Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 28 november 2015

Av Kvasthilda - 28 november 2015 17:02


Det är Malte idag. Malte hette inte bara en Lindeman, utan även det sista brunloket i ÄllKås armada av Dm3or. Dm 974 och 975 fick sällskap av Dm3 983 och var ett av de första loken att få ett eget namn, Malte. Malte skrotades 2002. Fattar inte att det är så länge sen! Det finns ett som heter Bruno också, men det gick aldrig i trafik med namnet, vad jag vet. Alla senare Dm3-lok har namn efter gruvkroppar, Kunigunda, Josefina, Johan, Konsuln, Kapten för att nämna några... Åsså Sur-Sigrid. 1205-06... Det lok som drog mitt första egna tåg sen jag blev färdig lokförare. 

Av Kvasthilda - 28 november 2015 10:35


Hårdrock i Melodikrysset. Vi har en uppgift kvar men det kan bara bli ett svar där så jag börjar skriva redan nu. Det har ju varit en något rumphuggen sändning idag, då det började redan 0945. Två nyhetsavbrott... Nåja. 


Vi började med kärlekssång, When you tell the world you're mine. Björn Skifs tog Agnes med sig o sjöng för Victoria o Daniel. 


Mary Ford sen, som sjöng till ackompanjemang av sin makes gitarr. Les Ford heter maken. 


Sen tar vi stigen som går till Evert. Lennart Palm spelade Eddie Meduza. 

Jag går på stigen som går till Evert
Och jag ska dit och ta mig en dram
Det klirrar muntert uti min väska
När jag i solen går stigen fram


Cincinatti Pops spelade filmmusik, Star Wars, högaktuellt igen med en ny serie filmer på gång. Apropå det, googla på denna fras: a long time ago in a galaxy far far away


Sån't är livet. C'est Là Vie. Melodifestivalen 2004. Helt galet, NollFyra?? Siwan, Ann-Louise och Towa

Allting som händer, vindar som vänder
C'est la vie, c'est la vie
Hjärtan som älskar, slutar att älska
C'est la vie, c'est la vie
Aldrig jag kommer att glömma den dan
Du tog dina väskor och lämnade stan
Vad skulle jag göra, allt jag fick höra
C'est la vie, c'est la vie, c'est la vie


Star Wars ja, Svindlande höjder heter boken som filmen Pianot bygger på. Systrarna Brontë är världsmästare på kärlek o drama. 


O dramatisk kan man väl kalla Karl Gerhard. O Mattias Enn som tolkar honom ända ut i top hatten o frack-skörtet? Ett bedårande barn av sin tid heter en av alla melodier o kupletter av KG. Jules Sylvain tonsatte. 


Applåder på det!  

I live for the applause, applause, applause
I live for the applause-plause, live for the applause-plause
Live for the way that you cheer and scream for me
The applause, applause, applause

Lady Gaga.


Vi går på operan. Monserrat Caballe sjunger ur La Traviata, med vem missade jag. José Carreras? Nä, tror inte det var han. 


Åsså nåt helt annat. En fräck Melodifestivalare från sjuttiotalet. Ska vi plocka körsbär i min trädgård? Nils Dacke med sin partyorgel, spelade Ann-Christin Bärnstens bidrag från Mellon 1975. 


Efter dagens andra nyhetsavbrott blev det hårdrock i krysset. Paradise City. Rosor o pistoler. Guns 'n Roses. 

Take me down
To the paradise city
Where the grass is green
And the girls are pretty
Oh, won't you please take me home
Take me down
To the paradise city
Where the grass is green
And the girls are pretty
Take me home


Krysset avslutades på en operettscen, tillsammans med Grevinnan Maritza, får jag förmoda. 


O idag är sista artisten ut i Så Mycket Bättre. Ikväll är det Lisas tur att bli tolkad. Jag sitter i stugan o har ju bara internet att tillgå o vill nog inte slösa bandbredd på det. Får kika på programmet när jag kommer hem till fast lina i stället. 


Av Kvasthilda - 28 november 2015 09:00


Tema nr 19 Blandar

332/365


Om man blandar lite hackade nötter med smör, socker och lite mjöl o låter det puttra på spisen en stund blir det en god tosca att lägga på en kaka. Mmmm... 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards