Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 8 februari 2020

Av Kvasthilda - 8 februari 2020 11:07

Fick ett mess från Maken, Ring mig! Det första han frågar, Har du fel på telefonen? Nää. Den installerade om sig inatt och sim-kortet var låst när jag vaknade. Därför kunde han inte ringa mig. Han ville inget. förutom att säga att det är långsamt därnere o att han saknar mig   Får se när jag kan åka ner nästa gång. Kanske tar en tripp nästa ledigvecka. Eller inte. Blir om en månad. Det är lååångt bort. Får se. Får se. 

Av Kvasthilda - 8 februari 2020 11:00

Så blev det lördag igen. Veckan har rusat förbi. Idag var det live från Eskilstuna och det brukar ibland kunna vara lite enklare såna här livedagar, men framför allt färre uppgifter, då Eldeman ska ta sig tid att prata lite med folk också. Idag var det rätt fullt och inte superenkelt, men å andra sidan inte supersvårt heller. Lite så där svenskt lagom :) 


Vi började med Världen Utanför.

Världen utanför
Vad bryr vi oss om den
Ingen ser och hör
I våran värld
Nu och här
Världen utanför
Är ingenting för oss
Vad alla andra gör
Är deras sak
Deras värld
Världen utanför

Det var Barbados bidrag till Mellon 2002 och sista året Magnus Carlsson sjöng i gruppen. Barbados hamnade i nåt som kallades Vinnarnas val det året - där tidigare Melodifestivalenvinnare fick bestämma vilka som skulle få en andra chans i ett uppsamlingsheat.  


Spader Madame är en föreställning/film skapad av Hasse o Tage med musik av Franz Schubert - med Hasses egna knastexter. 


Sen fick vi dagens första Lennart Palm. Jag fick första vibbarna av Magnus Uggla men förstod rätt snart varför. Det var ju Niklas Strömstedt o GES Oslagbara som Uggla tolkade i Så Mycket Bättre. 


Så mycket onödigt man bär på (Ah)
Det får rinna ur mina händer
Sand överallt (Ah)
Det kommer och går och det vänder
Sand överallt (Ah)
Kan inte bära allt som man får
Släpp det du kan (Ah)
Lite hit, lite dit, ja det är ändå
Sand överallt

Det är en av Lalehs många melodier. 


Dagens andra Lennart Palm på det - och andra mellolåt. 2008. Swing av en ballad? Snälla nån. Det är möjligen en nertempolåt, men ingen ballad... Fast kanske, det är ju hjärta o smärta hon sjunger om, Caroline af Ugglas i sin Snälla, snälla


En gammal sportlegend som hanterar mandolinen som om han inte gjort annat. Fast annat gjorde han ju, första tredjedelen av GreNoLi. Gunnar Gren. Funiculi Funicula i en mix med O Sole Mio. Jag läste att han medverkade på sonens punkskiva med sin mandolin. Hur får man ihop det? Eller kanske det var ett annat album. 


Vi hälsar på Kristina från Vilhelmina tillsammans med killarna i Sven-Ingvars

Åh, Kristina, från Vilhelmina,
Får jag smeka din kind, får jag kyssa din leende mun?
Åh, Kristina, från Vilhelmina,
Får jag hålla din hand,
Får jag viska ditt namn, kan jag stanna en stund?
Åh, Kristina, åh, Kristina, vill du bli min,
Mitt hjärta står i brand.


Svensk Ramelorkester sedan. De spelade utan sång, De små, små detaljerna


Tillbaks till Mellon och samma deltävlning som Barbados, men till skillnad mot dem, gick Brandsta City Släckers direkt till finalen noll-två med sin Kom och ta mig


Triss i Palm. Lennart Palm framförde ännu ett kryssbidrag, den här gången en melodi av Olov Gerthel. Balladen om den tama abborren

Då slog det mig plötsligt – var kom det ifrån?
Man får ju små infall och dem ska man främja.
Tänk om jag kunde få den ur ån
och lyckas med att abborren tämja.


Vi slutar dagens krysserier med ett potpurri av Ernst Rolf-melodier. Helene Sjöholm och Tommy Körberg (bland annat?) hördes sjunga diverse Rolf-dängor och givetvis var bandet som spelade Benny Anderssons Orkester, BAO


En del Mello, en del Lennart Palm. Som sig bör en kryss och mellolördag som denna. Ikväll hör vi inte Thorsten Flinck, utan Jan Johansen tar hans plats. Det händer grejer. 



Av Kvasthilda - 8 februari 2020 09:00


Tema nr 360 Återkommande

39/366


Snöskulpturtävlingen i Ferrumparken är ett återkommande event på Kirunas Snöfestival.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

365 Foton 2020 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards