Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 14 november 2009

Melodikrysset v46, 2009

Av Kvasthilda - 14 november 2009 12:24


Jag sov mig igenom direktsändningen så jag sitter nu och lyssnar på Internet. I-o-för-sig gör jag alltid det.... :-)

Dagens kryss börjat enkelt. Förnamnet på sångerskan, o givetvis är det Agnetha Fältskog som tar studiomicken för sin Så glad som dina ögon, frpn 1972  med texten skriven av Kenneth Gärdestad. Googlade lite o den finns med på en av Agnethas singlar, andra sidan heter: Tio mil från Korpilombolo.... Hmmm... var ju också en låttitel....

Tio mil kvar till Korpilombolo

Tåget det rusar hemåt i natten

Tio mil kvar till Korpilombolo

Vad det känns långt

Och ändå är jag så nära att möta dig

Det liksom sjunger i mig

För jag är på väg till Korpilombolo

Tio mil kvar, sen är jag i din famn

Sedan följer en svensk schlagerklassiker från trettiotalet, Med en enkel tulipan.

Vad kallas instrumentet vi hör? Inte första gången det är med i krysset, spikpianot. Russ Conway sitter vid tangenterna idag. Han har även gjort signaturmelodin till Melodikrysset :-) "Ett passande instrument för Martin Timell kanske".. .Voj Voj....

Sarah Dawn Finer sjunger duett med Patrik Isaksson i den fina Du som tog mitt hjärta.

Aaahhhhh... Underbara Visa vid vindens ängar. Vad sätts i rörelse?

Det går en vind över vindens ängar,

det fladdrar till i en tyllgardin.

Och jag ska skriva en sommarvisa

med sol och blomdoft i melodin.

Mats Paulson skrev den och Håkan Hellström har spelat in den (o jag är med i den! HA!)

Lill Lindfors fortsätter sedan med en ljuvlig visa som heter I mig finns en sång. En av de stora klassiska kompositörerna skrev musiken; Chopin.

Nästa lilla melodi fick mig att börja le. Vilket är djuret vi söker?

Som bonden som satt o löste kryss o sökte ett djur på två bokstäver...

"Hä ä i't koa, o hä ä i't soa.... Hä måst' va' ena ap!"

Tänk om jag hade en liten liten apa, umpa umpa fallerallera

tänk vad folket skulle stå o gapa, umpa umpa fallerallera

Inte åt mig men åt min lilla apa, umpa umpa fallerallera

Inte åt mig men åt min lilla apa, umpa umpa fallerallera

Nyhetspaus och Eldemannen börjar avsnitt två med följande ord:

Peter Degerfeldt o jag vi har konfererat under nyheterna och jodå vi tar en halvtimme till. Vi kör resten också. Det är väl lika bra tyckte vi, så vi ska ta o fortsätta .... Hoppa in vetja.

I nästa uppgift vill vi ha en grupp och ledbokstäverna hade avslöjat vad det var innan Anders nämnde "destomer" (kirunesiska). Gypsy (hoppsan - tack Ankan!) Gipsy Kings sjöng och spelade Baila Me.

Sedan vill vi ha ett motsatsord. Signaturmelodin från en TV-serie klingar ut i etern. Jag måste köpa den där serien! Älskade den när den gick på TV. Jag jobbade på ett boktryckeri för en massa år sedan och vi gjorde boken där. En riktig tegelsten! Men bra som sjutton. Jag läste den medan jag stod o plockade böcker - eller la bokarken i maskinen. Eller nåt annat. Nord och syd av John Jake. TV-serien hade bland andra nyligen bortgångne Patrick Swayze spelandes sydsoldaten Orry Main och James Read som bäste kompisen och nordstataren George Hazard. Andra namnkunniga skådisar i serien var bland andra Liz Taylor, Kirstie Alley och mannen man älskade att hata, Philip Casnoff som den vidrige Elkanah Bent.


Mer film. Edvard Persson sjunger Alla är vi sjömän ur sin film En sjöman till häst, från 1940. Edvard Persson var en av mina favoritskådisar när jag växte upp. Tyckte det var jättekul att se hans filmer, fast de var svartvita. Minns inte många av dem idag men hans röst och bullrande skratt glömmer man aldrig!


Ännu ett förnamn - Mors lilla Olle, spelas i en instrumental version.


Från en genre till nåt helt annat. Svensk (samba-) jazz, inspelad i Brasilien. Lisa Nilsson sjunger View från nya albumet Sambou Sambou.


Sista uppgiften är mer filmmusik, veckans Bond, Live and Let Die med sir Paul McCartney och hans grupp Wings.


That's All Folks!


 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

14 november 2009 16:13

Så glad som dina ögon är fin och den har jag också, även i någon annan version tror jag. "Tio mil från Korpilombolo.... " spelades ju i Ring så spelar vi". Jo, kul låttitel måste man väl tycka. "I mig finns en sång" låter som en titel jag snart kan komma att ha på något nytt jag komponerar! Kram

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

14 november 2009 16:22

Gjorde den det, Tintin? Sov som ett barn då. Tänk att en sån gammal singel spelats både fram o bak samma dag!
Jag tror dock inte det går tåg till Korpilombolo.....

 
Ingen bild

Ankan

14 november 2009 16:31

Hej på dig Kvasthilda! Innan du skickar in lösningen, om du nu gör det, så ska du kanske ändra Gypsy till Gipsy Kings?
Annars e dina kommentarer kul att läsa...
Ha´det bra!
/Ankan

 
Ingen bild

Kvasthilda

14 november 2009 16:39

Hoppsan. Queen of Typo i farten igen! Har inte korrläst allt tydligen. hahahhahaa! Tack Ankan!

 
GladaKatarina

GladaKatarina

14 november 2009 17:40

"Jag vill sjunga om..." Jag är också med! :-D Den är ljuvlig!

http://gladakatarina.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Gunnar

14 november 2009 19:20

Citat:
"andra sidan heter: Tio mil från Korpilombolo"
"Tänk att en sån gammal singel spelats både fram o bak samma dag! "

Borde det inte bli: "spelats bak och fram" ??? :-)
Och ja, jag vet att jag har sjuk humor.

/Gunnar
(Börjar mjukna något efter dina dragspelspudlar :-) )


 
Ingen bild

Kvasthilda

14 november 2009 23:01

Tack för titten, Gunnar :-)
Sjuk humor är heeeelt OK för mig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:53


Mmm. I väntan på?rå:

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag ?kunde...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards