Det har gjorts en film om Palme som hade premiär förra månaden. En dokumentär om hans liv. 


Olof ja, Han kallades, mig veterligen aldrig för Olle. Men han pratade om en ren och oförstörd natur. O i de spåren kan jag berätta att Mors lilla Olle i skogen gick, plockade blåbär o stålar han fick. Nä, så var det ju inte. Riktigt. 


Mammor då.... Både mammor o döttrar swoonar nog för näste kille... En svärmorsdröm kanske? Tja, inte hade jag deppat att se den pojken var o varannan dag. Han sjöng om en tjej Kall som is, ja hon är kall som is. Nej fel låt....! Fast hon är kallare än is, hetare än eld. Kanske inte så barnvänlig text men ungar älskar killen som sjunger. Eric Saade

She’s cooler than ice
Flyer than wind
Hotter than fire

 

This is the night
I’m burnin’ within
She’s hotter than fire


I say I’m flammable I’m TNT
Light it up

She’s hotter than fire


I say I’m flammable I’m TNT
Light it up

She’s hotter than fire


Tror inte det var nästa tjej han sjöng om. Lilla söta Ida i Astrids sommarvisa. Fast visan spelades på stålsträngar. Hmmm... 


Om Ida skrev brev till pappa Anton förtäljer väl inte sagorna men Emil köpte i alla fall en ask där hon kunde lägga sina skatter. På nästa adress, dit Brevet från Lillan kom, stod det pappa


Om inte jag skriver rätt adress kommer inte brevet fram. Nä, det blev krystat. Lena Phs låt heter i alla fall så, nästan. Vem (om inte jag). Den var inte från igår. O inte förrgår heller. Men den var med på Barn 2000 i en Rädda Barnen-gala. Texten skrevs av en tolvårig flicka. 


Nej se det snöar, nej se det snöar det var väl roligt Hurra. Nä. Tycker jag inte riktigt. Narvik har fått nånstans mellan två o tre dm o här vräkte snön ner igår. Än har vi inte tagit fram skyffeln men snart nog måste vi ploga gården. Det måste inte alls pågå länge, men kanske om det kommer mycket. Måste man ha en maskin till det? 


Lasse o Klasse pratade och sjöng om när bananerna tog slut. Så jobbigt. Ättiksinlagda bananer? *isch* Dom har inga bananer. Inga bananer idag..... Ja, Trazan och Banarne förstås. O Trazan heter ju Apansson i efternamn. 


Ett annat efternamn tillhör en annan liten apa. Utan förnamn. Pippis lilla otäcka döskalleapa, Herr Nilsson. Han bets visst massor i filmerna... 


Så slutar vi i bästa allsångsstil. Skansen har ju också djurhållning... Stockholm i mitt hjärta, låt mig besjunga dig nu. Av en annan Lasse :) 


And That's All Folks! 


Av Kvasthilda - 27 oktober 2012 16:19


Lång dag blev det. Av min tidiga avgång blev sen hemkomst. Idel låååååånga möten och sen stoppkörning med B21or. KW lämnade beläggning efter sig tydligen. 

Men jag fick lift till stall för loket skulle in för check, då jag kört hem med tre aktiva boggies. Går ju bra med tomburkar. Skulle säkert gå bra med last också men icke att rekommenderas. Det small visst i maskinrummet inatt. Farliga mackapärer det där. 

Nåja. Kanske man ska hitta lite tid till krysset nu då? Eller laga lite mat till Maken kommer hem på blixtvisit. Sen upp i ottan igen. Fast inatt får jag ju sova en timme längre. Vi går tillbaks till normaltid igen. Spring forward eller Fall back? Ganska smart egentligen. Fram med utemöblerna eller bort med desamma? Nä, jag ser det så som att jag får sova en timme längre på hösten. Fast fan vet hur det blir nästa år. Vi har ju av nån underlig anledning 53 veckor i år - med en måndag som enda dag detta året den veckan?!? Hur går det ihop? Jag trodde det styrdes av antal dagar i veckan. Fyra dagar sista veckan = 53 veckor. Äh. Man får alltid lära sig nåt nytt. O det innebär att jag kommer att jobba på Kirunafestivalen framöver. Till nästa gång det vänder. *bah* 

Halvfem. Jaja. Sätt fart då. ORKA! 

Återkommer med krysset senare. 



Av Kvasthilda - 27 oktober 2012 09:37


Mitt tåg ær redan klart men jag får inte gå. Får o får nær det finns getter. Næ, ringde terminalen i Kiruna o de har nog inte plats att ta emot mig førræn det børjar nærma sig ankomsttid så då ær det væl bara att bita i o vænta ut den då. Tiden.

Hinner ju skriva ett inlægg under den. Tiden. Att jag sen inte kan stava kan jag inte bara skylla på det norska tangentbordet men jag gør det ændå.

Som jag sagt flera gånger redan. Krysslørdag idag. Kommer inte att hinna kryssa alls idag. Førræn jag kommer hem.

Næ men vænta nu!!! Jag kan ju skriva ut kryssplanen. Æh fan. Hjælper ju inte. har ingen radiotæckning på norsk sida. Æh. Det støp redan i lindan.

Skriver ut en plan i alla fall. Mobilen funkar inte att lyssna på heller før den kommer att sjælvdø då laddaren ligger hemma/sitter i datorn och ingen hær har nån heller att ge konstgjord andning till den. Fel typ av smartphones. *suck*

Just ja. Det ær ju barnens kryss idag. Kul :) Hjælper ju inte heller mot radiotæckningen men det ær kul i alla fall.

OK, sen då?

Æh, bæst att pinka o gøra sig klar då. Fortfarande en dryg timme till avgång men några minuter tidigare kan man væl smita ivæg?


Av Kvasthilda - 27 oktober 2012 09:00


Tema nr 213 Pasta

301/365


~~~~~~~~~~~



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 oktober 2012 00:38


Asså. Hur fan kan man lyckas glömma laddaren hemma? Måste köpa en extra så man alltid har en i väskan.... Soppatorsk i iPhönen. *suck*
Nu sova en skön natt i alla fall även om jag kom en timme sent till Narvik pga den där växeln i stan. Johnny ville bygga galleri över hela PEA. Yes!!!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards