Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 februari 2020

Av Kvasthilda - 1 februari 2020 18:16

Första februari. Ny månad. Nytt kryss. Nya Mellotävlingar. Får se om jag kan se det sista. Det andra löste jag lite snabbt medan det pågick under början av andra halvan - så långt det gick tills vi hamnade i direktsändning. Under första halvan sov jag tills maken ringde och väckte mig. Så här fick jag ihop det idag: 


Alla älskar någon nån gång. Det sjöng Dean Martin. Fast på engelska då. 

Everybody loves somebody sometime
Everybody falls in love somehow
Something in your kiss just told me
My sometime is now


På det maffig musik från Skandinavien. Finlandia av Jean Sibelius


I Så Mycket Bättres sjätte säsong hörde vi bland annat Lisa Nilsson tolka en Taube-låt, och i hennes fall var det Änglamark


Fina toner där. Tonerna är en melodi som Erik Gustaf Geijer skrev, Carl Sjöberg tonsatte och Jussi Björling spelade in. 


Dagens finska skiva. Givetvis omöjligt att tyda nåt ur den texten. Engelska originaltexten till Going to the Zoo skrevs av Tom Paxton och den var lite lättare att förstå. Pierre Isacsson har gjort en svensk version. På svenska hter den Vi ska gå på zoo. Vilket land du än befinner dig i, kan man förvänta sig att hitta ett och annat djur där.  


Lisa Ekdahl har också varit med i Så Mycket Bättre och där och då vann hon mitt hjärta. Idag delade hon mick med Rod Stewart i Where or When


Tevesignatur. Jag har inte följt den i jul- och nyårshelgerna, men många andra har återupplevt äventyren med familjerna Hazard och Main, dvs Nord och syd


En annan titelmelodi är Skyfall från filmen med samma namn. Bästa Bond.

Let the sky fall
When it crumbles
We will stand tall
Face it all together
At skyfall
At skyfall

Låten gjordes av Adéle


Dagens dubbel. Första Eldemandubbeln... Ole Norman. Inte helt, men Ole heter han, Jon Skolmens karaktär i Sällskapsresefilmerna. 

Andra melodin hämtades ur Askungen, och det är Mössens arbetssång. Vi ska sy och vi ska klippa... osv. Jack och Gus heter två av mössen och den lilla tjockisen Gus är vem vi söker till krysset. Gus: Eheh eh Ha de äran! Jack: Dumsnut! 


Tommy Körberg med Anthem. Den är helt fantastisk. Chess skrevs av Björn och Benny, men till krysset tar vi Björns efternamn, Ulvaeus


Dagens andra ED har inget med varann att göra, annat än att spara tid. Först titelmelodin ur filmen Hajen. Andra melodin var en gammal Ernst Rolf-melodi. Jag är ute när gumman min är inne


Vi slutar med You Raise Me Up. Josh Groban.

You raise me up, so I can stand on mountains
You raise me up to walk on stormy seas
I am strong when I am on your shoulders
You raise me up to more than I can be

Så bra. 


Ikväll exploderar glitter o ballonger i ett hav av ljus i Linköping. Första delfinalen i Melodifestivalen. Ska vi tro på Felix Sandman? Sonja Aldén är som en stor gäspning.... 



Av Kvasthilda - 1 februari 2020 09:00


Tema nr 214 Nähä, du!

32/366


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

365 Foton 2020 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards