Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 14 november 2015

Av Kvasthilda - 14 november 2015 10:52


Ja, det blev lite upp o ner idag med de fruktansvärda händelserna i Paris inatt. Melodikrysset utgick ur direktsändningen men finns att höra på webben. Jag fastnade i nyheterna igen så jag glömde bort att dra igång det. Känns lite futtigt i sammanhanget men det är skönt att koppla bort världens elände för en kort stund. 


Hur som haver. Dagens kryss började med ett schackspel. Moni Covarrubias spelade ur Chess på sin harpa. Vackert. Björn o Benny när de är som bäst. 


O bäst, brukar Eric Clapton också vara. Idag sjöng han sin San Fransisco Bay Blues


Vi går på bio o tittar till de där killarna som ibland anlände San Fransisco Bay. Nå, kanske inte just de här. Klart till drabbning med Sickan Carlsson och Åke Söderblom. 


Vi stannar i Kalifornien för en kort stund. Lassie var ju en filmhund, o filmerna spelades in i Kalifornien. Men de som mötte Lassie var ju Ainbusk och en av systrarna där heter Marie, med efternamnet Nilsson. O givetvis var det Benny igen. Andersson


Det bor en ängel i mitt rum
hon har sitt bo ovanför mitt huvud
hon gör mej lugn
och hon viskar till mej
allt det jag säger dej

Eva Dahlgrens fina visa, idag sjungen på finska. 


Vi far ut på sjön igen. Så länge slutan kan gå. Hela melodititeln ska in i krysset! 


O sjömän brukar kunna vara patriotiska - i alla fall när de återvänder hem. Sverige, Sverige Fosterland. Inte Heidenstams visa, utan Eddie Meduzas alldeles egen version av en annan melodi. U.S of America. USA alltså. 


Snart är det jul. Dieselråttor och sjömansmöss heter en av alla härliga julkalendrar vi sett genom åren. Uffe Börjesson spelade Var bor du lilla råtta? I din hatt... O den råttan stoppar vi in på en egen adress i kryssplanen. 


Far From Any Road, det är titelmelodin från teveserien True Detective. Jerry Williams har tolkat den på sitt sätt, tillsammans med Anna Ternheim. 


Tove Janssons fina fina Höstvisa. Erna Tauro skrev musiken. 


Vi har fått en dryg decimeter snö inatt så nästa visa gäller inte oss, annat än när man kommer in från kylan igen. Ta av dig skorna. Arne Domnaerus spelade. 


Vi slutar med en Månskenspromenad tillsammans med Tage Danielsson. Han sjunger inte vackert men jag älskar honom ändå. 


O där var krysset slut för den här svarta lördagen. Ta hand om varann därute!  

 

 

Av Kvasthilda - 14 november 2015 09:16


Jag vaknar upp idag till ett Europa i chock. Efter attackerna i januari och polisens svar på det vill jag minnas att det uttalades nya hot mot polisen och Frankrike. "De" lovade att hämnas sina döda i polisrajden. De väntade tio månader. Även om det inte är samma personer är det samma tankegångar som ligger bakom. Galningar. 

Redigerat efter 12: IS har tagit på sig terrordåden kring Paris. 

Jag hade en tanke om att gå o lägga mig relativt tidigt igår för att kunna kliva upp tidigt idag men när det här dök upp i mina vänners flöden på Facebook, blev jag sittande med nyheter i stället. Helt jävla galet. 

 

Paris 


Det flödar runt massor med bilder på Facebook, till stöd för Frankrike och jag valde ut några av dem. 





~~~~~~~~~~~~~~~


Av Kvasthilda - 14 november 2015 09:00


Tema nr 157 Kuggar

318/365


Vi är alla kuggar i det stora maskineri som kallas livet och naturen. Jag behöver ju inte gilla dem för det. Folk kallar de här långbeningarna för Lyckospindlar. Lockespindel heter de annars. De sitter o lurpassar för att anfalla sina byten, vilket inte är människor. Men de håller rent från flugor o annat otyg. Tyvärr är de inte nog många för att helt ta bort de irriterande flugorna! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards