Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 16 november 2013

Av Kvasthilda - 16 november 2013 14:10


Ibland blir jag bara så jävla trött. Trött på vinter. Trött på strul. Trött på förhållanden. Trött på familjen. Familjer. Familjemedlemmar. Äh. 

Jag är ledig två veckor i december o ska åka o hälsa på mor o far o syster - o samtidigt stöpa lite ljus. Så ville E-pigan följa med. Självklart. O med henne följer förstås LillRåtta. Hon kan ju inte åka utan honom. Maten försvinner liksom o Lillkullen är inte så jämlik att han byter blöjor. Frivilligt. När vi sen dryftade det hela ville även Junior följa med. O nu börjar problemen. Inte med någon av dem. På något sätt. Nä, vi dividerade o funderade hur vi skulle resa. Flyg? Tåg? Kanske bil??!? Det hade ju varit det mest perfekta. O billigaste alternativet för tre personer. O det är där problemet ligger. Ett av dem. Flera av dem. Vinter. Snö. Halka. Andra trafikanter. Olja. Gamla däck. Nya däck. Sambos. Särbos. Flickvänner. Pojkvänner. Makar. Varför blir man hela tiden omyndigförklarad?? Ni kan inte köra så långt. Det är halt. Eeehhh, det VET jag. Att det är halt. Att jag inte kan köra så långt är också självklart. Vi har trots allt 120 mil. Men vi har också flera dagar på oss att ta oss ner. O tre körkortsinnehavare som kan dela på ratten o körtiden. Flygbiljetterna var billiga. Just nu. Just NU. I morgon kanske de inte är det. Tåget tar eviga tider även om det är bekvämt. Eller ja. Jo. Flyget går snabbt. Sen har vi ett annat tåg att passa. Utan bilbarnstol. Kanske med barnvagn. Kanske utan. Råttan o Junior åker på ungdomsbiljett. På flyget. Utan barn. LillRåtta måste åka "på mig". Ungdomar kan inte bokas samtidigt som nån annan - vuxen. De reser ensamma, vare sig de har familj eller inte. Ska hon ha ungen själv blir det vuxenbiljett. Fast den var ju billig just nu. Men inte lika billig som ungdomsbiljetten. Eller? Hemresan blir minst lika tjorvig. Gossen skiter säkert precis när vi ska iväg så missar vi anslutnings-tåget. Om det inte vore för det att jag VET vad som väntar. Julklappar. Ljus i massor. Barnvagn. Jaja, flyget har barnvagnspåsar att stoppa den i - kanske man kan knö in stolen också? Eller inte. O den där bilbarnstolen. För vi måste trots allt ha en sån när vi kommer ner. Hur fan ska man göra?!??? O sen när alla sitter på varsitt håll o man bara har telefonen att tillgå o en inte kan prata i sin o en annan har en bebis som gnäller i örat (gulleponken). Nä, om alla var här o satt vid köksbordet så man kan dryfta pro and cons. Fast varför skulle det fungera ens om så alla var här? Vi har ju aldrig kunnat diskutera nåt i det här jävla huset. Nånsin. *bah* 

Strejk. 

Av Kvasthilda - 16 november 2013 10:07


Gomorron Gomorron, här är vår frukostklubb.... Ehhh... Nä. Melodikrysset ju! 


Vi börjar att skutta runt i granarnas tallgrenar. Alltid lika fascinerande. Där hoppar ekorren runt o bryter både ben o svans. Stackarn. Men vem spelade? 


Sen kliver vi in i Så mycket bättre igen. Fast för flera år sen. Då är du den finaste jag mött. Darin sjunger Ugglas fina melodi Astrologen

Du är den vackraste jag mött,
Inte påmålad och falsk som andra,
Du har väckt upp det jag trott var dött,
Och när du har mej när jag tar dej,
Din hungrande kropp får frid,
Bortom all rum och tid.
Då är du den finaste jag mött.


Sen söker vi en historisk peron, ehhhh person. Evita, som egentligen heter Eva Péron. Andrew Lloyd Webber och Tim Rice i samarbete. Don't Cry for me Argentina. Spelades på gitarr, men av vem? 


Tillbaks ut i förortsdjungeln. Eller Haga. Fjäril'n vingad syns på Haga. Ekorrn stavades med ett e, fjärilen inte. Olika falla ödets lotter. Och kryssfrågor. Vem spelade? 


Congratulations and Celebrations.... Tralaaalaaalaaaaaa. Cliff Richards gamla slagdänga. Den sjunger man väl förslagsvis för nån som fyller år. I'm happy as can be


Den som fyller år öppnar sina paket o sliter väl oftast ett papper av dem? Jao. O i paketen kan finnas leksaker. Kanske en pappersdrake? Puff the Magic Dragon spelades in av Peter, Paul and Mary en gång i tiden, 1963 för att vara exakt. På svenska har bland andra Jan Malmsjö gjort den och då hette den Puff, en pappersdrake. Men vem spelade idag då? En gitarrgrupp. 


Mirrors, Han har gjort mycket, Justin Timberlake. Jag gillar hans musik. 

Cause I don't wanna lose you now
I'm lookin' right at the other half of me
The vacancy that sat in my heart
Is a space that now you hold
Show me how to fight for now
And I'll tell you baby, it was easy
Comin' back into you once I figured it out
You were right here all along
It's like you're my mirror
My mirror staring back at me
I couldn't get any bigger
With anyone else beside of me
And now it's clear as this promise
That we're making two reflections into one
Cause it's like you're my mirror
My mirror staring back at me, staring back at me


Åsså nåt helt annat. 

Så det är bara å gå på som förut
Å inte stanna eller se sig om
Ja det är bara å stå på å se ut
som om man glömt varifrån man kom
Men om det finns en enda gud som är värt sitt namn
då för han mej i hamn om jag går på grund
men om man sjunker har man i och för sig
haft en å annan lite flummig stund

Ola Magnell sjöng sin Kliff


Vi tar ytterligare nåt kliv bakåt i tiden o tittar in på Mosebacke. Boxaren Bobo Slacke går till doktorn. Bobo spelades av Moltas Eriksson och doktor som lyssnar till hans äventyr spelades av Tage Danielsson. Jag missade helt nyhetsuppläsaren pga ljud omkring mig men en googling gav mig Olle Pahlin. 


Bobo verkade inte vara nåt stjärnskott direkt.... Blåjeans och stjärnljus. Det sjöng Titiyo om sedan. Jag vet inte om det lät Så mycket bättre än om Lill Lindfos själv gjort den, men det var dess ursprung i alla fall. 


Ett stort stjärnskott var Chaplin. Han har gjort mycket musik och ett av hans verk hörde vi idag. På piano och cello. Vet inte vilken melodi det var (just nu) - mycket störningar omkring mig med Maken hemma igen. Eftersom dagens kryss inte finns på webben än (11.10) får det vara sålänge. 


Vi slutar med ett finskt stjärnskott. "Han är som surströmming, endera gillar man honom, eller så gillar man honom inte alls." M.A Numminen. Idag framförde han en finsk version av All of me. Jag tar gärna all av honom för jag tycker han är kul, även om han inte kan sjunga en ren ton om livet så hängde på det. 


O där tog det slut. Tack o lov. För idag.





Av Kvasthilda - 16 november 2013 09:00


Tema nr 304 Svårt

320/365


Det är jäkligt svårt att hitta fotoobjekt för de teman som är kvar. O just nu sitter det långt inne, att ens komma på egna teman fast jag har en massa kvar att nyttja, om jag så vill. Det är också svårt att hitta på en god maträtt varenda dag. Att komma på nåt gott att laga som mättar o smakar bra. Som inte tar alltför mycket tid i anspråk. Vad som däremot inte är svårt, är att göra en fiskgratäng när man väl bestämt sig och har alla ingredienserna hemma. Det här är vad det blev till middag igår. O det var inte så svårt att fota heller. 




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards