Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 8 november 2009

Fototriss - Porträtt

Av Kvasthilda - 8 november 2009 19:49


Veckans triss, den 70e i ordningen gäller porträtt. Ett nog så vitt begrepp. Kan innefatta i princip vad som helst. Ett porträtt av någonting behöver inte innebära en faktisk bild av personen eller saken i fråga utan nåt som symboliserar denne. Dock har jag idag valt ett självporträtt... YES, Kvasten är på bild i sin blogg! Ni som känner mig privat kan ha sett det här fotot på annat håll, men nu finns det i bloggen, till allmän beskådan. Hur som haver. Det är inte ett klockrent porträtt för det är fotat genom en ruta, via en spegel, därav diverse dubbelseende... Kvasten är i uniform. Fotat i en lokspegel :-) Norsk midnattssol. Jaja, det är samma sol som vi har (och det är bara en sol.... Fanns en turist som frågade en gång: "när midnattssolen kommer, var tar då den andra vägen?")

  


Andra bilden är på vår äldsta dotter. Hon är vansinnigt svårfotograferad. Dvs hon fastnar sällan på bild utan en oerhört irriterad och/eller ilsken min. Har massor med underbara foton på henne som barn, men i tonåren hände något och hon vill inte vara med på bild. I mitt porträtt här, har jag fångat henne ätandes vinbär i mormors trädgård. Ett underbart foto. Sommarlängtan!

  


Tredje bilden tog jag idag, bara-för-att. Årets julprydnader finns i butik och jag kunde inte motstå en trio halmgrisar. Bara en av dem fick agera fotomodell :-)

  


Fler porträtt finns här.


 
 
Nollan

Nollan

8 november 2009 20:08

Du har så rätt i att porträtt kan vara så mycket mer än en direkt avbild av en människa :) Men hos dig faller jag nog ändå för det mest klassiska porträttet - av dottern. Fint med den oskarpa gröna bakgrunden och härligt naturligt porträtt där hon ter sig omedveten om att du fotograferar samtidigt som där finns kontakt med subjektet.

http://absolutanollpunkten.wordpress.com

 
Irrhönan

Irrhönan

8 november 2009 21:03

Jag gillar ditt självporträtt!
Och bilden på dottern är väldigt vacker.

http://irrhonan.wordpress.com

 
Eva-Marie

Eva-Marie

8 november 2009 21:35

Varierad triss - håller med dig om att bilden av dottern är väldigt fin - ger en lyrsik stämning! Kram

http://www.metrobloggen.se/evam2

 
ViDu

ViDu

8 november 2009 22:08

Jag gillar din triss. Mest gillar jag grisen... Jag har samma problem med min dotter. Trist när det är det man mest av allt vill fotografera. Får väl vänta på barnbarnen..

http://smattagott.blogg.se

 
meithi

meithi

8 november 2009 22:26

Den andra bilden är oerhört vacker men jag gillar även den första bilden. Fin triss du bjuder på!

http://www.meithi.wordpress.com

 
jah hollis

jah hollis

9 november 2009 00:40

Det var fina porträttbilder, tycker jag.
Inget fel alls på bilden på dottern.
Och tänka sig att julpyntet redan är ute i handeln.

http://jahhollis.blogspot.com

 
Anni

Anni

9 november 2009 10:52

Ja det där med att fotografera tonårsdöttrar, det är ett kapitel för sig. Under flera år saknar jag bilder på min dotter, men nu äntligen har det släppt och det går att få ta någon ibland - håll ut du bara!

Kul triss har du också!

http://vardagsnjutning.blogspot.com

 
Flanören...

Flanören...

9 november 2009 16:57

Tår mellan dig och flickan.
Båda är väldigt bra,
men det blir självporträttet för ljus och miljö.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
LEna Norgren

LEna Norgren

10 november 2009 18:37

Jättefint fångat på dottern och vinbären...den får en att drömma om sommaren!!!!

http://lenasfoto.blogspot.com

 
Nilla

Nilla

11 november 2009 19:39

Bilden på dottern är otroligt fint fångad.

http://nillasdagar.blogg.se/fotobloggen/2009/novem

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Av Kvasthilda - Lördag 13 april 11:14

Måste gå ut medan det är väder så jag slänger bara ihop mina svar lite snabbt o tar lullullet senare. Gubben har åkt hem, men jag stannar en eller ett par dagar till, då jag fick inställt på måndag och slängde in en ledighetsansökan. Men krysset då'r...

Av Kvasthilda - Lördag 13 april 09:00


  Tema nr 349 Vårvinter 104/366   Tillome vattenpölarna har vårkänslor...      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards