Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 februari 2020

Av Kvasthilda - 7 februari 2020 21:20

Sitter o lyssnar på Skavlan och hans intervju med Annika Strandhäll och hennes liv efter makens självmord i fjol. Hon pratar om män och deras psykiska hälsa. Hon säger att om man ser till psykisk ohälsa, är det flest kvinnor som går till en läkare/psykiater (eller vilken titel de har, terapeut) och flest män som tar livet av sig. Helt vansinnigt. Machomän. Gå till en läkare. Prata med någon. Ibland behöver man hjälp utifrån. Ofta behöver man hjälp utifrån. Sjukdomar ingår i allmänhälsan. Vanliga lasarettsbesök för brutna ben och irriterade halsar och ögon. Hosta och magknip. Har du ont i själen? Nopes. Ont i tänderna? Nopes. Det ena är tabubelagt, det andra absolut inte subventionerat av statliga medel. Till en viss gräns kanske, men den ligger så lågt att det är skrattretande. Även en tandlös kan skratta. En människa med ont i själen kan inte skratta. Man behöver hjälp. Jag har alltid haft någon att prata med, nånstans. Är det inte barnen, är det SysterYster eller en fd arbetskamrat. Alltid finns det någon att vända sig till om jag inte mår bra. Barnen ringer oftast till mig om det är nåt. O det är väl vad en mamma är och gör? Att alltid finnas där för sina barn? Vet inte vad jag skulle tänka om de INTE ringde till mig om det är något speciellt. Tillome äldsta avkomman ringer mig, fast hon valde att köpa ett hus långt från sin mor. Men är hon ledsen eller superglad ringer hon mig. För det senare kanske mer sin far, men när Neo inte hade ätit på veckor fick jag ett gråtfyllt samtal "Mamma, Vet du vad? Neo äter". Så jävla fantastiskt. Hon ringde när han mådde dåligt och inte åt också. Neo är hennes bebis. Vet inte vad som sker den dagen han inte finns längre. Räcker de andra två katterna att fylla tomrummet eller blir det härdsmälta av sorg? Tittar på vår katt ibland och funderar. Vad gör vi den dagen du inte finns längre? Slipper blåsa katthår från tangentbordet och dammsuga var o varannan dag, men för vårt välmående och kärleken till ett djur? Jag har väldigt svårt för den där tanken att ett djur bara är ett djur. O jag har inte valt henne själv. Hon flyttade in i ett lägenhetsbyte. Svårt att ha katten lös med ytterdörren öppen. 

Fredag idag. Vad hände med tiden? 

Av Kvasthilda - 7 februari 2020 09:00


Eget tema nr 5 Märkning

38/366


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

365 Foton 2020 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards