Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 23 november 2013

Av Kvasthilda - 23 november 2013 10:18


Arbetslördag och jag ska iväg bara nån timme efter att krysset slutar idag. Skriver så mycket jag hinner nu så får jag väl fortsätta ikväll om jag inte hinner klart. 


För dagens första uppgift går vi in i filmens värld. Emil & Ida i Lönneberga är näst i tur att bli tecknad långfilm efter Pippi Långstrump. Bom sicka bom


Karita Mattila och Lasse Mårtensson sjunger en finsk låt för oss som på svenska hördes med dess författare och kompositör, Robban Broberg. Hans Båtlåt

Det var en båt som sa till en annan;
"va du va stilig. Vi borde borda varann,
gjorda för varann och köla lite grann,
som bara båtar kan."
Badda bam bam bam bam
Badda bam bam bam.

....

"Och när det blir lä

ja, då kan vi klä av oss seglen.
Ligga en stund vid en boj,
skepp o'hoj.
Gnida vår fernissa lite grann och fnissa,
kasta (t)ankar.
Bli lite vågade, ha lite skoj,
oj, oj, oj!"

Bam sicka bom, nä, just ja. Badda bam bam bam. Men de lägger till med hjälp av sina bojar i alla fall. 


Till havs. Det kan vara där båtarna ligger. Den brukade också Jussi Björling sjunga, men idag var det nåt tyskt av en italienare. Eller så. Lyssnade inte så noga. Gioacchino Rossini var i alla fall kompositör till stycket. 


Så vaknar vi. Eller Tim vaknade. Avicii. Vårt nyaste stjärnskott. Det ska vara tunna skivor av det. Eller nä. Men himmel. Det ska vara en diskjockey i år. Housemaffian slår till igen. Wake me up


Siewert Öholm. Omdebatterad debattör. Han ledde en gång i tiden teveprogrammet Svar direkt. Finns inte mycket information om programmet i sig. Konstigt. Det brukar kunna wikipedias om det mesta här i världen. 

HA! Då kan det gå när man inte läser sina egna noteringar. "Upplysande RADIOprogram" sa han, Eldeman. Jojo, Kvasten. Svar var det, men det ska vara Svar idag och inget annat. Tur att man har uppmärksamma läsare. Tack Roy! Signaturen till RADIOprogrammet Svar idag heter Badinerie och skrevs av, ingen mindre än Johann Sebastian Bach. 

 


Sången om oss hörde vi sen. Bättre än Öholms nojjor. Lisa Nilsson. Förstås. 


Sist före nyheterna hörde vi en annan tevesignatur. I upphottad version. Vem minns inte Radar o Hotlips? Exempelvis. Ur den sköna serien om tältsjukhuset i krigets Vietnam, M*A*S*H. Eller filmen för den delen. MASH står för Mobile Army Surgical Hospital. 


Där vilade inga sorgsamheter. Nästan. Ingen oro. Annat än för att nån skulle göra ett practical joke av det värre slaget. The Ark med Ola Salo tävlade i Mellon och vann med The Worrying Kind. Gillar Miss Lis version av den! Också. 


Sakta vi gå genom stan. Edda Magnason sjöng som Monica Z ur filmen med samma namn. Beppe Wolgers skrev texten till den en gång. 


Kan ju vara skönt att strosa runt där under ett Månsken i augusti. Kanske? Om man nu törs ge sig ut i storstan efter mörkrets inbrott. Lena PH, sjöng sin fina låt. 


Åsså mitt favvopunkband! Pappa letade genom hela Stockholm en augustinatt, nej, inte sjutton minns jag vilken månad på året det var. Han letade hur som helst efter en EP med The Clash åt mig o hittade den till slut på nån liten skivbutik i stan. Punk var aldrig riktigt min genre när det begav sig men Clash gillade jag! Should I stay or should I go? frågade de sig. 


En annan zäta hörde avslutade krysset idag, Zarah Leander. Hon sjöng en tysk version av ett stycke ur Sommarnattens leende. Den engelska versionen heter Send in the clowns. I Beppe Wolgers (igen!) svenska översättning hette den ju Var finns den clown eller Var är min clown, som bland annat Frida har sjungit, men hur sjutton får man in det i krysset? Om man översätter den engelska versionen kan det bli "ta in clownerna". Vet inte hur han menar, Eldeman men nåt annat går inte in. Vad tror du? Hittar ingen version med 'ta in' vare sig en eller flera clowner, när jag googlar. Ge mig gärna en länk! Hittade till slut. Mattias Enn har gjort en hyllningsskiva till Zarah, med den enkla titeln Zarah Leander och på den finns melodin som där heter "Ta in en clown". 


O med det, är krysset slut o jag hann ju faktiskt! Ha en skön lördag. Själv ska jag packa ryggsäcken o ge mig ut på järnvägen om en stund. 


Av Kvasthilda - 23 november 2013 09:00


Eget tema nr 26 Strut

327/365


I pluralis.


iPhonefoto

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 23 november 2013 00:36


Varför ska det vara så jävla svårt att slappna av o bara sova?!? Har legat under täcket o huttrat i närapå en timme o nästan somnat. Eller fallit i mikrosömn. Vet inte. Men jag frös så tandskakandet orsakade jordbävning i sovrummet. Kan inte fan sova i det oväsendet. Jag var trött innan jag slog huvet i kudden. Har ju inte sovit många timmar det senaste dygnet så det borde ju inte vara nåt problem?? Huff.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards