Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under december 2015

Av Kvasthilda - 6 december 2015 23:03


Hörde lite lätt på radion idag o Magnus Uggla ligger kvar på Svensktoppen efter tre år. Snart får de köpa en treårstårta hörde jag! Så mycket bättre. Igår var det duetter. Så bra. En av de bättre säsongerna. Av de jag sett. Fast det kanske jag tycker efter varje säsongsavslut. Nä. Men jag har ju inte sett alla heller. Bara de tre, eller fyra senaste. När var Ledin o Laleh med? Måste ha varit fyra år sen, för förra året var det ju Ola Salo o Carola o en massa andra. 

Nåja. 

Sportradion då. Norge hade fyra herrlag som kom in på bättre plats än svenska laget. FYRA??!?!?!?? Hur fan kan man ens få ihop fyra stafettlag i skidåkning?? I samma klass???? O ryssarna var det väl som hade två lag på fjärde o femte plats? Typ? Helt galet. 

Av Kvasthilda - 6 december 2015 09:00


Tema nr 306 Söndagsfika

340/365


Lite adventsfika såhär på en söndag då.

Eller man kanske ska säga tvärtom,

lite söndagsfika, såhär på andra advent. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 5 december 2015 16:43


Lång dag idag. O man är helt slut. Fast mer slut sen mamma kom. Barnets mor alltså. De hade lite ärenden att göra o undrade om jag kunde passa gossebarnet en stund. Ja, med det förbehållet att ni måste släppa det ni har o komma hit om de ringer från jobbet. Jour. 

Han var som en ängel en stund. Kikade runt med stora ögon på julpyntet mormor hade satt upp. Pillade på "dockan" på vardagsrumsbordet. -Nä, det är en tomte o den får du inte röra. Hittade Ester och hennes fyrhjuling o blev eld o lågor. "Oj" sa han när Ester tappade hjälmen. Sen fick hon kliva av o han testade sitta på den. -Nä men, du är lite för stor för den. Han fick lite lunch också. Lite kyckling med gurka o paprika. Kakika eller vad han nu säger. O ett par clementiner på det. O en squeezie med nån rot-o grönsakssmörja. En pepparkaka. O en till. O ett vaniljrån. Sen kom mamma o då var friden slut. 

Sitter nu med Månsaråttan i bakgrunden. Den där kajan låter som Eva Rydberg, fast jag vet ju att det är ju Nour. Men hon har Evas dialekt. Väntar på att Calle ska dyka upp. Carl Bildt. Lite skoj att han lånat sin röst till en karaktär i Julkalendern! Sen kikar jag på teves Julkalender. Tusen år till julafton!. Knasig julkalender. Men skoj på sitt vis. Roligast kanske är klippdockan. Kanske. Idag var de i Falu Koppargruva. Fast mest i Stora Stöten. O det såg lite fånigt ut när Erik sprang upp o ner för den asfalterade vägen som går längs kanten i Stöten. Järnräcken. Hahahhahaa! O "eldhuset" där han hämtade maten, är ett utkikstorn med, är det en trapp eller en hiss? Man slutar sightseeingen där tror jag. Äh. Minns inte. 

Av Kvasthilda - 5 december 2015 10:50


Gomorron/förmidda' denna blåsiga lördag. Halva landet har stått still pga det Helga ställer till med. O det kommer mera. Här är vi så vana med oväder o just nu blåser det en del, men inga stormvindar. 


Att det blåser på sjön, det är också vida känt. Vi började med Lasse Dahlquist. 

Jolly "Jolly Bob" var en glad sjöman som var född i Aberdeen.
Han var mönstrad av och gick nu i lann'
för en tös från Golders Green.
Hon var anställd i baren på ett ölcafé,
ja, bara det var värt entré.
Hon älskade Jolly Bob på många sätt,
men mest för han jiggade så lätt.
Och runt omkring satt alle man och sjöng och klappa' takten
och Jolly Bob han jiggade för vin och kärleks skull

Ja, Jolly Bob var en glad sjöman. 


På land är det bättre med andra fortskaffningsmedel och Lasse Winnerbäck hade Köpt sig en bil, han. Eller Lars då. 


Walter använde sin trumpet han, för att ta oss till det vackra Värmland

Ack, Wärmeland, du sköna, du härliga land,
du krona bland Svea rikes länder!
Och komme jag än mitt i det förlovade land,
till Värmland jag ändå återvänder.
Ja, där vill jag leva, ja, där vill jag dö.
Om en gång ifrån Värmland jag tager mig en mö,
så vet jag att aldrig jag mig ångrar.


Evert Taube frekventerade andra delar av vårt land, och världen. Åsså skrev han Nocturne

Sov på min arm!
Natten gömmer
under sin vinge din blossande kind.
Lycklig och varm
snart du drömmer,
flyr mig i drömmen som våg flyr vind.
Fångas igen.
Flämtar. Strider.
Vill inte. Vill.
och blir åter kysst.
Slumra min vän!
Natten skrider.
Kärleken vaktar dig ömt och tyst.

Anders Eljas dirigerade Göteborgs symfoniorkester. Hoppas inte hans arm somnade bara... 


O idag är den dagen. Den lördagen när Pink sjunger Today's the Day för krysset. 


Bara det inte regnar. Povel Ramel sjöng en melodi tillsammans med sin fru på fyrtiotalet och lite googlande tog mig fram till att den borde heta Det regnar på vår kärlek


Herbert von Karajan och hans Berliner Filharmoniker spelade en wienervals


Bo Kaspers Orkester sen. De spelade om Sommaren, och många är det nog som längtar dit en sån dag som denna, med Helga som rasande far runt kring stugor o husknutar. 

Har du nånsin var't i norra Sverige
Varit den här tiden i min stad
Jag vet att säkert finns det många som är värre
här än jag, här än jag
Nu är det bistert, kallt och jävligt
Kylan kryper in i varje vrå
Och det enda man kan göra är att vänta
det får gå, det får gå

 

Men den som alltid längtar till nåt annat

Kommer aldrig hitta hem
Så ge mig någonting som får mig stanna
Åh vad jag längtar till sommar... en


Lennart Palm spelade en melodi om blåbär. Jag har mitt eget blåbärsställe, skulle jag tippa, eftersom en av alla melodier Gideon Wahlberg skrivit, heter just så. Vem mer än jag tänker på en annan Gideon när jag hör det namnet? 


Mors lilla Olle var rätt lycklig i blåbärsskogen med sin stora lurviga hund. Som var en björn. Lycklig heter också en melodi av o med Sven-Ingvars. 


Nästa stycke handlade om europeiska broar. Uppenbarligen. 


Åsså veckans Mellobidrag. Från 2014. Anton Ewald i sin Natural


O där tog det slut. Liksom IDOL igår med en värdig vinnare i Martin. Ikväll slutar också Så Mycket Bättre. Det är väl duetter idag, då alla redan tolkat alla? 

Ta det lugnt därute i stormvindarna o håll er varma! 


Av Kvasthilda - 5 december 2015 09:00


Tema nr 242 Reseminnen

339/365


Inte mitt reseminne, men jag köpte ett o annat sådant här troll när vi var ute o for under sommarsemestrarna när jag var barn. Undrar var de tog vägen? Ligger väl i nån låda på vinden, får man förmoda. På Öland har jag aldrig varit! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards