Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 8 november 2015

Av Kvasthilda - 8 november 2015 21:27


Gamar. Mammon. Pengar som styr. Usch o fy vad trist. Samlarvärlden är hysterisk. Avskyr gamerierna som pågår i de kretsarna. Folk, som i stället för att hjälpa andra, bara roffar åt sig o skor sig på mindre lyckosamma samlare. Ett par fall har skett på senare år. Ett var när Karl släpptes. Ett visst klockslag en speciell dag släpptes det simultant 300 dockor på tre olika ställen och BAM så var de slut. Tog väl sju minuter eller nåt. O Gamarna roffade åt sig flera exemplar som de sen sålde för mellan fem o tio gånger pengarna, fyra minuter senare. Då kostade de 200 i retail, vare sig det var USD eller Euro, en viss skillnad, men siffran var densamma o såldes sen för1500-2000 - o kanske mer! Minns inte exakt vad de högsta låg på. Samma sak hände när de släppte Tokidoki Barbie. Platinaversionen tog slut lika fort som "den vanliga", så frågan var om de hade trehundra dockor på siten den gången också. Lik förbannat lyckades Gamarna roffa åt sig mer än en som sen gick ut på eBay för ett par tusen dollar - i det fallet en vinst på betydligt mycket mer än tio gånger pengarna för de kostade 75 dollar i retail. När de såldes på eBay under dagen låg de på 1500 o mer. I morgon släpps nästa kaos-orsakeri-docka. Moschino. Jag vill ha den svarta versionen. Hon är häftig. Och den fjärde svarta superstardockan nånsin tillverkad. Hennes tre föregångare såldes på sjuttiotalet o var då Christie, inte Barbie som denna är.

O nu sålde en vän till mig en accessoir till en dräkt. Jag har dräkten med de flesta tillbehören, inklusive den lilla mössan det handlade om i det här fallet, men jag vet inte om min är "äkta vara" eller en hemsydd kopia. Jag har en kompis som sökt den med ljus o lykta i flera år o jag tänkte att om jag inte ska ha den själv får hon ta den. Mammon styrde även denna gång. Ingen av oss låg ens i närheten i tankegången om vad vi var beredda att betala. Hade inte gett en tredjedel av vad som begärdes. Kanske en tredjedel... Nä, fy fan. Just exakt den summan som begärdes lägger jag hellre på morgondagens Moschino. Kan jag fetglömma.

Har sagt det förr o säger det igen. Många samlare har mer pengar än hjärna. Så mycket vill jag inte ha den där lilla mössan. Ibland känner jag bara att det är synd att mina föräldrar inte köpte mer/andra kläder åt min systers o mina dockor när vi var små. Eller adnra dockor. Fast jag vet inte. Just de här kanske inte fanns i Sverige. De jag har i åtanke är sålda endast i Europa o betingar därför högre pengar bland amerikanska samlare men va fan. HÄR var de väl inte ovanliga. I alla fall inte längre neråt Europa. Sverige har ju alltid varit en konstig avkrok så man vet inte.


Av Kvasthilda - 8 november 2015 09:00


Tema nr 18 Bitar

312/365


Inte vilka bitar som helst. De är väl värda en söndagsmiddagstatus. På grillen ligger älgfilé tillsammans med ett par fläskdito. När det begav sig, avnjöt vi dem tillsammans med hemlagad potatisgratäng och murkelsås. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards